שתף קטע נבחר

עוד שלב בדרך לייבוא חופשי של סלולריים

שרת התקשורת, דליה איציק: "הפקעת הבלעדיות דה-פקטו מחברות הסלולר צפויה להביא להגדלת מגוון המכשירים המוצעים לצרכנים, תאפשר ליבואנים נוספים להשתלב בשוק ועשויה להפחית מחירי המכשירים"

משרד התקשורת פירסם לשימוע נוהל חדש (מסמך pdf) לאישור סוג לציוד קצה סלולרי לגורמים המייבאים ולמשווקים, ובמילים אחרות, להפקיע מחברות הסלולר את הבלעדיות במכירת המכשירים ולאפשר גם לייבואנים ולחברות נוספות לשווק טלפונים סלולריים.

 

במשרד התקשורת מסבירים, כי הנוהל שהופץ נועד לקדם את התחרות בתחום שיווק ומכירת מכשירי הסלולר, באופן שירחיב את מגוון המכשירים הסלולריים הנמכרים בישראל, הן מכשירים בסיסיים והן משוכללים ביותר, כך שישווקו בישראל מיד עם יציאתם לשוק, זאת, תוך הגנה על הצרכן והבטחת מתן שרות אמין לתמיכה לאחר המכירה.

 

עיקרי הנוהל שפורסם

 

1. יבואן המעונין לייבא או לסחור במכשיר יגיש למשרד התקשורת אישורים בדבר עמידת המכשיר בדרישות סף טכניות, שעיקרן בטיחות חשמל, בטיחות קרינה, תאימות אלקטרומגנטית, וניצול יעיל של ספקטרום התדרים.

 

2. הנוהל כולל שני מסלולים:

 

א. מסלול מקוצר שלפיו יינתן אישור סוג למכשיר שעומד בדרישות מקיפות נוספות כמפורט בנוהל. מסלול זה איננו מחייב פנייה לחברת הסלולר כדי לקבל התייחסותה.

 

ב. מסלול רגיל למקרים אחרים, הכולל בין היתר פנייה של המשרד אל חברת הסלולר כדי לקבל את התייחסותה לגבי התאמת המכשיר לתשתית.

 

3. בעניין ייבוא אישי - הנוהל קובע כללים מקלים לאזרח המעוניין לייבא עד שלושה מכשירים.

 

"הפקעת הבלעדיות דה-פקטו מחברות הסלולר בענין זה, עליה החלטתי, צפויה להביא להגדלת מגוון המכשירים המוצעים לצרכנים, תאפשר ליבואנים נוספים להשתלב בשוק ועשויה להפחית מחירי המכשירים", אמרה שרת התקשורת, דליה איציק.

 

בחברות הסלולר מנסים לדחות את אישור הנוהל. על פי החברות, יבוא חופשי של מכשירים סלולריים, שלא עברו את בדיקתן, עלול לפגוע ברשת. זאת, למרות שכבר היום מופצים בישראל מכשירים הפועלים ללא רשות ברשתות הסלולריות. כמו כן, בחברות הסלולר לא צופים אימוץ מסיבי של מכשירים של יבואנים, שכן ללא ההתאמה של המכשיר, המשתמשים לא ייהנו משירותי תוכן בעברית.  

 

פרטנר מקדמת בברכה

  

מפרטנר נמסר בתגובה, כי "החברה מקדמת בברכה את יוזמתו של משרד התקשורת לאפשר ייבוא ומכירת ציוד קצה סלולרי שלא באמצעות המפעילים.

  

"על מנת שהציבור יצא נשכר מיוזמה זו חייב המשרד לוודא שהמכשיר עומד בתקני הרדיו, התקשורת והבטיחות הנהוגים באירופה; שהמוכר יבהיר ללקוח באמצעות טבלה תקנית מהן תכונות המכשיר - הקיימות והחסרות (תמיכה בעברית, מצלמה, GPRS, גישה לתכנים, תמיכה בשירותי המפעילים השונים; שהמכשיר אכן פועל ברשת פרטנר ברמת איכות מוסכמת, ושהמוכר מסוגל ליתן שירותי תחזוקה ותמיכה תפעולית למכשיר".

 

תגובת פלאפון

 

"פלאפון תומכת בפתיחת השוק לייבוא חופשי של מכשירי טלפון סלולריים. החברה משקיעה מדי שנה עשרות מיליוני שקלים בהתאמת מכשירים סלולריים לרשת פלאפון ולאחר מכן בשיווקם ללקוח הסופי. אנו נשמח אם גופים נוספים ייקחו על עצמם חלק מהמטלות האלה וייבאו בעצמם מכשירים תוך התאמם לרשת פלאפון.

 

יש לציין, שתהליך התאמת מכשיר לרשת פלאפון, לרבות גרסת עברית מלאה לכל השירותים והוספת כל הרכיבים המיוחדים המאפשרים שירותי ערך מוסף, תוכן וכדומה, הוא תהליך מורכב מאוד הנמשך מספר רב של חודשים לכל דגם. נוסף על כך, דרוש תהליך אישור סוג מול יצרני תשתית הרשת לבדיקת תאימות מלאה לרשת. כל זאת, על מנת להבטיח שהמוצר שישווק לצרכן הסופי יהיה תקין ואיכותי ויאפשר קבלת שירותי רשת באיכות הראויה".

 

תגובת סאני, יבואנית מכשירי סמסונג

 

"סאני תקבל בברכה כל החלטה שתתקבל על ידי משרד התקשורת. עם זאת, הנוהל המוצע עלול לפתוח את השוק ליבואנים, שאין ביכולתם לבצע תמיכה טכנית ותמיכת שירות לקוחות במכשירי הרט"ן, אשר הופכים מורכבים ומתוחכמים מיום ליום. אין בנוהל הנוכחי מנגנון שיבטיח שירותי תמיכה כאלו ויגן על הצרכנים מפני זניחתם על ידי היבואנים לאחר רכישת המכשירים.

 

"מכשירי הרט"ן הינם מכשירים עתירי שירות – טכני ולא טכני - כאשר בממוצע מגיע מכשיר לתיקון 1.2 פעמים בשנה, וזאת בנוסף לכך שצרכן ממוצע פונה באופן תדיר למוקדי שירות הלקוחות לשם קבלת תמיכה ועזרה. צרכן אשר ירכוש מכשיר מיבואן שלא מסוגל לספק שירותי תמיכה סבירים, יוותר ללא 'אבא ואמא', וסביר שמכשירו יושבת בממוצע לאחר 10 חודשי שימוש". 

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בדרך לייבוא חופשי
בדרך לייבוא חופשי
מומלצים