שתף קטע נבחר

הרפורמה בדרך: כך יראה יומו של תלמיד

ב-1 בספטמבר יתחילו כמיליון ו-700 אלף תלמידים את שנת הלימודים. 124 אלף מהם ילמדו בבתי ספר הנכללים ברפורמת דוברת. מאקולוגיה וקפוארה ועד ג'ודו, מוסיקה ומחול - כך יראה שבוע הלימודים שלהם. כתבה חמישית בסדרה

אחרי הויכוחים והאיומים בהשבתות, מסיבות העיתונאים המתוקשרות ומכתבי הפיטורים, ב-1 בספטמבר צפויים להתחיל כמיליון ו-700 אלף תלמידים את שנת הלימודים. 124 אלף מהם (67 תלמידי יסודי ו-57 אלף תלמידי על-יסודי) ילמדו בבתי ספר הנכללים ברפורמת דוברת.

 

השינוי המוחשי ביותר עבור אותם תלמידים יהיה קיצור שבוע הלימודים לחמישה ימים. ימי שישי יכונו מעתה "שישי חופשי" ויהיו יום שבו התלמידים יוכלו לקחת חלק בחוגי העשרה שונים, להשתתף בפעילות של תנועות הנוער או להישאר בבית. במקביל יתארכו רוב ימי הלימודים באמצע השבוע עד השעה 4 אחה"צ. בשעות אלה יוכלו התלמידים להכין את שיעורי הבית בליווי צמוד של מדריכים או מורים ולקבל שיעורי העשרה בתחומים שונים.

 

"שישי חופשי"

 

ביום שישי יוכלו התלמידים לקבל בבית הספר או במתנ"סים שיעורי העשרה כמו חוגי דרמה, קפוארה, ג'ודו, מוסיקה, מחול ואיכות סביבה. הגופים שמשולבים בהפעלת "שישי חופשי" הם החברה למתנ"סים, החברה להגנת הטבע, קרן קרב, קרן רש"י, תנועות הנוער ורכזי הנוער ברשויות המקומיות.

 

הפעילות לתלמידי כיתות א' עד ג' תתוקצב לחלוטין על ידי משרד החינוך. כך יהיה גם בחלק מגני הילדים הפעילים בבתי ספר שיש בהם חטיבות צעירות. הפעילות לתלמידי כיתות ד' עד ו' תתוקצב חלקית על ידי הרשויות המקומיות. התלמידים הבוגרים יותר ייאלצו לשאת בעצמם בהוצאות המימון של "שישי חופשי" והסכום יעמוד על 500 שקלים לילד לכל שנת הלימודים.

 

הפיכתו של יום שישי ליום ללא לימודים פורמליים תשנה לחלוטין את אורח חייהם של התלמידים הבוגרים. "בעבר יום הבילויים של בני הנוער היה שישי בערב, וכעת יום חמישי יקבל משמעות חדשה", אמר נח שלו סמנכ"ל מינהל חברה ונוער במשרד החינוך. "זה מעורר הרבה שאלות מעניינות. שישי מתפנה ונפתחה הזדמנות חדשה לרשויות".

 

לדברי יושבת ראש מועצת התלמידים הארצית, שי ביאליק, "אסור לבזבז את יום שישי. היום הפנוי הזה, עוד לא יודעים איך להתמודד איתו. אנשים יתחילו לצאת ביום חמישי בערב ויום שישי יהיה מבוזבז מבחינת היחס של התלמידים. יש אפילו חשש שתלמידים סתם יסתובבו ברחובות. צריך לנצל את היום הזה ולהשקיע בלימודי מורשת ואהבת הארץ, אבל במתכונת בלתי פורמלית".

 

כיתות מפוצלות והכנת שיעורים

 

אבל עוד לפני שיגיע יום שישי יהיה לתלמידים שבוע לימודים עמוס למדי. את אחד השינויים העיקריים הכלולים בתוכנית יחושו תלמידי כיתות א' ו-ב'. מעכשיו הם יתחלקו לקבוצות לימוד נפרדות בנות כ-20 תלמידים כל אחת, לצורך שיעורים במקצועות חשבון ושפת אם (עברית/ערבית). לשם כך יילמדו את הכיתות שתי מורות במקביל במשך 2-3 שעות הלימוד הראשונות בכל יום.

 

בהמשך היום תתקיים מערכת השעות בהתאם לתוכנית הלימודים בכל כיתה, ובהתאם לכל מיגזר ולכל קבוצת גיל. בבתי הספר היסודיים למשל ילמדו מדעים, חינוך גופני, מולדת, אנגלית וכ"ו.

 

שעות אחר הצהריים של יום החינוך הארוך יוקדשו להכנת שיעורי הבית ולימודי תגבור והעשרה. כך יוכלו התלמידים ללמוד מוסיקה, תקשורת, אקולוגיה ועוד נושאים שנדחקו בדרך כלל מלוחות הלימודים הנוכחיים. כל רשות רשאית להרכיב לעצמה את מערכת השעות ולבחור גם האם את שיעורי הבית ילוו מורים, סטודנטים, מתנדבים או אפילו תלמידים בוגרים יותר מבית הספר.

 

"תלמידי התיכונים לומדים גם היום עד מאוחר והם ירגישו פחות את המעבר ליום לימודים ארוך", הסבירה ביאליק. "ליסודיים זה יהיה שינוי משמעותי ומסגרת חדשה. הם יוכלו להמשיך ללכת לחוגים אישיים אחר הצהריים, החל מחמש למשל, אבל עד אז הם יקבלו בבית הספר פעילויות מגוונת יותר".

 

כדי שלא לפגוע בפעילות תנועות הנוער, הוסכם כי בימי שלישי יסתיים יום הלימודים בשעה 14:00. תלמידים שאינם חברים בתנועות נוער יוכלו להתנדב בפרוייקטים של מנהיגות צעירה או להשתחרר מוקדם וללכת הביתה להכין את שיעורי הבית.

 

הצעה: ארוחה משותפת בכיתה

 

הארכת יום הלימודים הולידה מחדש את תוכנית ההזנה. משנת הלימודים הקרובה, רוב התלמידים הכלולים ברפורמת דוברת יאכלו את ארוחת הצהריים שלהם בבית הספר ארבעה ימים בשבוע - בימים א, ב', ד' ו-ה' (ביום שלישי הם מסיימים ב-2 ויאכלו בבית).

 

יצויין כי לא כל תלמיד ביישוב שהצטרף לרפורמה אכן זכאי להזנה, שכן קריטריון זה נקבע לפי מצב סוציו-אקונומי של הרשויות ומנגד חלק גדול מהזכאים להזנה מתגוררים ברשויות מקומיות שאינן שייכות לרפורמה.

 

בסך הכל בכל הארץ יהיו כ-150 אלף תלמידים זכאים להזנה בשנת הלימודים הקרובה. בכדי להנות מארוחת הצהרים יידרש כל תלמיד לשלם 4.5 שקלים. תלמידים שאינם חלק מפרוייקט ההזנה יידרשו להביא אוכל מהבית.

 

בימים אלה בוחן משרד החינוך שיטות הזנה שונות על פי מספר מודלים. לדברי לאה רוזנברג, סמנכ"לית המנהל הפדגוגי במשרד החינוך, "אחד המודלים שנבחנים הם ארוחה משותפת של המורה עם תלמידיו בכיתה. בסיום הארוחה ימונה מראש תורן כיתתי שיהיה אחראי על ניקיון וסידור הכיתה והכנתה לקראת השיעור".

 

הצטרפת לרפורמה - קבל צ'ופר

 

בתמורה ליישום הרפורמה יזכו בתי הספר במתנה מיוחדת - הקמת 1,600 פינות מחשב למורים ב-240 חדרי צוות (מחשב לכל 2 מורים). גם התלמידים יהנו - מ-1,200 תאי שירותים חדשים בבתי הספר.

 

שרת החינוך, לימור לבנת, הודיעה השבוע כי לאחר חודשים רבים של חוסר וודאות, שינויים תכופים ברשימת הרשויות ומשאים ומתנים שונים, דו"ח דוברת ייושם ב-36 רשויות מקומיות: אופקים, חולון (6 בתי ספר בשלוש שכונות בלבד), אופקים, דימונה, חורה, קרית מלאכי, מועצה אזורית מרחבית, שדרות, מ.א עיר הכרמל, פארדיס, מ.א. מטה יהודה, בית שמש, גבעת זאב, שלומי, מגדל העמק, מ. א. גולן, קצרין, מ. א. מטה אשר, מ. א. עמק יזראעל, ריינה, בוסמת טיבעון, כפר קמא, כרמיאל, עכו, חורפיש, אל קנא, אריאל, רמלה, מ. א. חבל מודיעין, כפר קאסם, אורנית, באר יעקב, מ. א. גדרות, מ.א. בקעת בית שאן, מ.א. גלבוע, שפרעם ובית שאן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חיים הורנשטיין
ביסודי ירגישו יותר את ההבדל (ארכיון)
צילום: חיים הורנשטיין
שי ביאליק, יו"ר מועצת תלמידים.
צילום: עופר עמרם
חשש ש"שישי חופשי" יבוזבז. תלמידים "על הברזלים" (ארכיון)
צילום: עופר עמרם
דוגמא למערכת שעות של כיתה א'
מומלצים