שתף קטע נבחר

ועדת שיינין: מצעד תגובות שליליות

המלצת הוועדה להטיל על בעלי רכב "אגרת בטיחות" חדשה, כדי להקטין את מספר התאונות וההרוגים, מעוררת כצפוי תגובות זועמות מכל עבר. מקבץ ראשון בסדרה

דוח ועדת שיינין שהוצג אתמול לציבור והוגש היום לראש הממשלה כמובטח, מעורר הדים עצומים. וכפי שניתן היה לצפות, לא בגלל המלצותיו הגורפות לשינוי דרסטי של הטיפול בנגע תאונות הדרכים. אלה זכו רובן ככולן ל"ברכת הדרך". כמו כל ועדה שעסקה בתאונות הדרכים ושמה לה מטרה לנסות ולצמצם את הקטל על הכביש.

 

ההדים התעוררו דווקא בגלל ההמלצה להטיל על בעל הרכב "אגרת בטיחות" שנתית חדשה, בגובה של 9% ממחיר פוליסת ביטוח החובה. בתרגום לכסף ומשמעות, כל בעל רכב יידרש לשלם כ-150 שקלים מדי שנה כדי לממן, כך הוועדה, את פעולתה של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. גוף שתפקידו עד עתה היה לטפל בנגע, ללא הצלחה יתרה. לטענת שיינין, רק לאחר מימון נוסף מצד האזרחים, בסך 390 מיליון שקל מדי שנה, ניתן יהיה להפעיל את הראשות באופן יעיל. המדינה, כך יו"ר הוועדה, לעולם לא תיתן את הכסף הדרוש לכך.

 

שיינין הבטיח, כדאי להזכיר, כי הכסף הנוסף שאזרחי המדינה ישלמו, "יחזור אליהם" לאחר מספר שנים, כאשר תודות לפעילות היעילה - כך הוא מקווה - של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ירשמו פחות תאונות וחברות הביטוח יורידו בהתאם את מחירי הפרמיות. אשרי המאמין. בכל מקרה, לפניכם מקבץ תגובות ראשוני. בעתיד הקרוב, לא לדאוג, יופיעו עוד שיזדעקו להגן על כיסו של הציבור הנגזל.

 

גלעד ארדן

 

ראשון למגיבים הוא ח"כ גלעד ארדן, יו"ר הוועדה ושדולת הכנסת למאבק בתאונות דרכים, וכנראה הפעיל ביותר בין נבחרי הציבור בתחום זה בשנתיים האחרונות. מה הוא אומר? שלהערכתו לא תתבצע כל "התאמה" של תעריפי הביטוח גם אם הציבור ישלם את האגרה, ואכן תרשם ירידה במספר התאונות. "מחדלי ממשלות ישראל הם שהובילו להקמת וועדות שונות, שאת מסקנותיהן לא יישמו ממשלות ישראל. לא ייתכן שכעת, כדי לכפר על מחדלי העבר, יטילו על הציבור לשאת בנטל ולשלם אגרות בטיחות. אין סיבה שהמדינה - שתפקידה להגן על אזרחיה בכביש - לא תמצא דרך לגייס כ-400 מיליון להצלת אותם אזרחים".

 

ארדן הזכיר גם נקודה נוספת ומעניינת. לדבריו, חברי שדולת הכנסת למאבק בתאונות הדרכים, 60 ח"כים בינתיים מכל סיעות הבית, הודיעו הרי כי יצביעו נגד תקציב 2006 אם הממשלה לא תאמץ את מסקנות ועדת שיינין ותתקצב את ביצוען. "מכיוון שכך", אומר ארדן, "אין כל בעיה לדרוש את התקציב החסר ללא הטלת חלק ממנו על הציבור".

 

גבי בן הרוש

 

מגיב שני הוא גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים בישראל. ובן הרוש? הוא מכנה את המלצות ועדת שיינין "עגל זהב" וקורא לממשלה לדחות אותן לאלתר. "אין שום בשורה בטיחותית לאזרחים שתורגש מהיום למחר, פרט לכך שנשלם יותר כסף על ביטוח, יותר כסף על דלק, יותר כסף על אגרות. כאילו איננו משלמים די. עיקרה של התוכנית" כך בן הרוש, "גיוס כסף מהציבור והכבדה נוספת על האזרח. צריך לזכור כי שיינין לא הוריד מהשמיים את לוחות הברית. מה שכן עשה הוא יצירת עגל זהב. שוב חייב העם להביא כסף מהבית...".

 

עדי אלדר

 

שלישי במגיבים היה עדי אלדר, יו"ר מרכז השלטון המקומי. לדבריו, "הטלת מס נוסף על התושבים לטובת טיפול בתאונות דרכים הוא בריחה של הממשלה מאחריותה לריבוי התאונות, ולעלייה במספר הנפגעים וההרוגים. "ממשלת ישראל", הוסיף ואמר, "פגעה במלחמה בתאונות הדרכים כשביטלה לחלוטין את תקציבי הפיתוח ברשויות המקומיות, ולא העבירה שקל אחד בשנתיים האחרונות לטיפול במפגעי תחבורה ובטיחות."

 

לדברי אלדר, "הממשלה מתנערת באופן קבוע מחובותיה כלפי התושבים. מקצצת באופן קבוע בתקציבים חיוניים ואחר כך מקימה ועדות המחזירות את אותם תקציבים, באמצעות כיסי התושבים. יש לשים קץ להתנהגות המופקרת הזו של הממשלה".

 

גם לכם יש מה לומר לד"ר שיינין?

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עטא עוויסאת
ארדן - נגד
צילום: עטא עוויסאת
צילום: דודו פריד
בן הרוש - נגד
צילום: דודו פריד
צילום: אחיה ראב"ד
אלדר - נגד
צילום: אחיה ראב"ד
שיינין - דווקא מאד בעד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים