טייס ישראייר: "חציתי את המסלול בטעות"
כך עולה מתמליל השיחות שהוקלטו בין הטייס הישראלי למגדל הפיקוח בנמל התעופה "קנדי" בניו-יורק, שיחות המצביעות על הסכנה הגדולה בה נמצא לפני כחודש המטוס הישראלי
ב-6 ביולי האחרון נמנע אסון בנמל התעופה "קנדי" בניו-יורק, כאשר מטוס של חברת "ישראייר" כמעט התנגש במטוס מטען. על גודל הסכנה שבה היו נתונים 262 נוסעי ואנשי צוות המטוס מעידים תמלילי השיחות שניהלו אנשי מגדל הפיקוח באותו יום, שפורסמו הבוקר (יום ד') ב"ניו-יורק טיימס".
מהתמלילים עולה כי הטייס הישראלי, שלא הצליח להמריא וחשב שהוא נמצא על כביש גישה ליד המסלולים, פנה למגדל הפיקוח ותיאר את הערפל והגשם הכבד שמול עיניו. "פיקוח, ישראייר", אמר הטייס, "פיקוח, פיקוח, ישראייר. אה, הוא ממריא!".
הטייס, כאמור, חשב שהוא נמצא על כביש גישה. תנאי הראות הקשים מנעו ממנו לראות שהוא נמצא ממש על קצה מסלול 22-ימין. המטוס שאותו ראה ממריא היה מטוס מטען של חברת "איירבורן אקספרס", שלמרבה המזל הצליח להמריא מבלי לפגוע במטוס הישראלי העמוס בדלק.
מהתמלילים, שפורסמו על-ידי מנהלת התעופה הפדראלית, עולה כי בנמל התעופה שרר בלבול רב, בעיקר בקרב אנשי מגדל הפיקוח, שלא הצליחו בתחילה לאתר את מיקומו של המטוס הישראלי.
הערפל שבו היו שרויים אנשי הפיקוח הנבוכים התפזר מעט הודות לאחריות שגילה טייס מטוס המטען, שקרא לפיקוח ושאל: "האם ראיתם את המטוס שעומד על מסלול 22-ימין?". אנשי הפיקוח הודיעו לו שימתין בתור ליצירת קשר רדיו, אבל הטייס התעקש: "האם ראיתם את המטוס?". "אני לא רואה כלום", ענה לו איש הפיקוח. "אבל הטייס קורא לי בקשר".
בקלטת נוספת מתועד כיצד ניסה טייס ישראייר ליצור קשר עם עובד אחר במגדל הפיקוח. שבע פעמים ניסו הטייס ואנשי מגדל הפיקוח לתקשר, כשלבסוף שאל איש הפיקוח הנואש: "ישראייר 102, אתה בשטח נקי?". "אנחנו מחוץ למסלול", ענה לו הטייס. "כרגע חצינו את המסלול". "חצית את המסלול???!", אמר איש הפיקוח הנדהם. "חיובי. חצינו את המסלול בטעות", ענה לו הטייס.
דוברת מינהל התעופה, לורה ג' בראון, אמרה כי חקירת התקרית נמשכת וכי עד כה לא נעשה שום שינוי בציוד או בהליכים. נשיא הסניף הניו-יורקי של אגודת פקחי הטיסה האמריקנית, ברט בירנס, אמר כי בכוונת האגודה לדרוש הצבת חיישנים אלקטרונים מסוג ASDE-X במסלולים, על-מנת לסייע במניעת התנגשויות עתידיות.