שתף קטע נבחר

מהפך בתכנית הלימודים - בגלל המבחן הבינלאומי

בשנה הקרובה תשתתף ישראל במבחני החתך הבינלאומיים, ובעקבות הדירוג הנמוך בפעם הקודמת מתכנן משרד החינוך תכנית לימודים חדשה ומהפכנית. במסגרת הנסיון לצמצם פערים לעומת שאר העולם יושם דגש על לימודי המדעים ויוכנסו שינויים במבנה שאלות מבחני הבגרות. משרד החינוך: לא רק מבחן החתך הוא הסיבה

פרסום ראשון: החל משנת הלימודים הקרובה מתכנן משרד החינוך שינוי מהפכני – תוכנית לאומית במקצועות שפת אם (עברית/ערבית), מתמטיקה ומדעים. מטרה התכנית היא להעלות את רמת התלמידים לקראת מבחני החתך הבינלאומיים שיתקיימו בשנת הלימודים הקרובה (תשס"ו).

 

הראשונים להצטרף לתכנית יהיו תלמידי כיתות ט' ו-י' שיחלו להיבחן כבר השנה על פי מבנה חדש של שאלות במסגרת התוכנית החדשה וביחידות הלימוד הנצברות בבחינות הבגרות.

 

תכנית פיז"ה (The Programme for International Student Assessment) הבינלאומית כוללת מבחנים להערכה סטנדרטית שפותחו על ידי המדינות המשתתפות בה. הצוות מטעם המדינות החברות ב-OECD (הארגון לשיתוף פעולה כלכלי ופיתוח), עורך את המבחנים פעם בשלוש שנים בקרב כ-250 אלף תלמידים ברחבי העולם (בין 4,500 ל-10,000 תלמידים בכל מדינה). התכנית מיועדת לתלמידים בני 15 בסיום לימודי החובה בבית הספר.

 

 

יש מקום לשיפור: ישראל דורגה במקום ה-30 מתוך 41 

 

במסגרת המבחנים - בהם דורגה ישראל במקום ה-30 מתוך 41 מדינות בפעם האחרונה בה לקחה בהם חלק - נבדקת רמת הכישורים בשלושה תחומים: קריאה, מתמטיקה ומדעים. המבחנים מעריכים את מידת השליטה של התלמידים בידע ובמיומנויות הקריאה והבנת הנקרא החיוניים לחייו של האדם הבוגר. בשנה הקרובה יושם הדגש במבחנים על כישורי המדעים. קריאה ומתמטיקה ייבדקו במתכונת מצומצמת.

 

כאמור, בפעם האחרונה בה השתתפה ישראל במבחנים בשנת 2002 (באיחור של שנתיים מהמועד הרגיל) היא השיגה תוצאות עגומות ודורגה במקום ה-30 לצד מדינות אמריקה הלטינית, בולגריה ואלבניה. זו גם הסיבה שבגללה הוחלט שלא להשתתף במבדקי פיז"ה הבאים שנערכו בשנת 2003. ישראל גם ניצבה במקום הראשון המפוקפק בכל הנוגע לפערים חינוכיים בין התלמידים ובלט במיוחד הקשר הברור בין מצבם הסוציו-אקונומי של התלמידים להישגיהם הנמוכים.

 

במשרד החינוך מאמינים כי אחת הסיבות שהביאו לכישלון ב-2002 היא הרמה הנמוכה של התלמידים בכל הקשור לאוריינות לשונית. לפיכך צפויים להשתנות מבנה הבחינות ומבנה שאלוני הבגרות במקצועות הללו כך שיהיו מותאמים למודל השאלות במבחני פיז"ה. בין השינויים העיקריים שמתכנן משרד החינוך: מבנה הטקסט ומבנה השאלות. במסגרת המבחנים הבאים, בחודש מרץ 2006, ייבדק הידע הבסיסי בתחומי האוריינות המדעית בקרב כ-4,500 תלמידים מ-150 בתי ספר בישראל.

 

אחת הסיבות העיקריות להקמתה של ועדת דוברת לרפורמה במערכת החינוך בשנה האחרונה היא הכישלון של תלמידי ישראל במבחנים הבינלאומיים. כעת החליט משרד החינוך, בהתאם להמלצות הוועדה, להעלות את רמת התלמידים לקראת הבחינות, כך שתיישר קו עם המדינות המתפתחות. כזכור, על פי המלצות הוועדה יש לשאוף ולשפר את הסטנדרטים ביחס לסטנדרטים הבינלאומיים.

 

מבין שלושת המקצועות - שפת אם, מתמטיקה ומדעים - הכינו במשרד החינוך לקראת השנה הקרובה כארבעים משימות ושאלות בהתאם לפורמט של מבחני פיז"ה. במקביל, ישתנה מבנה בחינות הבגרות, כולל הגרפים והטקסטים שבהם, כך שיהיה מתאים לרוח הבינלאומית.

 

מבנה השאלות ישתנה, תכנית הלימודים תישאר כפי שהיא

 

במשרד החינוך מכחישים כי השינויים הקרובים ייעשו רק על מנת לשפר את המיקום של ישראל בדירוג העולמי. "אנחנו לא מקיימים את התוכנית החדשה רק לקראת מבחן פיז"ה, הכוונה היא לשינוי מבני כולל לשנים הבאות", מדגיש יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך, פרופ' יעקב כץ. לדבריו "השינויים החדשים יתבססו על תכנית הלימודים הקיימת, שעל פיה אנחנו מדגישים אוריינות יותר מכל דבר אחר. בין תוכניות הלימודים ומבחני פיז"ה יש הלימה מוחלטת. תוכנית הלימודים בהתאמה החדשה מבוססות על העיקרון של פיז"ה".

 

כץ הוסיף כי שעות הלימוד הניתנות לכל מקצוע לא ישתנו בעקבות הנהלים החדשים. איך בכל זאת יבואו השינויים לידי ביטוי, בהתחשב בכך שבכל העולם מאגר המבחנים חסוי ולמשרדי החינוך ניתנות שאלות מעטות רק כדוגמה? לדברי כץ, מלבד הכשרת המורים בהשתלמויות, "יש לנו דוגמאות לשאלות שעל פיהן ייבנו מבחני התרגילים והשאלות יותאמו למבחני הבגרות. על פי דוגמה אחת אנו יכולים לפתח את הרעיון בתוכנית הלימודים הרגילה".

 

כץ מבקש להרגיע את התלמידים כי תוכנית הלימודים עצמה תישאר כפי שהיא בנויה כיום במתמטיקה, מדעים ובשפת האם. עם זאת הוא מוסיף כי מדובר בתוכנית לימודים במסגרתה יודגשו מקצועות העברית, הערבית, מדעים ומתמטיקה, שהם הבסיס לאוריינות. "יהיה מורגש שמתייחסים יותר להבנת הנקרא באוריינות ולניתוח טקסטים" הוא אומר.

 

לגבי מבנה השאלות במבחני הבגרות מודה כץ כי שינוי אכן יהיה לקראת המבדקים הבינלאומיים: "סגנון השאלות עשוי להשתנות כי צריכה להיות הלימה ובהחלט הולכים לכיוון של מבנה שאלה כפי שהוא מופיע בפיז"ה". מבנה השאלון עצמו לא ישתנה לפי שעה, ויישאר על פי חלוקה ליחידות. 

 

"ניתן למורים דוגמאות לשאלות שיהיו במבחנים, כאלו שהמשרד רוצה שהם יאמצו", מוסיף כץ. "המורים יתבקשו להדגיש את החשיבות בהבנת הטקסטים על פי הגישה חדשה בנושא אוריינות. למשל, הבנת הנקרא במתמטיקה בכדי שנהיה בטוחים שהתלמיד מבין על מה הוא נשאל בבחינה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: סי די בנק
מקווים לשפר את רמת התלמידים (אילוסטרציה)
צילום: סי די בנק
מומלצים