שתף קטע נבחר

 

הפיקסל הוא המסר

הפיקסל ארט, אמנות המורכבת מנקודות דיגיטליות זעירות בגודל 0.35 מ"מ, הפכה לדבר החם הנוכחי. "שלושה בריבוע", תערוכת פיקסל ארט של שלושה מהיוצרים המובילים בתחום התוכן הסלולרי, מציגה עבודות אמנות שכולן מוקדשות לז'אנר. תתחילו לחשוב בקטן

משחקים איתו, גולשים איתו, רואים איתו חדשות וסדרות טלוויזיה ומורידים אליו אנימציות, אז מה הפלא שיש מי שיוצר אמנות במסך הקטנטן של הסלולר. היום (שבת) נפתחה בבית פרטי ביפו " שלושה בריבוע", תערוכת פיקסל ארט יוצאת דופן, שנכון יותר יהיה לקרוא לה אירוע, ובמרכזו מוזיקה, שתייה וכמובן, יצירות אמנות. שלושת האמנים שיצרו ואצרו אותה הם שירה מזור, לוקה אור ואיתמר דאובה, מהיוצרים המובילים בתחום התוכן הסלולרי בשלוש השנים האחרונות בארץ ובחו"ל.

 

במקום התערוכה (בית ערבי שדייריו הסכימו להפכו לגלריה ליום אחד) ניתן לרכוש 45 עבודות מפוקסלות שנופחו למימדי

 ענק (באופן יחסי, כמובן) והודפסו על קנווסים ריבועיים בגודל 50ס"מ X 50 ס"מ, בובות תפורות של דמויות מפוקסלות, קופסאות אור, חולצות ועוד, שמארגנים מבטיחים כי יתומחרו בצורה נוחה.

 

מזור, 29, מאיירת ומעצבת בוגרת בצלאל, העוסקת באיור, עיצוב אביזרי אופנה, ובמקביל, עומדת בראש צוות פיתוח תוכן סלולרי בחברת עיצוב האתרים "מנטיס". אור, 30, מארגן האירוע, הוא בוגר המכון לחינוך טכנולוגי חולון, ועוסק באיור ואנימציה, עיצוב משחקים ועיצוב תעשייתי. דאובה, 30, הוא מאייר,

אנימטור, בוגר בצלאל ומלמד אנימציה בשנקר, ומעצב לפרסומות, קליפים, סדרות אנימציה בטלוויזיה, סלולר, איורים וקומיקס.

 

געגועים למינימליזם

 

מאחר והשלושה יוצרים תכנים בעיקר לצגים בגודל של טלפון סלולרי, ההתמקדות בתחום האמנות המתפתח של הפיקסל ארט (PixelArt) נראית טבעית. "הפיקסל הוא אבן היסוד של כל אלמנט גרפי במדיה הדיגיטלית: ריבוע של כ-0.35 מ"מ X 0.35 מ"מ על המסך, המולקולה הבסיסית איתה ניתן לבנות עולמות שלמים", הם כותבים באתר התערוכה.

 

הם מסבירים ש"בתודעה הוויזואלית, הפיקסלים מחזירים אותנו לתחילת שנות ה-80". הם מעוררים בנו את הזיכרון לתקופה בה משחקי הטלוויזיה ומשחקי המחשב הביתי היו בתחילת דרכם. הטכנולוגיה הכתיבה גרפיקה שטוחה, גיאומטרית, דלה בצבעים ומורכבת מריבועים - פיקסלים. אווירת הרטרו הזו טבעית לטלפון הסלולרי, שאף הוא מוגבל ונמצא עדיין בראשית התפתחותו.

 

בחמש השנים האחרונות, עם פריצת הדור השני של מכשירי הטלפון הסלולריים, הכתיבו מסכי התצוגה הקטנים, בעלי גרפיקת

המסך המצומצמת, חזרה לשורשים - חזרה לעיצוב על חודו של פיקסל. השפה הוויזואלית הנגזרת יצאה מגבולות המסך הסלולרי אל עולמות האנימציה והמדיה המודפסת (ראו את הקמפיין הפרסומי החדש של בזק, למשל). זו היא שפת "רטרו": געגועים לגרפיקה מוקפדת ומושקעת, למינימליזם פיקסלי המנוגד ליכולות הטכנולוגיות של ימינו.

 

דאובה אינו עוסק כיום בעיצוב לטלפונים ניידים, אך הוא סבור שהסלולר הוא העתיד. "זאת, למרות שגם הוא מודה "שפחות נוח לבהות במסך כל כך קטן".

 

השלושה מעידים כי העיתוי לתערוכה נבחר משום שכניסתו של הדור השלישי הסלולרי מאיימת על עצם קיומה של האמנות החביבה והנאיבית הזו, לפחות בפורמט הנוכחי, ולכן, דווקא עכשיו, רגע לפני שההתקדמות הטכנולוגית תבטל לחלוטין את הפיקסל, הם סבורים כי ראוי "לתת לו את הכבוד הראוי לו – במרכז התמונה!", ומכאן נגזר גם שמה של התערוכה: שלושה יוצרים, בריבוע הפיקסל.

 

יש מקום גם לאמנות נטולת הקשרים צרכניים/חיוניים?

 

דאובה: "טוב, מה זה אמנות? לדעתי, לעצב דמות למשחק זה אמנות לא פחות מציור שמן לדעתי. זה לא 'המדיה' שמציירת אלא האמן שמעצב".

 

אז התערוכה שלכם היא תערוכת אמנות לכל דבר?

 

דאובה: "ברגע שאת תולה עבודה היא הופכת לאמנות - היא לא מוכרת כלום, היא מחוץ לקונטקסט".

 

מי יזם את הרעיון?

 

דאובה: "היוזמה והרעיון הם של לוקה - הוא כבר ותיק בפרויקטים כאלה. הצורך לדברים האלה בוער בעצמותיו. הוא מעצב, והוא גם מאוד אוהב לעניין את עצמו. הוא חייב לצאת מהמחשב. המטרה שלנו היא יותר ליצור אירוע, ופחות לעשות תערוכה של גלריה, אבל כל המימון מגיע מאיתנו. אין פה מטרת ביזנס".

 

סוג של הימור, לא?

 

דאובה: "ברור. אני בן אדם מאוד מחושב בדרך כלל. עשינו את זה הרבה בשביל הנפש, והרבה בזכות השגעון של לוקה".

 

הם צופים ומקווים כי מאות אנשים יפקדו את התערוכה, שתימשך מספר שעות בלבד, ומגלים כי רבים הסיכויים כי תוצג גם בברלין.

 

אתם רואים את עצמכם כאמנים או "יצרנים"? יש הבדל לדעתכם?

 

אור: "אין כאן עניין של שחור ולבן, אך אם לא הייתה ברירה הייתי בוחר באמנות. אבל כולנו מגיעים ממקום מאוד מקצועי, בתוך תעשייה מסוימת.

אנחנו מעצבים אמנות שנמכרת בטכנולוגיה שאפשר לייצר בה עוד ועוד, אך פועלים ממניעים יצירתיים, מתוך צורך שלנו להביע את עצמנו דווקא במדיום הזה. ולא כדי 'לייצר'".

 

נוח לכם להגביל את עצמכם לריבוע הזה? לפיקסל?

 

דאובה: "לי זה נוח, אבל אני אוהב מינימליזם".

 

אור: "כן. ההגבלה הזו מביאה דברים מעולים. המינימליזם מצריך דיוק ומחשבה, ולמצות רעיון למספר מוגבל של פיקסלים. וזה כיף".

 

אך במקביל על היצירה להיות מובנת ולא מופשטת מדי

 

אור: "נכון. זה האתגר".

 

דאובה: "בהדפסות גדולות כל פריט הופך למשהו אחר, וזה כל היופי בהן, אך במסך קטן - תפוח נראה כמו תפוח".

 

יש יוצרים ישראלים נוספים שפעילים בתחום?

 

אור: "אין הרבה. המעצבים בעיקר פועלים לפי צורך של חברות הסלולר".

 

אילו טיפים אתם יכולים לספק ליוצרים מתחילים?

 

דאובה: "להסתכל הרבה מסביב. גם בכלל וגם מבחינה מקצועית. לדייק יותר - יש הרבה חלטורות בשוק הקטן שלנו, בכל התחומים של המדיה הדיגיטלית, בגלל הנגישות הגבוהה למחשב ביתי, מסתננות הרבה עבודות שהן לא "איי איי איי " מבחינה ויזואלית - לכן צריך לראות מהן התוצאות הטובות ביותר שניתן להגיע אליהן בטכניקה זו או אחרת - ולכוון לשם. לא סתם לעשות V".

 

הם עובדים על מחשבי PC רגילים לחלוטין.  

 

לדעתם, מדובר בתחום בו יש חשיבות רבה לניסיון, פחות מאשר ללימודים והכשרה פורמלית, וממליצים על כמה אתרים שאהובים עליהם: כמו e-Boy, db-db ופרויקט PixelGala.

 

יש בכלל משהו שנקרא תוכן סלולרי ייעודי מוצלח?

 

דאובה :"כן. תוכן תמציתי, קצרצר, שיילבב את העין וגם את הנשמה, מה שמכונה "חטיף". כנראה שהפרסומות של חברות הסלולר עובדות. אנחנו די משועבדים למכשירים האלה, הם תמיד עלינו, ואין סיבה שלא נתעדכן באמצעות במידע חיוני כמו מבזקים ובתוכן "בידורי" יותר, כמו משחקים, וכמובן גם רינגטונים". 

 

פרטים נוספים מתפרסמים באתר התערוכה. אם מבקרים באתר, לא כדאי לפספס את הגירסה המקוונת שלהם למשחק הקלאסי והממכר space invaders, בכיכובם של שלושת היוצרים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שלושה בריבוע. מגבלת הגדול מאתגרת
מומלצים