שתף קטע נבחר

הכיתות מלאות, האלימות חוגגת

אז מה עושים נגד האלימות? ממצגת של משרד החינוך היום בישיבת הממשלה עולה כי המלצה חשובה של דו"ח וילנאי למאבק באלימות - צמצום מספר הילדים בכתה - לא בוצעה "בגלל עלות גבוהה". מי אשם? לדעת משרד החינוך, כולם אשמים חוץ מאשר החינוך. מה בכל זאת עושים כדי למגר את האלימות? הקדשת שעת מחנך לנושא ו"סדנאות לתיעול כעסים"

מה עושים במשרד החינוך כדי להיאבק באלימות המשתוללת? משרד החינוך לא צימצם את מספר הילדים בכיתה, כפי שהמליץ דו"ח ועדת וילנאי לצמצום האלימות וכפי שהמליצה בתחילה גם ועדת דוברת. הסיבה: "עלות גבוהה". כך עולה מנתונים שהכין המשרד לדיון שהתקיים היום (א') בממשלה. אז איך בכל זאת מתכוונים להילחם באלימות? בימים אלה עמלים במשרד החינוך על גיבוש הצעת חוק למניעת רישיון נהיגה לשנתיים מכל תלמיד שהיה מעורב באירוע אלים.

 

פעולה נוספת שנוקט המשרד: שרת החינוך לימור לבנת נענתה לבקשתו של יו"ר תנועת ש"ס, ח"כ אלי ישי, להקדיש השבוע שעת מחנך בכל בתי הספר בארץ לדיון בנושא האלימות.

 

במכתב דחוף ללבנת, קרא ישי להורות לכל מערכת החינוך להקדיש את שעת המחנך או החברה עד תום שנת הלימודים למניעת אלימות. "הפתרון האמיתי יבוא מתוך מערכת החינוך, ולכן מן הראוי לייחד את שעת החברה לדיון במגיפה", כתב ישי והוסיף, "בימים אלו, מן הראוי לפתוח כל יום לימודים בשיחה אודות שרשרת האירועים המזעזעים".

 

הקדשת שעת מחנך לנושא היא דבר טוב ויפה, אבל מה בדבר עבודת מטה מסודרת? במשרד החינוך הציגו נתונים המעודכנים לשנת 2002, למרות שאנו כבר בשנת 2005. על-פי הנתונים הללו, חלה ירידה באלימות פיזית ומינית משנת 1994 עד 2002. במקביל נרשמה עלייה במעורבות הבנות באלימות ובהתנהגויות אחרות כמו עישון סמים, שתיית אלכוהול והיעדרויות מבית הספר. כמו-כן נמצא שיש קשר בין מעורבות באלימות להתנהגויות אחרות בסיכון.

 

מי אשם באלימות הגואה? לדעת משרד החינוך כולם אשמים, חוץ מאשר החינוך. ההסברים שניתנו לבעייה: ערעור סמכות (החוק, הורים, מורים). פערים חברתיים-כלכליים, מתח בטחוני, מפגשים בין-תרבותיים, משבר ערכי על רקע אידיאולוגי, אקלים ותרבות ארגונית ומשתנים ברמת הפרט. את הגורם החינוכי לא הוסיפו למצגת שראו השרים.

 

עם זאת, במשרד החינוך ציינו שיש קשר בין "יצירת אקלים חיובי בבית הספר" לבין הירידה ב"אלימות השכיחה". מה עושים כדי ליצור את אותו "אקלים חיובי"? לא ברור.  

  

במשרד החינוך הציגו את יישום דו"ח ועדת דוברת לרפורמה במערכת החינוך כפתרון לאלימות: מבנה של יום לימודים מלא מ-08:00 בבוקר ועד 16:00 אחר הצהריים "ייאפשר שיחות אישיות, טיפול במתחים, חונכות אישית ומתן כלים לכישורי חיים שיסייעו בהפחתת האלימות". על ידי כך מבטיחים במשרד החינוך בית הספר יהפוך ל"בית חם" לתלמידיו. כמו כן מוזכר שוב חיזוק סמכויות המנהלים כצעד למיגור האלימות. התלמידים יידרשו להתנדב בקהילה (במודל הדומה ל"חונכות אישית" הקיים היום).

 

הפתרון: "סדנה לתיעול כעסים"

 

מה בכל זאת עושים במשרד החינוך כדי להילחם באלימות? בהתאם להמלצות ועדת וילנאי, מקיים משרד החינוך מגוון פעולות: תוספת של כ-1,000 משרות יועצים חינוכיים בבתי הספר יסודיים (מעטים מהם בגני הילדים). כמו כן הוחמרו מנגנוני הענישה נגד תלמידים: ניתנו סמכויות למנהל בית הספר להשעיית תלמידים, נקבע תקנון מחייב לבית הספר ובו איסור הכנסת נשק והוראות טיפול באירועי אלימות, ומונו ועדות בית ספריות למניעת אלימות ולבקרה.

 

בנוסף לכך, מתבצעת פעילות בשיתוף הטלוויזיה החינוכית. תלמידים מוזמנים ליצור סרטים בנושא מניעת האלימות. התלמידים האלימים נקראים להשתתף בתוכניות "יצירתיות" למניעת אלימות - טיפול משותף בקבוצות תלמידים, הורים וחונכים וגם "סדנאות לתיעול כעסים", טיפול באמצעות אמנויות לחימה ובעלי חיים.

 

משרד החינוך דיווח על פעילות שמתנהלת מול הרשויות האחרות - משטרה, בריאות, רווחה, המשרד לאיכות הסביבה, השלטון המקומי, המתנ"סים והרשות למלחמה בסמים. הרשות למלחמה בסמים ומשרד החינוך מפעילים במשותף את פרוייקט אס"א (אלימות, סמים, אלכוהול) ב-38 יישובים. משרד החינוך והמשטרה מפעילים את תוכנית "בית הספר כבית חינוך". כמו כן מופעל יום למניעת אלימות.

   

עוד פעילויות: מינוי חונך אישי לכל 20 תלמידים בכיתה. הפסקת כל הפעילות בבית הספר במקרה של אירוע אלים וקיום שיחות עם התלמידים על האירוע. כמו כן ייערך תחקיר בית ספרי לבדיקת נסיבות האירוע ולהפקת לקחים.

 

במקרה של אירוע אלים המחייב הרחקת תלמיד מבית הספר יישמרו הנהלים הקיימים: תגובש תוכנית טיפולית לתלמיד על-ידי נציגי משרד החינוך והרשות המקומית. המשרד ימשיך להקים מסגרות חינוכיות לקליטה וטיפול בתלמידים אלימים שהורחקו מבית ספרם.

 

בתחום מניעת האלימות בספורט משקיע המשרד במספר פרויקטים: "הגינות בספורט", "קמפיין למניעת אלימות", "אינדיניאפוליס - משלחות לארה"ב", פרויקט "דו קיום" בין ערבים ליהודים, ו"הכר את השכן"- מפגשי ספורט בין יהודים לבדואים.

  

המשרד גם שותף במספר מחקרים בנושא: מחקרים שבוצעו על-ידי אוניברסיטאות בר-אילן והאוניברסיטה העברית וגם באמצעות שאלות בבחינות המיצ"ב. בחלק מבתי הספר קובע האגף לשירות פסיכולוגי-ייעוצי במשרד החינוך מדד לתכנון פעולות למניעת אלימות. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר באובאו
לבנת. לא מיישמת
צילום: ירון ברנר באובאו
צילום: צביקה טישלר
המליץ, אז מה. וילנאי
צילום: צביקה טישלר
צילום: גלעד קוולרצ'יק
מספר התלמידים לא יצומצם
צילום: גלעד קוולרצ'יק
מומלצים