שתף קטע נבחר

  • חדשות וכתבות

סלקום השיקה את שירות ה-i-mode

סלקום משיקה את ה-i-mode, שירות האינטרנט הסלולרי החדש של החברה. במה מדובר, כמה זה עולה, במה זה שונה משירותי האינטרנט הסלולרי של המתחרים, מחירים, צילומי מסך ועוד

סלקום השיקה הבוקר (ג') את ה-i-mode, שירות האינטרנט הסלולרי של החברה שיובא מיפן, לאחר יותר משנה של פיתוח והתאמה למשתמשים בישראל. השירות מושק עם חמישה מכשירים חדשים התומכים בו, וכ-80 אתרי אינטרנט התומכים בשירות ומאמץ שיווקי ויחצ"ני.

 

החברה צופה לגייס 30 אלף מנויים על השירות עד סוף השנה וכחצי מיליון לקוחות תוך שלוש שנים. בד בבד, בסלקום צופים כי שירותי ה-i-mode יסייעו לה לרשום גידול של פי שלושה בהכנסות מתוכן למנויים. 

 

במה מדובר?

 

שירות ה-i-mode, ההימור הגדול של סלקום בתחום האינטרנט הסלולרי, הוכרז בחודש

נובמבר, 2004.

 

במסגרת השותפות האסטרטגית בין החברה ל-NTT DoCoMo, חברת האם של i-mode, מתאימה סלקום את שירותי i-mode לישראל.

  

i-mode הוא שירות אינטרנט נייד שמטרתו העיקרית היא לפשט ולהקל על השימוש בתוכן בעזרת הטלפון. הבשורות העיקריות: שימוש קל במיוחד בדואר האלקטרוני, כולל האפשרות לצרף למייל תמונות וקובצי מוזיקה.

 

סוד ההצלחה של i-mode

 

סוד ההצלחה של השירות מבוסס על פיקוח הדוק של המפעילה אחר ייצור המכשירים הסלולריים ופיתוח ממשקי היישומים והתכנים, תוך שימת דגש על נוחות השימוש וידידותיות למשתמש. החברה דוגלת בשימוש פונקציונלי באינטרנט, למטרות ספציפיות כמו צפייה במפות, גישה לדואר האלקטרוני, מידע על פעולות בנקאיות, כתובות מגורים ומסעדות. לשם כך זמינים עבור הלקוחות יישומים ייעודיים. קלות השימוש הזו מקרבת את האינטרנט בסלולר לרמת הידידותיות של האינטרנט במחשב.

 

בשורה נוספת היא גישה קלה במיוחד לאתרי אינטרנט שהותאמו לאיי-מוד. החידוש הוא, שבניגוד ל-WAP, ההשקעה בהתאמת אתר HTML רגיל לטכנולוגיית ה-i-mode היא אפסית. חידוש שלישי הוא ברמת התמחור: כל אתר רשאי לקבוע בעצמו את תעריף הכניסה אליו (ואף להציע את השירות חינם), כאשר סלקום גובה כסף רק על זמן האוויר. נוסף על יישומים שונים של תוכן, השירות בישראל כולל גם דואר אלקטרוני.

 

ההצלחה של i-mode באירופה הייתה מוגבלת ביותר - רק כארבעה מיליון משתמשים, אך בסלקום מקווים כי המשתמשים הישראלים המתקדמים דומים יותר ליפנים ויאמצו בהתלהבות את היישומים המתקדמים של השירות.

    

כ-80 אתרים ישראליים בשלב ראשון

 

שירותי ה-i-mode תומכים בגלישה באינטרנט על ידי GSM/GPRS, כאשר אתרי האינטרנט המותאמים ל-i-mode עובדים בטכנולוגיית ה-CHTML. שלא כמו בשירותים אחרים, אתרי האינטרנט של i-mode "צרובים" בזיכרון המכשיר, על מנת להריץ את מהירות עלייתם ולעקוף את אחת המכשלות העיקריות העומדות בפני הצלחת האינטרנט הסלולרי.

 

בשיטה זו, תהליך הכניסה לאתר או לצ'ט מסוים יימשך שניות ספורות בלבד. על מנת להתאים את השירות לקהל היעד, האתרים עוברים הסבות והמרות לעברית. בפורטל הראשי של השירות זמינים בשלב זה רק כ-80 אתרים ישראליים, בהם פורטלים, אתרי חדשות, אתרי היכרויות, קהילות, הורדות משחקים ורינגטונים. אתרים אלה נגישים באמצעות חמש קטגוריות, בהן מוזיקה, היכרויות, חדשות ועוד.

 

ברבעון השלישי של 2006 צופים בחברה כי המנויים יוכלו להשתמש במכשירים גם כארנקים דיגיטליים - יישום אשר בעזרתו ניתן לשמור מספר כרטיסי אשראי או קודים ולשלם באמצעותו ברשתות המזון או ברכבת.

  

מאמצים שיווקיים ניכרים

 

סלקום צפויה להקדיש מאמצים שיווקיים ויחצ"ניים ניכרים לדחיפת השירותים של i-mode. עדות ראשונה לכך נראתה כבר בשבוע שעבר, באמצעות רובוטים שנעו על גלגלים בקניונים ברחבי הארץ ופירסמו את השירות החדש.

 

העוברים והשבים בקניון "קריון" בקריות הופתעו לראות ביום ה' את הרובוטים הצהובים, שגובהם כ-1.60 מטר. מפעיל הרובוטים הפנה אותם לעמדת ה-i-mode בקניון. בעמדה הוצגו מכשירי הטלפון תומכי i-mode, אשר יושקו בישראל, ויכולות השירות הודגמו באמצעות סרטוני וידאו.

 

לאורך החודשים האחרונים "סלקום" מכשירה את עובדיה לצורך שיווק המכשירים והשירותים החדשים. בבית החברה בנתניה נפתח מרכז הדרכה מיוחד, בהשקעה של מיליונים, המעוצב בסגנון יפני למהדרין. כל אחד מיבואני המכשירים הקים שם מעין תחנה בעיצוב ייחודי משלו, והוא מציג בפני העובדים את המכשיר.

  

מכשירי הטלפון התומכים בשירות

 

"סלקום" תשיק בשלב ראשון חמישה טלפונים התומכים בשירות ה-i-mode, בהם שני מכשירים של סמסונג, מכשיר של LG, מוטורולה ולראשונה בישראל - גם NEC. לחצו כאן לפירוט של המכשירים.

 

מחירי המכשירים: סמסונג 410 - 59.9 שקלים לחודש כולל מע"מ. נק 411 - 49.9 שקלים לחודש כולל מע"מ. סמסונג 342 - 39.9 שקלים לחודש כולל מע"מ. מוטורולה 378 - 19.9 שקלים לחודש כולל מע"מ.

 

מחירי חבילות של שירות האינטרנט והורדות

 

חבילה בסיסית בעלות חודשית כוללת מע"מ תעלה 9.9 שקלים עבור 200 קילו בייט. כל חריגה ממסגרת זו תעלה 7 אגורות לכל קילו בייט. מסגרת בינונית בעלות חודשית של 19.9 שקלים עבור0.75 מגה בייט כאשר

כל חריגה מעבר לכך, תעלה 7 אגורות. וכן חבילת unlimited‏ ‏בעלות חודשית של 29.9 עבור 100 מגה בייט.

 

יש להדגיש, כי מחירים אלה אינם כוללים את התשלום לאתרי התוכן. לאוהבי המיילים, מייל טקסטואלי שגודלו 1-2 קילו בייט יעלה 4-8 אגורות. מנויי התוכן לאתרים יתחדשו באופן אוטומטי כאשר בכל עת ניתן לבטל את הרישום.

 

סקירה ראשונית

 

לצורך הסקירה הצטיידנו ב-e378i של מוטורלה.

 

התחלנו בפורטל i-mode, המחולק לסוגים של נושאים מפולחים ונוחים לגלישה באופן יחסי. בבדיקת מהירות השוואתית שביצענו בין ה-i-mode של סלקום אל מול ה-o-box של אורנג' (באמצעות שירות i-mode ניתן, באופן עקרוני, לגלוש גם לאתרים שאינם תומכי i-mode), כאשר גלשנו אל כותרות אתר החדשות, גילינו כי האתר של סלקום עלה בשמונה שניות מהר יותר מאשר האתר של ynet באורנג'. אך כאשר ניסינו להציג על המסך את הכתבה נראה שהגלישה באמצעות אורנג' מהירה מעט יותר.

 

מחירים

 

האתרים התומכים ב-i-mode דורשים דמי מנוי חודשיים עבור הגלישה בכל אתר. למשל, 5.90 שקלים על הגלישה ב-ynet או 7.90 שקלים באתר של תפוז. לשם השוואה, בגלישה באמצעות "פרטנר" אין חיוב על אתרי אינטרנט סלולריים למעט עלות החבילה החודשית.

 

התשלום עבור אתרים (במקום על שירותים ספציפיים של אתר זה או אחר) עשוי לשמש כחסם בפני המשתמש הישראלי. עם זאת, החיוב מתבצע באמצעות חשבון הטלפון ואין צורך לשלוף כרטיס אשראי. בחודש הראשון שירותי i-i-mode - כולל האתרים, הדואר האלקטרוני והודעות מולטימדיה (i-MMs) יוצעו חינם.

 

שירות ה-i-mail

 

אהבנו מאוד את ה-i-mail - שירות דואר אלקטרוני להודעות נכנסות ויוצאות. המנויים לדואר

 אלקטרוני יקבלו תא דואר לטלפון אשר הסיומת שלו תהיה "i-mode.co.il@" ניסינו לשלוח מיילים אל תיבת הדואר במשרד ומסתבר כי הם הגיעו ואף עשו זאת די מהר. החזרנו לאותה הכתובת תשובה דרך "השב" וגילינו כי הדואר לא איחר לבוא והטלפון התריע בפנינו במהרה כי הגיעה "הודעת דואר אלקטרוני חדשה".

 

חשבנו קצת להקשות על הטלפון ועשינו את אותה פעולה רק שהפעם צירפנו קובץ תמונה. מהירות השליחה והקבלה בטלפון הסלולרי וכן במחשב האישי במשרד הייתה דומה לשליחת הטקסט. וראינו כי הצלחנו לשלוח תמונה מהטלפון ולקבל תמונה אחרת אל הטלפון ללא בעיות. חסרון מהותי השירות לא תומך במשלוח קובצי וורד.

 

למרות היתרון שיש למכשירי ה-i-mode עם הדואר האלקטרוני, יש לשים לב כי השירות נבדל באופן טכנולוגי מהגלישה ב-WAP (השירות מבוסס על שפת CHTML בסיסית למדי), מתאפיין בעיצוב שונה ( מינימליסטי עדיין אינו תומך בפלאש), ויש הגבלת נפח חמורה המאפשרת להציג דפים עד משקל של 10K.

 

למרות שהאינטרנט מהיר יחסית, שירות ה-i-mode אינו תומך בהצגת וידאו - לא באתרים, לא במשלוח הודעות. לא רבתי. זאת משום שלפחות בשלב ראשון, מכשירי i-mode שיופצו בארץ יהיו פשוטים יחסית ולא יתמכו בטכנולוגיות הדור השלישי.

  

המזרח מול המערב וישראל

 

מוקדם מדי לקבוע אם ה-i-mode יכבוש את ישראל כפי שכבש את יפן או שההישגים כאן צפויים להיות מינוריים יותר, בדומה למצב בחלק ממדינות אירופה. השירות מושק בישראל בעקבות יפן, גרמניה, הולנד, טאיוואן, בלגיה, צרפת, ספרד, איטליה, יוון ואוסטרליה.

 

עם זאת, יש לזכור כמה עובדות: השירות ביפן החל בתחילת שנת 1999. אז היה ה-i-mode לטכנולוגיה עדכנית ואף עתידנית כאשר היום הורדה של שירים וכניסה לאתרי אינטרנט, חדשות, מידע היכרויות ושליחת אי מיילים ניתנת לביצוע כמעט מכל טלפון סלולרי פשוט.

  

יש מי שמקשר בין הצלחת i-mode לבין החיבה הגדולה של היפנים לגאדג'טים ולאופיים של חיי היומיום ביפן: מיליוני יפנים נאלצים לבלות חלק גדול מהיום ברכבות (לעיתים עד ארבע שעות ביום) בדרך אל העבודה וממנה. היפנים משתמשים בסלולרי לא רק כדי להעביר את הזמן במשחקים ובהאזנה למוזיקה, אלא גם כדי לשלם בתחנות הרכבת, להזמין כרטיסי קולנוע או למשוך כסף מהכספומט. בישראל - זה עדיין לא קורה.

 

נוסף על כך, בעוד גלישה ב-WAP בארץ היא חינם (תשלום קבוע חודשי וגלישה חופשית), על ה-mode יידרשו הישראלים לשלם. זאת, מאחר וסלקום כפופה למודל שנקבע על ידי NTT Docomo.

 

סימני שאלה באירופה

 

ה-i-mode אומנם הועתק במערב, אך עדיין לא באותה הצלחה. יש המייחסים את ההצלחה היפנית גם להבדלי התרבות וסגנון חיים, אבל אחרים טוענים כי מדובר במערך מורכב, שעיקרו יחסי גומלין וכבוד הדדי בין

 כל השותפים לחגיגה הסלולרית - יצרנים, ספקים וצרכנים - כולם מתחשבים בכולם, עובדים לפי כללים מוסכמים ומסגרות אחידות - והתוצאה, שירות סופר ידידותי.

 

יש גם מי שטוען, כי מסיבה זו בדיוק ה-i-mode לא תצליח בגדול מחוץ ליפן, בגלל המגוון הגדול של ספקיות הסלולר ושל יצרניות הסלולר, שברובן לא מתכווננות על פי דרישות הספקיות או צורכי המשתמשים, אלא יוצרות את המכשיר בהתאם לתפישתן. 

 

עזר בהכנת הידיעה: עומרי לוי, מנהל פורום סלולריים ב-ynet. 


פורסם לראשונה 05/09/2005 15:34

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גבי מנשה
I-mode בסלקום. האתרים צרובים ומותאמים
צילום: גבי מנשה
מומלצים