שתף קטע נבחר

המורים לא רוצים רפורמה? נעסיק מדריכי נוער

שרת החינוך הציגה את השלב הראשון של יישום דו"ח דוברת, אליו יצטרפו 32 יישובים מהשנה הקרובה. מתברר כי בעקבות התנגדות המורים ללמד בשעות אחר הצהריים, הכינו במשרד מערכת שעות לפיה יילמדו המקצועות החשובים בשעות הבוקר. בשלטון המקומי איימו: אם המורים לא יסכימו, נעסיק במקומם מדריכי נוער ומורים בפנסיה. המורים: "לא מוכנים לקייטנה, נשבות ביישובי הרפורמה"

המורים לא מסכימים ללמד אחר הצהריים? הרשויות יעסיקו במקומם מדריכי נוער. בגלל התנגדות המורים ללמד בשעות אחר הצהריים, במשרד החינוך החליטו שבעשרות היישובים שיצטרפו בשנת הלימודים הקרובה לרפורמה יילמדו מקצועות הבסיס והחובה בתחילת יום הלימודים. בשלטון המקומי הלכו צעד אחד קדימה, וכבר מאיימים למצוא תחליפים למורים. לדברי יו"ר מרכז השלטון המקומי, עדי אלדר, "הרשויות נערכות להעסיק מורים בפנסיה ומדריכי נוער, שילמדו מקצועות אלה במידה והרשות לא תגיע להסכם עם המורים שבתחומה".

 

כך התברר היום (ב') במסיבת עיתונאים שערכה שרת החינוך לימור לבנת בנושא יישום השלב הראשון של דו"ח דוברת, שעלותו מסתכמת ב-120 מיליון שקל.

 

שרת החינוך הודיעה גם כי 32 רשויות הסכימו כבר להצטרף לרפורמה, ובהן ילמדו כיתות א' וב' שלושה מקצועות עיקריים בקבוצות קטנות.

 

במשרד החינוך וברשויות המקומיות צפו את התנגדות המורים ללמד אחר הצהריים, ולכן, לפי התוכנית, בשעות הבוקר, עד השעה 12:00, ילמדו ב-32 היישובים מקצועות כמו עברית, מתמטיקה, מדעים, אנגלית, אוריינות ותנ"ך. המקצועות ה"פחות חשובים", כמו מורשת, שעת חינוך, כישורי חיים, חינוך גופני, אמנויות והכנת שיעורי בית, יילמדו החל מהשעה 13:00, לאחר ארוחת הצהריים וההפסקה.

 

 

בנוסף, בכל בוקר ייערך מפגש של מחנך הכיתה עם התלמידים, בו ידברו על נושאי משמעת ואקטואליה. לכל רשות תהיה אופציה שיום ג' יהיה יום קצר, החל מכיתות ד', כדי לאפשר לתלמידים להשתתף בפעילות בתנועות הנוער.

 

קבוצות קטנות לקטנים

 

לבנת הודיעה כי על פי ההמלצה, ב-32 רשויות שהודיעו כי הן מצטרפות ליישום הרפורמה, ילמדו תלמידי כיתות א' ו-ב' את מקצועות שפת האם (עברית/ערבית), מתמטיקה ומדעים בקבוצות קטנות שבהן בין 11 ל-20 תלמידים בכיתה בלבד.

 

כדי לבדוק את הרמה האוריינית שלהם (כישורי כתיבה וקריאה), יתבצע, כפי שפורסם לראשונה ב – ynet לפני כחודש, מבחן אוריינות ארצית בכיתות א' ו-ב'.

 

כשעה לפני מסיבת העיתונאים נערכה פגישה של הנהלת משרד החינוך עם ראשי הרשויות המקומיות, שם הודיעו מספר ראשי ערים כי הם מצטרפים לשלושים היישובים שכבר נתנו הסכמתם להצטרף לרפורמה.

 

הרשימה המלאה של היישובים שיחולו בהם מספר המלצות החל משנת הלימודים הבאה, הם: אורנית, אלקנה, אריאל, אלפי-מנשה, כוכב-יאיר, כפר קאסם, מ.א גולן, קצרין, שלומי, ריינה, כפר כנא, כרמיאל, מ.א גלבוע, שפרעם, מגדל העמק, טירת הכרמל, מ.א חוף הכרמל, עיר הכרמל, פראדיס, מ.א עמק יזרעאל, בשמת, טבעון, מטה אשר, רמלה, מ.א חבל מודיעין, מ.א שדרות, אופקים, דימונה, קריית מלאכי, חורה וכן חלק מהשכונות בערים פתח תקווה וחולון.

 

ביישובים אלה, בבתי הספר היסודיים בלבד, יתבצע מעבר לחמישה ימי לימוד מלאים, מהשעה שמונה בבוקר עד ארבע אחר-הצהריים. בכל בית ספר יתוספו בממוצע כתשע שעות שבועיות, ובימי שישי תיערך פעילות "שישי חופשי-פעיל", לתלמידי כיתות א'-ג', במימון המדינה.

 

בעוד שרת החינוך הודיעה בחגיגיות כי "הרפורמה יצאה לדרך", הרי שבמרכז השלטון המקומי מכנים את המהלך פיילוט בלבד. למעשה, חלק מזערי מהמלצות ועדת דוברת ייושם בשנת הלימודים הבאה. יש לציין כי מבין 32 הרשויות שהודיעו כי הן מצטרפות החל משנת הלימודים הבאה לרפורמה, כבר במחצית מהן לומדים שבוע ימים מקוצר בן חמישה ימים.

 

אחת ההמלצות החשובות של רפורמת דוברת מדברת על "היפוך הפרמידה", כלומר החלת חוק חינוך חובה כבר מגיל שלוש, במתן דגש על גני הילדים. אולם להמלצה זו אין אזכור ביישום השלב הראשון של הרפורמה. לטענת השרה, "מדובר במחסור תקציבי של כמיליארד שקלים שחסרים לאוצר על מנת ליישם את ההמלצה".

 

פתרון ההזנה: סנדוויץ' מהבית

 

למרות המעבר ליום לימודים ארוך, הרי שלא ידוע מה יהיה פתרון ההזנה (ארוחת צהריים חמה) לכ-100 אלף תלמידים המתחילים ביישום. גם הרפורמה הזו, עושה רושם, תיעשה במקומות רבים עם סנדוויץ' שהילדים יביאו מהבית. לדברי אלדר, "בכלל לא בטוח שיימצא פתרון הזנה לכל ילד. כל רשות תעשה שיקול דעת משלה וטקטיקה משלה בעניין הזה".

 

גם העומד בראש ועדת יישום הרפורמה במשרד החינוך, שמוליק הר-נוי אישר את הדברים, אך הוסיף: "אין לזה פתרון אוניברסלי של המדינה. כל רשות תתארגן בצורה אחרת. ייתכן ונציע מכרז לגבי עלות ארוחה. בבתי ספר שבהם האוכלוסייה יותר חלשה, לפי מדדי פיקוח, אנו נדאג לפתרון הזנה לתלמידים".

 

לדברי שרת החינוך, "היישובים שנבחרו ליישום השלב הראשון של הרפורמה מייצגים ערים קטנות ובינוניות, מועצות מקומיות ואזוריות, ומהווים מדגם מייצג של החברה בישראל". היא הוסיפה כי "רשויות נוספות פנו בימים האחרונים בבקשה להצטרף לשלב הראשון של יישום הרפורמה. אפשרות זו תיבחן במשותף עם משרד האוצר".

 

המורים: לא מוכנים לקייטנה, נשבות ביישובי הרפורמה 

 

ארגוני המורים חוזרים ואומרים היום כי ישביתו את הלימודים ב-1 בספמטבר, מועד תחילת שנת הלימודים בכל רשות מקומית שבה יתבצע השלב הראשון של הרפורמה.

 

לדברי יוסי וסרמן, מזכ"ל הסתדרות המורים, "מדובר בבלוף אחד גדול. זה רעיון שנועד לשמש את גברת לבנת במישור הפוליטי. ברוב כיתות א', ב', כבר היום, ישנן סייעות, כך שלמעשה הלמידה מתבצעת בקבוצות קטנות. ברשויות שהודיעו כי הן מצטרפות לרפורמה, ברובן כבר לומדים חמישה ימי לימוד ומתקיים יום לימודים ארוך".

 

בהתייחסו לחלוקה של המקצועות החשובים לשעות הבוקר, והמקצועות הנדרשים פחות לשעות אחר הצהריים, אמר וסרמן: "אנחנו לא מוכנים שמערכת החינוך תהיה קייטנה, שיבואו סטודנטים או אנשים שאינם מוסמכים להוראה. לא זה הרעיון של זמן איכות מורה-תלמיד".

 

הוא הוסיף: "בכל מקום בו לא תהיה הרפורמה מוסכמת, לא נפתח את שנת הלימודים ב-1 בספטמבר. אני מודיע זאת לכל ראשי הערים, שלא תהיה טעות", סיכם.

 

בתגובה לאיומי המורים להשבית את הלימודים אמרה עו"ד דורית מורג, היועצת המשפטית של משרד החינוך, ש"כל השבתה של המורים היא בלתי חוקית, ואם יהיה צורך נפנה לבית המשפט".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: באובאו
לבנת. 120 מיליון שקל
צילום: באובאו
צילום: שאול גולן
אלדר. נגייס פנסיונרים
צילום: שאול גולן
צילום: אלכס קולומויסקי
קבוצות קטנות לכיתות א'
צילום: אלכס קולומויסקי
צילום: רחל הירש
וסרמן. לא נסכים לקייטנה
צילום: רחל הירש
מומלצים