שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    האינסולין שתורם להשמנה, וכך נרסנו
    האינסולין הוא הורמון אנבולי שמסייע לתהליכי בנייה בגוף, ומוזכר בדרך-כלל בהקשר של מחלת הסוכרת. הפעם נבדוק כיצד הוא משפיע על אדם בריא ומה תרומתו להשמנה. שלוש שאלות ותשובות
    התזונה המודרנית עברה כברת דרך ארוכה בעשור האחרון. בעבר היה נהוג לחשוב שאנשים שמנים הם כאלה כי אכלו יותר מדי ורזים - כי לא אכלו מספיק. כיום מנסה המחקר להבין תהליכים גופניים שעשויים להסביר את השונות באיזון הקלורי וההורמונלי בין אנשים. נזכיר כי הורמונים הם חומרים כימיים המופרשים לזרם הדם מתא של בלוטה פנימית; הם מעבירים מידע בין התאים ומשפיעים על ויסות תהליכים גופניים. אחד ההורמונים החשובים והמשפיעים בגוף הוא האינסולין, המדובר בעיקר בהקשר של מחלת הסוכרת. במדור הנוכחי ננסה להבין כיצד הוא משפיע על אדם בריא.

     

    האינסולין מופרש מהתאים האנדוקריניים של הלבלב, שנקראים גם "איי לנגרהנס". תפקידו העיקרי הוא לווסת את רמת הסוכר בדם באמצעות הכנסתו לתאים; כך יוכל הסוכר לשמש כמקור אנרגיה. האינסולין הוא הורמון אנבולי המסייע לתהליכי בנייה בגוף, הן ברקמת השריר והן ברקמת השומן.

     

    שאלה: במהלך יום עבודה אני משתדל לאכול ארוחה קלה ללא בשר (אותו אני אוכל בערב). הבעיה היא שכשעתיים לאחר ארוחת הצהריים אני מרגיש שוב רעב ואוכל עוד משהו. לאחרונה נראה כי עליתי במשקל. מה את ממליצה לי לעשות?

     

    תשובה: אכילת ארוחה שמורכבת כולה מפחמימות ובעיקר מפחמימות פשוטות כמו כריך מלחם לבן, תפוח אדמה אפוי, פסטה, אורז ועוד מובילה לתחושת שובע מהירה יחסית. הפירוק המהיר של המזון בגוף גורם לעלייה חדה מאוד ברמת הסוכר בדם. בעקבות עלייה זו הלבלב משחרר אינסולין, שמטרתו להכניס את הסוכר לתאים. הגוף מנצל חלק מהסוכר כאנרגיה; הסוכר העודף נאגר כשומן ברקמת השומן. ככל שתאכל יותר פחמימות פשוטות וסוכרים ישחרר הגוף יותר אינסולין. התוצאה עלולה להיות ירידה ברמת הסוכר בדם שמתורגמת בגוף לתחושת רעב, שיגרום לך ברוב המקרים לאכול שוב משהו מתוק. כך יחזור התהליך על עצמו - וכך מתרחשת עלייה במשקל. על מנת למנוע מצב זה אני ממליצה שתאמץ שני שינויים מרכזיים:

     

    1. נסה לכלול בארוחה פחמימות מורכבות (חיטה מלאה, דגנים מלאים). הן מתפרקות לאט יותר ושחרור האינסולין מהלבלב איטי ומווסת הרבה יותר.
    2. השתדל לשלב בכל ארוחה מנת חלבון (גבינות, יוגורט, חלב) או מנת דג, שגם היא קלה לעיכול. שילוב החלבונים בארוחה יעזור גם הוא לשחרור איטי יותר של האינסולין מהלבלב.

     

    שאלה: ברצוני לרדת במשקל. אני נמצאת במעקב מזה שישה חודשים ובבדיקות הדם האחרונות התגלתה רמה גבוהה של אינסולין בדם. מה משמעות הדבר? מה עלי לעשות?

     

    תשובה: האינסולין, כאמור, הוא הורמון אנבולי, שמסייע בתהליכי בנייה בגוף. עקב תפקידו זה האינסולין שומר באדיקות רבה גם על רקמת השומן בגוף ואינו מאפשר את ניצול השומן כאנרגיה. לפיכך, רמה גבוהה של אינסולין בדם מקשה על ירידה במשקל. כמו כן, היא עלולה לגרום תחושת רעב ותשוקה עזה לאכילת פחמימות וסוכרים. כדי שתהליך ההרזיה יהיה יעיל, יש לדאוג לוויסות רמות האינסולין הגבוהות בהקדם.

     

    על התפריט שלך לכלול עד 40% מסך הצריכה הקלורית היומית של פחמימות (לעומת הכמות המומלצת למרבית האנשים - 70%-60%). חשוב שהפחמימות יהיו מורכבות בעיקר, שיפוזרו על פני כל היום ולא ייאכלו בארוחה אחת.

     

    שאלה: אמי סובלת מרמות גבוהות של אינסולין בדם. האם התופעה תורשתית? אם כן, מה עלי לעשות כדי להקדים תרופה למכה?

     

    תשובה: בעיות בוויסות סוכר ואינסולין עשויות בהחלט להיות בעלות רקע תורשתי, אך יש השפעה רבה גם לגורמים תזונתיים והתנהגותיים. כדי להגן על עצמך עלייך לשמור על תפריט מאוזן שיכלול 5-3 ארוחות ביום. הקפידי על אכילת מגוון ירקות ופירות והעדיפי פחמימות מורכבות (דגנים מלאים, לחם מחיטה מלאה, פסטה ועוד) על פשוטות. בנוסף עלייך להפחית את צריכת השומן הרווי (בשר בקר, איברים פנימיים, גבינות שמנות) ולשלב במזונך מקורות חלבון מן הצומח (טופו, סויה). חשוב מאוד להקפיד על אורח חיים בריא, כולל ביצוע פעילות גופנית אירובית לפחות ארבע פעמים בשבוע באופן קבוע. הפעילות הגופנית משפרת את רגישות הגוף לאינסולין וכך פוחת הצורך בכמויות גדולות ממנו.

     

    • לכתבות נוספות בנושא בריאות, תזונה וכושר ממגזין "דינמי", לחצו כאן
    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "האינסולין שתורם להשמנה, וכך נרסנו"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: רוני שיצר
    ויסות סוכר ואינסולין. תזונה מאוזנת תעזור
    צילום: רוני שיצר
    שלום דוקטור
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים