שתף קטע נבחר

כך תרכשו רכב משומש מליסינג

במקום לרוץ בין מוכרים, מודעות בעיתון וסוחרים מחופשים, אפשר לגשת למגרשי המכירה של חברות הליסינג ולמצוא מכונית. אבל האם זה באמת כדאי? בני ברק סוקר את ענף המכוניות המשומשות מליסינג. כמה לשלם, מה לבדוק ולמי זה כדאי

יתרונות חסרונות עצות שימושיות כן או לא, וכמה? 

"ליסינג". אין כל ספק כי מדובר במונח החשוב ביותר של שוק הרכב הישראלי בשנים האחרונות. העסק הזה, בו ניתן לנהוג במכונית חדשה שהיא שלך ואתה משלם עליה, אבל לא בדיוק ולא בבת אחת, תפס תאוצה מדהימה בארץ, לאחר שכבש בסערה את אירופה למשל. האפשרות הזו, בה עובד זוכה למכונית חדשה מהמעביד למשל, אותה הוא מממן מדי חודש, קוסמת כך נראה לכולם. במקרים רבים, בצדק גמור.

 

 

 

ההערכות כיום הן שכמחצית ממכירות רכב חדש בישראל, "שייכות" להזמנות שביצעו חברות ליסינג. ומחצית, כבר השנה, מייצגת למעלה מ-75,000 כלי רכב חדשים. וזה עוד כאשר מדובר בכלל צי הרכב. אם מחשבים רק את הקטגוריות החשובות ביותר, אלה של הסופר-מיני עד המשפחתיות הגדולות, עולה היחס לכיוון 70%, ולעיתים אף יותר מכך.

 

מי שנחשב לחלוץ עולם הליסינג המוטורי בארץ היא חברת "אלבר", עדיין בגילגולה הקודם, כאשר הייתה בבעלות "דיסקונט השקעות". אבשלום הרשקוביץ שניהל את החברה דאז, מספר היום כי החדרת רכבי ליסינג לשוק המקומי החלה עוד בסוף שנות ה-90, וכמובן גדלה מאד בשנות הגאות של ההיי-טק. הוא גם אינו מתרגש יתר על המידה מהנפח העצום שתופס השוק הזה כיום - "המגמה תלך ותגדל", אומר הרשקוביץ.

 

הליסינג עליו אנחנו מדברים מתייחס למעשה לעסקות בהן מספקות חברות שונות העוסקות בתחום, מכוניות חדשות למעסיקים. בדרך כלל מדובר בהסכמים לשלוש שנים, אם כי יש היום אף הסכמים לתקופות קצרות יותר. בתום אותן שלוש השנים או פחות, חוזרות המכוניות לחברות הליסינג ואלה צריכות למכור אותן.

 

למה משפיע הליסינג על המשומשות

 

קל אם כך להבין מדוע הפכו השחקניות הראשיות בעולם הרכב כיום, חברות הליסינג, לקובעות את פניו של שוק הרכב בכלל. החל מהדגמים שיגיעו, דרך רמות האבזור, מנועים, תיבות הילוכים, צבעים ומה בעצם לא. ככה זה כשאתה מייצג כוח קנייה עצום. הן גם קובעות לפחות בעקיפין את המחיר המכוניות בשוק הרכב המשומש, הנקבע בין היתר תוך שקלול ההיצע והביקוש.

 

וכאן אנחנו מגיעים לנושא החשוב מכל כרגע. הצפת השוק ברכבי ליסינג שסיימו את שרותם אצל עובדים החלה בשנים 2000 ו-2001. ומי שלא ידע איך לאכול את התופעה אז, נתקל כנראה בקשים גדולים בהרבה כיום. כי התופעה רק הולכת ומתרחבת. ההערכה היא שמדי שנה נפלטות לשוק הרכב המשומש כ-30 אלף מכוניות מליסינג. וכדאי לכם לדעת, שמדובר במכוניות ש"חייבות להמכר".

 

כאמור, מכמות כזו של מכוניות "יד שניה" הנפלטות לשוק אי אפשר להתעלם. ההשפעה שלהן על רמת המחיר חיבת להיות אדירה. המשמעות כבר ברורה לכל, בעיקר לכל בעל רכב. מחירי מכוניות משומשות נשחקים כבר במשך כשנתיים בין אחוז ל-3% בממוצע מדי חודש, כתוצאה מ"לחץ המכירות" של חברות הליסינג.

 

והכי גרוע לבעלי הרכב הפרטי, הוא שחברות הליסינג מסוגלות לספוג ירידת מחיר כזו. שכן הן רוכשות את המכוניות החדשות מיבואני הרכב בכל מקרה בהנחות, כאלה הנעות בין 15-20%, ולעיתים אף יותר מכך. למעשה, חברות הליסינג יכולות להתמודד עם שינויי המחיר האלה אפילו טוב מיבואני הרכב. גם מהגדולים שבהם. העובדה שמחיר רכישת הרכב היה מלכתחילה נמוך כל-כך, מותירה בידי חברת הליסינג מרחב תמרון ניכר בעת המכירה. אם קנתה מכונית של 120,000 שקל ב-90,000 בלבד, היא תהיה מסוגלת ללא בעיה להוריד עוד 2,000-3,000 שקל בעת המכירה הרי.

 

כדאי לקנות, או לא?

 

אבל כל התאוריה הזו כנראה מענינת אתכם רק דמיה מוגבלת. כי מה שאתם באמת רוצים לדעת - לפחות כמחצית מהשוק רוצה - הוא האם כדאי לקנות מכונית משומשת מליסינג. ואם כן, כיצד עושים זאת בצורה הטובה, הבטוחה והזולה ביותר. מה היתרונות של רכישת רכב ששירת בליסינג, והחסרונות. כמה כדאי לשלם, ומה כדאי לעשות בעת קנייה.

 

וכאן אנחנו נכנסים לתמונה. לפניכם מדריך רכישת רכב מליסינג שיכול לעזור לכם בעת רכישת מכונית משומשת. עם רשימה ארוכה ומפורטת של עצות שימושיות, "עשה או אל תעשה", "שלם וברח כל עוד נפשך בך", וכיוצא באלה. בבקשה:

 

יתרונות

  • נוחות: אין צורך לבזבז זמן בחיפוש מכונית במודעה בעיתון, נחסך הצורך להתרוצץ בין מפרסמי מודעות שונים.

 

  • באתרי המכירה יש מיגוון גדול של מכוניות, כך שהקונה הפוטנציאלי לא חייב להחליט מראש על מה הוא הולך. הוא יכול לבחור לעצמו באתר המכירה או באינטרנט את הרכב שיתאים לצרכיו.

 

  • חברות הליסינג מציעות לקונה תנאי מימון נוחים, המאפשרים לו לשלם עבור המכונית בתשלומים נוחים, מה שאי אפשר לעשות כשקונים רכב מאדם פרטי.

 

  • מחירה של מכונית מליסינג נמוך ממחירה של מכונית מקבילה הנמכרת מאדם פרטי. שיעור ההפחתה נע בין 4-17%, תלוי בסוג השימוש והיכן היה הרכב (ראו הסברים בהמשך הכתבה).

 

  • הקונה פטור מבדיקת ההיסטוריה של הבעלות על הרכב. הבעלים הראשון היא חברת הליסינג. אין כאן סיפורים של ה"אוטו של הגיס או החותנת" שסוחרי רכב ממולחים מנסים למכור.

 

  • אין כמעט חשש מזיופים, או מרכישת מכוניות גנובות, או מכוניות שנפגעו בתאונות. הסטוריית הרכב - כולל הטיפולים - מוצגת בפני הלקוח.

 

  • תקנת השוק משחקת לטובתכם. גם אם יתברר שלמרות כל הבדיקות רכשתם רכב מזוייף או גנוב, מי שאחראי לכך היא חברת הליסינג.

 

  • המכונית נמכרת לאחר שנבדקה וטופלה (גם קוסמטית) בהתאם לדו"ח הבדיקה המוצג לעיניכם.

 

  • רוכש הרכב מקבל אחריות של חברת הליסינג (לפעמים עדיין מדובר באחריות היצרן/יבואן) לגבי המכללים העיקריים של הרכב. לכן, גם אם יתגלו תקלות ברכב לאחר הרכישה, חברת הליסינג תטפל או תחליף את הרכב לקונה.

 

  • במרבית האתרים יכול הרוכש לקבל שרותי ביטוח, מימון, העברת בעלות וכו'.

 

חזור למעלה
חסרונות
  • הקונה אינו יודע באיזו חברה היה הרכב בעת שרותו כרכב ליסינג, מי השתמש בו ומה היה סוג השימוש.

 

  • המכוניות של חברות הליסינג הן בדרך כלל מכוניות ברמת אבזור (מפנקת ובטיחותית) נמוכה מזו של דגמים שמוכרים היבואנים לשוק הפרטי.

 

  • יכולת ההתמקחות על מחיר הרכב קטנה מזו שבשוק הפרטי.

 

  • הקילומטראז' של הרכב בדרך כלל גבוה מזה של מכונית מיד פרטית.

 

  • חברת הליסינג לא תמיד מבצעת את כל הטיפולים הנדרשים (מטעמי חסכון) על-ידי היבואן בתקופת האחריות, ובמקרים רבים היא משתמשת בחלפים לא מקוריים בתיקונים וטיפולים.

 

חזור למעלה
עצות שימושיות

אז אם החלטתם שאתם "הולכים על זה", כלומר רוכשים מכונית מליסינג וחוסכים מעצמכם את הטרטור של חיפוש רכב במודעות, בדיקה במכון, התמקחות עם מוכר, חשש מפני רמאויות ונוכלויות, הנה מספר עצות שימושיות.

 

1. למרות שחברות הליסינג לא אוהבות לנדב את הפרטים האלה, נסו לברר את ההסטוריה של הרכב שאתם רוצים לרכוש, מעבר למה שמנדבים לכם באתר המכירה. למשל, באיזו חברה שימש הרכב הזה, מי נהג בו - האם

הוא שימש כרכב לנהג יחיד או שהיה "רכב פול" בו השתמשו נהגים רבים. נסו לבדוק עם קצין הרכב של אותה חברה פרטים על הטיפולים שנעשו לרכב, והיכן נעשו. לפרטים אלה, ובעיקר לאופי השימוש של הרכב, יש השפעה גדולה על מחירו. מחירון הרכב של לוי יצחק מעט סתום בנושא הזה. מי שאינו יורד לרזי טבלת ההסבר יתקשה להבין כמה צריך להפחית ממחיר רכב מליסינג. חובה להודות, גם אנחנו התקשינו.

 

בחברת הליסינג ינסו בוודאי להציג בפניכם את הנתון האומר שממחיר רכב הרשום על שם חברת ליסינג, צריך להפחית רק 4%. אבל זה מידע חלקי מאד ולא מדוייק. כדי להבין בדיוק את הדברים פנינו למירון לוי (בנו של יצחק לוי) וקיבלנו הסברים מדוייקים יותר.

 

"מה שמשפיע על המחירים מלבד פרמטמרים רגילים של קילומטרז' ושנת יצור היא השאלה את מי שימש הרכב בתקופת הליסינג. הפחתה של 4% ממחיר המחירון נכונה רק כאשר הליסינג נעשה לאדם פרטי ולא לחברה (והמקרים האלה מעטים) וכאשר בעת המכירה נותנת חברת הליסינג אחריות של שנה אחת לפחות לרכב. ברוב המקרים שימש הרכב חברות. במקרה כזה - ואם הרכב היה צמוד לנהג יחיד - צריך להפחית ממחירו בין 7-12%. כאשר הרכב שימש בתקופת הליסינג בעמותו ואגודות שימושיות למיניהן ולא היה צמוד לנהג יחיד- יש להפחית מחירו בין 7-17%.

 

כאשר הרכב היה בתקופת הליסינג בשימוש של קיבוצים, מועצות מקומיות, חברת חשמל משרדי ממשלה, שיעור ההפחתה יכול לנוע בין 25-20%. אם הוא היה צמוד למנהל בגוף כזה, טופל במוסכי הסדר והוצגה בפניכם בדיקה של הרכב, ההפחתה היא רק בין 10-20%, תלוי בתקופת השימוש". למידע הזה יהיה לכם קשה להגיע, וגם אם תגיעו אליו - לא בטוח שחברת הליסינג תתרצה ותפחית לכם במחיר. אבל זו לפחות התורה העולה ממחירון הרכב.

 

2. חברות ליסינג רוכשות בדרך כלל את דגמי הרכב הפחות מאובזרים כדי להתאימם לקבוצות שווי השימוש ברכב (מה שקובע כמה משלם המשתמש למס הכנסה). אז כשאתם בודקים את מחיר הרכב - ראו אם הדגם שמוצע לכם אכן תואם את המחיר במחירון, כלומר האם יש בו רק כרית אויר אחת או שתיים, ארבע חלונות חשמל, ABS וכו'. בכל מקרה, אל תתנו להטעות אתכם עם מחירים שאינם תואמים לרמת הגימור של הרכב שמוצע לכם. 

 

3. רוב חברות הליסינג יציגו בפניכם טפסי בדיקה שנעשו לרכב לפני העמדתו למכירה. זה בסדר. אבל עצתנו היא לקחת את הרכב לבדיקה משלכם, במכון שאתם בוחרים ושאתם סומכים עליו. לפעמים יתברר לכם שבבדיקות שחברת הליסינג מציגה לכם "עיגלו פינות". שכן מכוני הבדיקה, שלעיתים מבצעים את הבדיקות בתוך האתר של חברת הליסינג, יודעים בדיוק מי הזמין את הבדיקה, ושהוא מבקש בעצם למכור את הרכב. ומאחר שחברת הליסינג נותנת אחריות לרכב, אז לא נורא אם לא כל הליקויים מפורטים בטופס הבדיקה...

 

בכל מקרה, רוכש הרכב אינו יכול לתבוע את המכון שכן לא הוא הזמין את הבדיקה. ובדרך כלל חברת הליסינג תכסה על המכון - תתקן את הליקויים או אפילו תחליף את הרכב, העיקר שהלקוח לא יעשה יותר מדי בעיות. אז אולי לא כל כך נורא, אבל כדי למנוע את אי הנעימות הכרוכה בגילוי תקלות ברכב שעליהן לא ידעתם בעת הרכישה, קחו את הרכב לבדיקה במכון, ודרשו מחברת הליסינג לתקן את כל הליקויים. זה עולה כ-400 שקל, אבל שווה את ההשקעה.

 

4. אל תקנו מכונית שאין עליה אחריות. חברות ליסינג רוכשות לעיתים מכוניות מיבואני הרכב עם תקופות אחריות נמוכות מאלה הניתנות ללקוח פרטי. וזה אומר שלמרות שאתם רוכשים רכב בן שנתיים לדוגמה, וחושבים שיש לכם אחריות של היבואן לשנה נוספת, אתם עלולים לגלות שחברת הליסינג רכשה את המכונית מהיבואן עם אחריות מופחתת.

 

5. חברות הליסינג נעזרות גם בסוחרי רכב כדי למכור מכוניות. וכאן צריך משנה זהירות. שכן בדרך כלל את המכוניות הטובות יותר, החברות האלה מוכרות בעצמן (להוציא את הרץ, המוכרת את כל המכוניות שלה באמצעות מרכזי המכירה של "אוטוסנטר". שתי החברות הן בבעלות של קבוצת מאיר). כך הן מקבלות עבורן מחיר טוב יותר. לסוחרים מוכרות חברות את המכוניות הפחות טובות, מכוניות בעייתיות או כאלה שהיו מעורבות בתאונות לא סימפטיות. כדי לגרות את הסוחרים לרכוש את המכוניות הפגומות, מציעים להם עיסקת חבילה במסגרתה הם מקבלים כמות מסוימת של מכוניות טובות, וכמות נוספת של מכוניות פגומות. המחיר שהסוחר משלם עבור המכוניות הפגומות נמוך בעשרות אחוזים ממחיר מכונית תקינה.

 

אלא שהסוחרים הללו מציעים לאחר מכן את המכוניות הפגומות למכירה במחיר ליסינג רגיל. לעיתים הן עוברות טיפול קל במטרה להסתיר את פגמים, ולפעמים הן נמכרות "As Is". בחלק מאותם אתרים מוצב גם שילוט היוצר מראית עין כאילו מדובר באתר מכירה של חברת הליסינג, והקונה התמים אינו יודע דבר על עברה של המכונית. הוא חושב שקנה מכונית ישירות מחברת ליסינג ומקבל את האחריות שלה - ולא כך הם פני הדברים. חברת הליסינג תתנער ממנו ברוב המקרים אם וכאשר יבוא בתלונות, ותשלח אותו לפתור את בעיותיו עם הסוחר שמכר לו את הרכב. אז כשקונים אצל סוחר, אסור בשום פנים ואופן לוותר על בדיקה במכון שאתם בוחרים.

 

6. למרות שנוח מאד לקבל את המימון שמציעה חברת הליסינג, שווה לבדוק מה מציעים לכם בבנקים למשל. תגלו לעיתים שנוחות זו די יקרה ועדיף לרכוש את המכונית במימון של הבנק. אם אתם רוכשים מחברת ליסינג בתשלומים, דאגו לכך שהמכונית תועבר על שמכם מיד עם ביצוע הרכישה, ולכל היותר ירשם בה שיעבוד לטובת חברת הליסינג. שכן אם הרכב ממשיך להיות רשום על שמה של חברת הליסינג עד לתום התשלומים, אתם כקונים נכנסים לסיכון: במקרה שחלילה חס חברת הסלינג תקלע לקשיים ויהיה צורך לממש את רכושה, הרכב שאתם חושבים שרכשתם שייך בעצם לחברת הליסינג. ומה שיקרה הוא שאתם תדרשו להמשיך ולשלם לחברה אבל את המכונית יקחו מכם. זה לא יקרה אם תדרשו שהרכב ירשם מיד על שמכם, ולכל היותר ירשם ברשיון שיעבוד לטובת חברת הליסינג. כך כל עוד תמשיכו לשלם עבור הרכב, אף אחד לא יוכל לקחת אותו מכם.

 

7. כדאי מאד לדרוש מחברת הליסינג התחייבות לקנות מכם את המכונית בעתיד. מוטב לקבל התחייבות כזו עם כיסוי כספי, כלומר בכמה אחוזים מתחת למחירון תרכש מכם המכונית. כך תהיו בטוחים לפחות שיש לכם "מחיר רצפה" למכונית.

 

8. בידקו את מצב הצמיגים של המכונית שאתם קונים. לא תמיד אלה הצמיגים המקוריים של הרכב, שכן במגרשי המכירות של חברות הליסינג נוהגים להחליף גלגלים ללקוחות המגלים שהצמיגים בכלי הרכב שלהם שחוקים בגלל קילומטרז' גבוה. אז אל תתלהבו רק ממד הקילומטרים הנמוך. בדקו גם את הצמיגים ואל תהססו לדרוש להחליפם.

 

חזור למעלה
כן או לא, וכמה?

רכישת מכונית מחברת ליסינג היא בדרך כלל עיסקה טובה, מסוכנת פחות מרכישת מכונית מיד פרטית. זאת, כל עוד נקט הקונה בכל צעדי הזהירות המתחייבים. אין לנו כמעט ספק ששוק המשומשות מליסינג ילך ויגדל על חשבון השוק הפרטי, שכן הוא נוח יותר ופחות מסוכן. הקונה מקבל מכונית עם אחריות וכמעט ללא חשש לרמאויות, כאשר הרכישה נעשית ישירות מחברת הליסינג.

 

האם מכונית מליסינג צריכה להמכר במחיר מחירון מלא, או שצריך להפחית ממכירה? חברות הליסינג טוענות כמובן שאין כל סיבה למכור אותן במחיר נמוך ממחיר המחירון. והן מנסות ליישם את התורה הזו בעיקר במכוניות מבוקשות. את עמדתו של לוי יצחק קראתם למעלה: בין 4-17% בדרך כלל, לעיתים אף יותר, תלוי בסוג השימוש והבעלות.

 

אפרים מוהר, שפירסם גם הוא מחירון רכב, אומר שאפשר לשלם עבור מכוניות כאלה מחיר מחירון מלא, אבל הוא ממליץ להתמקח ולנסות להוריד מהמחירון עד 10%, הכל תלוי במצב הרכב ובעברו. אורי דגמי, יו"ר איגוד סוחרי הרכב המשומש באיגוד לשכות המסחר, אומר שצריך להפחית 10% ממחיר המחירון כשקונים רכב מליסינג.

 

ובנתיים זוכות החברות האלה לסיוע של משרד הרישוי, שכן העובדה שהרכב היה בעבר בבעלותה של חברת ליסינג, אינו מופיע ברשיון הרכב לדראון עולם, כפי שנעשה למשל במקרה של חברות השכרה. פרוש הדבר שמי שרוכש מכונית כזו, ואינו נמנה על ל"ו הצדיקים, יוכל למכור אותה לאחר מכן כמכונית יד שניה, מבלי שניתן יהיה לגלות את עברה כמכונית ליסינג... זכרו זאת כאשר אתם קונים אחת.

 

חזור למעלה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מגרש מכירות של מכוניות מליסינג (ארכיון)
מאזדה לאנטיס. חביבת חברות הליסינג
גם פיאט פונטו פופולארית
ויונדאי אקסנט לא חסר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים