עסקאות בכרטיסי אשראי - איך ומתי אפשר לבטל?
הזמנתם מוצר, כרטיס האשראי חוייב, והסחורה לא הגיעה. האם אפשר לבטל את החיוב? ומה קורה במקרה של עסקה בתשלומים - יש אפשרות לעצור אותם באמצע? כמה הבהרות בנושא ביטולי עסקאות בכרטיסי אשראי

השבוע פורסם בעיתונות כי קיים חשש לכספם של לקוחות שרכשו מחשבים מספקית המחשבים נתי סקאל (אין קשר לרשת "סקאל"). לקוחות רבים לא קיבלו את הסחורה גם לאחר שעבר המועד האחרון לאספקה, בעוד שכרטיס האשראי שלהם כבר חויב על העסקה. אלא שלא כל החנויות המקוונות לקחו אחריות, כך שבמקרים רבים לקוחות ששילמו אלפי שקלים עבור מוצר, לא קיבלו אותו ונשארו גם ללא הכסף.

 

גם במקרה של קריסת מרפאות אריאל היו צרכנים רבים ששילמו עבור טיפול קוסמטי בתשלומים, רבים מהם גם בתאריכים שלאחר קריסת הרשת, מבלי שקיבלו את כל הטיפול שעליו שילמו.

 

אז מה עושים במקרים כאלו, ואיך מומלץ להתנהל מול חברות האשראי? מצאנו לנכון לנצל את ההזדמנות, ולענות לכם על מספר שאלות טיפוסיות בכל הקשור לאפשרות לבטל עסקאות בכרטיסי אשראי.

 

הזמנתי מוצר. מועד האספקה חלף ולא קיבלתי אותו. אפשר לבטל את החיוב?

 

אם העסקה היתה עסקת מזומן והחיוב ירד בכרטיס האשראי כבר במועד ההזמנה - אין אפשרות לבטל. אלא אם בית העסק שולח בקשת ביטול לחברת כרטיסי האשראי.

 

ואם החיוב עוד לא ירד?

 

אם מדובר בתשלומים עתידיים שטרם חוייבו בכרטיס - קרי עסקת תשלומים, אפשר לדרוש מחברת כרטיסי האשראי עצירת תשלום, מסיבה של "כשל תמורה". לצורך כך, יש לשלוח הצהרה לחברת כרטיסי האשראי.

 

במועצה לצרכנות מציינים, כי אפשר לדרוש עצירת תשלומים לא רק במקרים שהסחורה לא סופקה, אלא גם במקרים של "כשל תמורה צפוי" - כמו במקרים בהם בית העסק הפסיק פעילותו, או פשט את הרגל. 

 

הזמנתי מוצר באינטרנט. אפשר להתחרט? 

 

כן. אולי לא רבים מודעים לכך, אבל בחוק הגנת הצרכן יש התייחסות מיוחדת ל"עסקת מכר מרחוק". על פי החוק, במקרה שעסקה מבוצעת מרחוק (באינטרנט,

או דרך קטלוג למשל), יש אפשרות להתחרט ולבטל את העסקה, גם כאשר מקבלים את המוצר, ובלבד שלא חלפו 14 יום ממועד האספקה. הסיבה היא חוסר הוודאות הכרוכה בעת הזמנת המוצר וחוסר היכולת לבחון אותו מקרוב. במקרים אלה המשווק חייב להחזיר לכם את מלוא סכום העסקה בניכוי 5% לכל היותר משוויה, או 100 שקל - הנמוך מביניהם. כדי לבטל תצטרכו לפנו לבית העסק, ולא לחברת כרטיסי האשראי.

 

ומה קורה אם אני מתחרט ברכישה "רגילה" (לא מרחוק). אפשר לקבל החזר?

 

רק אם בית העסק מסכים לבטל לך את העסקה, החיוב בכרטיס האשראי יבוטל. במקרה זה נדרש בית העסק לפקסס בקשה לחברת כרטיסי האשראי בה הוא מודיע כי ברצונו לבטל את העסקה. (אין צורך שגם הלקוח ישלח בקשה).

 

חשבוני חויב בעסקה שלא ביצעתי. מה עושים?

 

במקרה כזה אפשר לבטל את החיוב. זאת במידה ובית העסק לא יכול לסתור את טענתך, כמו באמצעות הצגת מסמך שנחתם על ידך המעיד על ביצוע העסקה.

 

כדאי לדעת

 

בכל הקשור לרכישת יחידות נופש, על רקע ריבוי המניפולציות שמפעילים המוכרים על הקונים בתחום זה, ישנה התייחסות מיוחדת בחוק הגנת הצרכן (סעיף 14 לחוק).

 

על פי החוק, הרוכש זכאי לבטל את החוזה עליו חתם מול המוכר, בתוך שבועיים מיום החתימה על החוזה. אם התחייבת לשלם בכרטיס אשראי, חברת כרטיסי האשראי מחוייבת לחכות 30 יום מהרגע שקיבלה אסמכתא לביצוע העסקה. במהלך 30 ימים אלה תוכל להודיע לחברת כרטיסי האשראי על ביטול העסקה. 

 

    קישורים ממומנים
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה עסקאות בכרטיסי אשראי - איך ומתי אפשר לבטל?
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    איך מבטלים?
    חשש לכספם של לקוחות נתי סקאל
    צילום: ג'רמי פלדמן