שתף קטע נבחר

הבגרויות: האם גם אתם קיבלתם "פקטור"?

זוכרים שבכיתם אחרי הבגרות במתמטיקה? שטענתם שהבגרות בספרות היתה קשה מדי? ייתכן מאוד שצדקתם, ושגם קיבלתם תוספת לציון ("פקטור"). בעיקר אם נבחנתם ב-1991

במשרד החינוך העניקו בשנים האחרונות תוספות לציוני נבחני הבגרות ("פקטור"), אך טוענים בתוקף - זה לא צ'ופר. הסיבה, לדבריהם, היא תיקון טעויות בשאלון או תגובה לשינוי במבנה תוכנית הלימודים, שפגע בתלמידים. הפקטור הגבוה ביותר שניתן בעשור האחרון היה בשנת 2002, מועד חורף תשס"ב ב-5 יחידות במתמטיקה, אז ניתנה תוספת של 12.5 נקודות לנבחנים.

  

טעויות בשאלוני בגרות הקיץ האחרונה בהיסטוריה לערבים ובערבית לערבים גררו תוספת ניקוד לתלמידים של 5 נקודות בכל בחינה - כך עולה מנתונים שהגיעו הבוקר (יום א') לידי ynet. בנוסף, ניתנה תוספת של 4 נקודות לבחינה ב-5 יחידות בתנ"ך למגזר הממלכתי-דתי, בשל שינוי במבנה הלימודים. בסך הכל, קיבלו כ-20 אלף תלמידים תוספת ציון לבחינת הבגרות שלהם.

 

אם נבחנתם ב-1991, התמזל מזלכם. זו היתה השנה שבה התלמידים נהנו מהפקטורים הגבוהים ביותר בשנים האחרונות. לשמחתם של התלמידים, 10 נקודות ניתנו בבגרות באנגלית בכל השאלונים (3,4,5 יחידות). באותה שנה גם נוספו לציון במתמטיקה 5 נקודות לנבחני 4 יחידות לימוד ושל 3 נקודות לנבחני 3 יחידות.  

 

ב-1993 ניתנה תוספת של 8 נקודות בתנ"ך, 6 נקודות באזרחות ובין 6-9 נקודות בשאלונים שונים בבגרות בלשון והבעה. ב-1995 ניתנה תוספת של 4 נקודות בתולדות עם ישראל, 6 נקודות במכניקה הנדסית ו-8 נקודות במערכות תעופה. לעומתם, הנבחנים בשנים 1996, 1999 ו-2001 לא נהנו מפקטורים כלל.

 

בקיץ 2004, ניתנו פקטורים נדיבים בין 4-7 נקודות, רובם בבגרות בלשון, הבנה והבעה כתוצאה משינוי במבנה בחינת הבגרות. עוד ניתנו תוספת של 4 נקודות בפיזיקה, 7 נקודות בתלמוד ו-5 נקודות בחשבונאות מתקדמת.

 

הממונה על אגף הבחינות במשרד החינוך, רחלה שיפר, מסבירה בשיחה עם ynet מדוע ניתנת התוספת: "בעבר גילינו למשל שבאחד השאלונים, השאלה הכי קשה היתה בהתחלה וזה משהו שאסור שיקרה מבחינתנו, כי זה פוגע בביטחון התלמידים לגבי הבחינה כולה".

 

לדברי שיפר נעשה תהליך בדיקה ארוך לפני הוספת הנקודות שכולל בדיקת ההישגים של הנבחנים באותו שאלון והשוואת הממוצע שלהם לממוצע ב-10 השנים האחרונות. "רק אם התגלתה ירידה משמעותית של 5 נקודות ומעלה, אז מתחילים לחפש הסברים. אם חל זינוק של 20% בכמות הנכשלים, אז מתחילים לברר למה זה קרה".

 

ומדוע לא מפרסמים את ה"פקטורים" באופן קבוע? "המשרד נוהג שלא לפרסם את הפקטור, משום שהציבור מתייחס לזה כאל בונוס ומופעלים לחצים שונים. מבחינתנו, מדובר בתוספת נקודות לצורך תיקון עיוות ותקלה טכנית בשאלון". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שאול גולן
נבחני בגרות בתל-אביב. ארכיון
צילום: שאול גולן
מומלצים