שתף קטע נבחר

IPTV: הטלוויזיה מתחברת לאינטרנט

האם העולם עומד בפני חיבור דרמטי בין הטלוויזיה לאינטרנט? IPTV היא טכנולוגיה המאפשרת העברת שידורי טלוויזיה מלאים דרך האינטרנט, בלי טובות מהכבלים או מהלוויין. הגבולות נמחקים: גם לטלוויזיה יכולות תגובה, צילום ושידור. הענקיות מיקרוסופט, IBM וסיסקו כבר בתמונה - וגם בזק ערכה ניסוי

"אני חושב שטלוויזיה היא מוצר מאוד חינוכי. בכל פעם שמישהו מפעיל אותה, אני עובר לחדר אחר וקורא ספר" - זה מה שחשב על הטלוויזיה הבדרן האמריקני המנוח, גראוצ'ו מרקס. מעניין אם זה מה שהיה חושב עליה אילו היה חי כיום.

 

גופי שידור וספקיות טלוויזיה ברחבי העולם מטמיעים בימים אלו מערכות, שמאפשרות לחבר את הטלוויזיה לאינטרנט. התוצאה: IPTV, טלוויזיה המועברת באמצעות תקני האינטרנט. המדיום של ההמונים,

שדורש אפס התערבות מצד הצופה, מתמזג עם האינטרנט, שהיא במהותה דו-כיוונית ודורשת תגובה מיידית של הגולש כל הזמן. התוצאה של השידוך הזה היא, שבסלון תהיה טלוויזיה עם יכולות של אינטרנט.

 

נוכל להגיב בשידור חוזר לחברת הכבלים לאירועים על המסך, כמו למשל בסדרת ריאליטי, ובהמשך נוכל פשוט לחבר מצלמה לטלוויזיה ולשדר בעצמנו לכל הספקים. כבר היום מציע עולם האינטרנט סטנדרטים קיימים לשידור וידאו ולהעברת מידע, כך שאין צורך להמציא את הגלגל מחדש. אולם ספקיות האינטרנט מדברות על מעבר מתוך אינטרס כלכלי טהור.

 

אינטרסים לכבלים ולחברות הטלפוניה

 

במקום להגיע לבית הלקוח עם כבלים שמספקים טלוויזיה ועם כבלים שמספקים אינטרנט, הן שולחות כבל אחד, שעליו הן מעבירות את כל הנתונים. ספקי תוכן, כמו אולפני טלוויזיה, יכולים לשדר סדרות לספקים במדינה אחרת מבלי להזדקק להמרות פורמטים ובלי בעיות וידאו. גם לחברות כבלים ולחברות תקשורת רגילות (כמו בזק) יש אינטרסים אדירים לקדם מערכות כאלו ברחבי העולם.

 

האינטרס המיידי של חברות הכבלים הוא קיצוץ בעלות תשתיות התקשורת. כיוון שחברות הכבלים ברחבי העולם מספקות כיום גם אינטרנט לבתי הלקוחות, הן נאלצות להחזיק שתי מערכות נפרדות ויקרות - האחת, שמספקת את הקישור לאינטרנט, והאחרת - שמעבירה את ערוצי הטלוויזיה.

 

באמצעות העברת השידורים על גבי פרוטוקול האינטרנט תיחסך הכפילות, וההשקעה הגדולה תוחזר במהירות.

 

גם האינטרס של חברות הטלפוניה הוותיקות הוא ברור. הן איבדו לקוחות רבים לטובת שירותי הטלפוניה בכבלים, ועכשיו הן יכולות להחזיר מלחמה. על-ידי ניצול של טכנולוגיות חדשות להעברת מידע בנפחים עצומים על חוטי הנחושת הרגילים, הן יספקו קצבי תקשורת, שיאפשרו העברת ערוצי טלוויזיה באיכות גבוהה.

 

שירותי IPTV

 

התחרות בולטת בעיקר בארהב. חברות כמו CBS, שהיא חברת טלפוניה מסורתית, תשקיע בשנים הקרובות 4 מיליארד דולר בשידרוג תשתיות הקווים שלה כדי שיתמכו במהירויות גבוהות יותר. גם ספקית הטלפוניה הוותיקה של אנגליה, בריטיש טלקום, הודיעה בשבוע שעבר, כי בחרה במערכת של מיקרוסופט לאספקת שירותי IPTV באופן ניסיוני החל משנה הבאה.

 

כדאי לזכור, כי בעוד חברות הכבלים בודקות ומטמיעות בהדרגה, מאות-אלפי גולשים ברחבי העולם כבר רואים טלוויזיה דרך האינטרנט באמצעות הורדות אינסופיות של סדרות וסרטי טלוויזיה למחשבם האישי. דווקא משם יווצר הלחץ על חברות התקשורת המסורתיות לספק את אותה גמישות ונוחות, גם באמצעות הטלוויזיה הרגילה.

 

העתיד: סין

 

תחום ה-IPTV תוסס ורוגש, חברות חומרה, תוכנה ותקשורת יוצרות ומפרקות שותפויות - הכל במטרה להשיג דריסת רגל גדולה יותר בתחום החם של הטלוויזיה. הן יודעות על מה הן נלחמות: באירופה, למשל, צפויים להנות משידורי IPTV כ-11.3 מיליון בתי-אב עד שנת 2010, על-פי חברת המחקר Analytics Strategy. 

 

שירותי IPTV הושקו כבר באסיה במדינות כמו יפן, טאייוואן והונג קונג - כרגיל, עם הניחוחות המקומיים המוכרים, כמו שירות קריוקי לפי דרישה. כל החברות לוטשות עיניים לשוק הסיני,

שרבים בענף רואים בו הזדמנות שיכולה להשתוות לשיווק לשאר העולם כולו.

 

הסינים הציבו לעצמם כיעד להגיע למיליון מנויים כבר בשנת 2005, יעד שהם מתקרבים אליו במהירות. אחת הסיבות היא הצפיפות האורבנית בסין, המאפשרת להגיע עם קווי תקשורת לכל בית בקצב מהיר.

 

בארה"ב נמצאים בשלב מתקדם

 

מיקרוסופט היא אחת השחקניות המעניינות בתחום הזה, והיא מנסה כבר כמה שנים לחדור בצורה משמעותית לתחום הטלוויזיה.

 

בתחום מערכות ה-IPTV נחשבת כיום מיקרוסופט למובילה מבחינת נתח השוק, כיוון שהיא היחידה שמציעה פיתרון מלא לספקיות הכבלים: מערכות תוכנה, שמאפשרות רכישת ערוצים ושידורם, ומערכות ליצירת חיובים בסוף החודש.

  

נוסף על כך, היא מגיעה אל הלקוחות עם תוכנות, שמוטמעות בממירים שלהם, ומציעה גם מחשבי מדיה, המסוגלים לטפל בשידורים הדיגיטליים. אבל לא הכל עובד כל-כך חלק. חברת סוויסקום השוויצרית הודיעה באחרונה על קשיים טכניים בהטמעת המערכת של מיקרוסופט, מה שגרם לחברת סימנס הגרמנית ללטוש עיניים למעמדה הבכיר של מיקרוסופט בתחום. חברות אחרות חוששות להתחיל לשחות בים ה-IPTV, ומעדיפות בשלב הזה רק לטבול רגל במים ולהמתין לגירסאות בשלות יותר של המערכות.

 

בארה"ב ,למשל, נמצאות בלסאות' ו-CBS בשלבי בחינה של המערכת. CBS כבר חתמה על חוזה של 400 מיליון דולר עם מיקרוסופט, לאספקת מערכת שלמה עד סוף השנה. בין החברות הנוספות במירוץ נמצאות סיסקו, אלקטל וגם IBM, שמציעה מערכות תוכנה לאספקת שירותי וידאו וניהול השידורים ללקוחות.

 

גם בזק ו-HOT

 

הקרב הטכנולוגי בין החברות מוליד תקנים חדשים, שמאפשרים להעביר עשרות ערוצים ישירות אל הבתים שלנו, מבלי להתפשר בנושא איכות התמונה או הצליל. זה מתחיל מתקני MPEG2, שמסוגלים להעביר וידאו באיכות גבוהה (HD) במהירות של 18-15 מגה-ביט לשנייה, ונמשך בתקני MPEG4 המפותחים עכשיו, שיציעו את אותה איכות בקצב של 9-6 מגה-ביט לשנייה. גם התפתחויות בתחום התקשורת מאפשרות לספקיות להציע יותר, תקנים כמו ADSL2 ו-VDSL2 מציעים כבר קצב תקשורת של 100-20 מגה-ביט לשנייה, קצב שמספיק להעברת השידורים כולם.

 

החשודה המיידית לעניין ה-IPTV היא חברת הכבלים הישראלית הוט. החברה מספקת כבר היום שידורי טלוויזיה וקישור לאינטרנט לבתי הלקוחות, ולכן, כמו לחברות אחרות בעולם, השילוב הזה עבורה הוא טבעי. גם בזק ערכה ניסוי מוצלח בהעברת סרטים על גבי רשת ה-ADSL שלה, אך בשל מגבלות רגולציה היא מנועה מלספק את השירות כרגע.

 

בשתי החברות מעדיפים לשמור את הקלפים קרוב לחזה בשלב הזה וסירבו לספק פרטים נוספים על התוכניות שלהן בתחום. אין ספק שכמו בעולם הם גם יאלצו ליישר קו עם הטכנולוגיה החדשה.

 

ים של אפשרויות

 

מספר הערוצים שמגיעים כיום לביתו של צופה ממוצע בעולם המערבי נמדד בעשרות, ובעתיד הלא-רחוק הוא יגדל אף למאות. מה יקרה כאשר נגיע הביתה לאחר יום עבודה מפרך, ונרצה לצפות בתוכנית שמעניינת אותנו? מדריך טלוויזיה מודפס לכל הערוצים האלה יכול לתפוס חדרון קטן בבית.

 

חיבור לאינטרנט של שידורי הטלוויזיה יכול להביא גם מנוע חיפוש כמו גוגל אל המסך הקטן שלנו. באמצעות הקשת מילת החיפוש המבוקשת, המערכת תאתר בהרף-עין תוכניות שונות, שביקשנו מתוך מאות הערוצים האפשריים.

 

ההשערה שגוגל תופיע בקרוב גם על המסך הקטן איננה דמיונית. החברה מרכזת מאמצי פיתוח אדירים בתחום חיפוש הווידאו, ומציעה כבר היום מנוע חיפוש המאפשר לאתר תוכניות על-פי מילים שהופיעו על המסך במהלכן. באחרונה אף שידרגה ושיפרה את השירות, ומאפשרת אף לצפות בקטעים עצמם.

 

אפשרות נוספת, שהוצגה באחרונה על-ידי מיקרוסופט ואלקטל, היא מערכת בשם "מה חם" (What's Hot). על המסך מוצגים הערוצים הנצפים ביותר על-ידי כלל מנויי החברה ברגע נתון. "למעשה כמעט כל מה שקיים היום באינטרנט יכול לעבור לטלוויזיה בקלות", מסביר יוסי גליק, סמנכ"ל השיווק של חברת אורקה הישראלית, העוסקת בפיתוח ישומים לטלוויזיה. "לפני כמה זמן ביקשו מאיתנו להוסיף למערכת כמה משחקים. הורדנו מהאינטרנט מספר משחקי פלאש חינמיים והוספנו אותם למערכת בקלות".

 

מעקב אחר ברגלי צפייה

 

גליק מדגים יישום אינטרנטי פופולרי, שיוכל גם הוא לבצע בקלות הגירה לטלוויזיה. "כל נושא ה-RSS (דחיפת מידע מאתרי אינטרנט ישירות למחשב המשתמש) מתפתח היום במהירות, ומכיוון שמערכות הטלוויזיה יהיו מבוססות על IP, יהיה אפשר לקבל על המסך מבזקים מ-ynet או מדה מארקר, הודעות על ספרים חדשים מאמזון, וזאת באמצעות תוספת פשוטה למערכת.

 

מערכות IPTV יאפשרו גם מעקב מדוייק עד לרמת דקות הצפייה הנרכשות. אוהד כדורגל יוכל לצפות בשלוש הדקות של הגול העיקרי במשחק זמן קצר לאחר סיומו, ולהיות מחוייב בהתאם. מישהו שיבחר לראות את כל המשחק כמה ימים לאחר מכן, ויחוייב בסכום נמוך יותר.

 

כיוון שהמערכת בבית הלקוח תעביר נתונים באופן תמידי למרכז של ספקית הטלוויזיה, יוכלו הספקיות לעקוב באופן אינטימי אחרי הרגלי הצפייה שלנו. לא מדובר בהכרח בנתונים לצרכי רווחי רייטינג, אלא כדי לדעת אלו תוכניות כדאי להן להציע למנויים בעתיד. הספקית תוכל, למשל, לגלות, שהצרכנים מעדיפים לראות סרטים בשלוש לפנות-בוקר ולהציע ערוצים נוספים לסרטים בשעה הזאת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מסך טלוויזיה. גם לאינטרנט
מומלצים