שתף קטע נבחר

מורה אלים? תלמיד אלים? הסביבה אשמה

מורה בעל אופי אלים? מזג סוער? עצבים רופפים? חוברת של ארגון המורים המוקדשת לטיפול באלימות בבתי הספר טוענת שאין חיה כזו. את אלימות המורים היא מייחסת לתנאים הקשים בבית הספר. בפרקים האחרים מביאה החוברת המלצות לטיפול בתלמידים אלימים. את האלימות של אות תלמידים מייחסים לגודל הכיתות

הסתדרות המורים החליטה להיאבק בתופעת האלימות בבתי הספר באמצעות מדריך למורים הנקרא "סביבה אלימה". המדריך, שנכתב על ידי ציון שורק ודזירה פז, הופץ לכל מורי ומנהלי בתי הספר היסודיים בארץ. הוא מציג שורה ארוכה של תוכניות והמלצות להתמודדות עם תלמידים אלימים, אולם כלפי מורים אלימים מציג הספר גישה סלחנית.

 

 

פרק מיוחד מוקדש לאלימות מורים תחת הכותרת "צעדים להתמודדות בתופעות של אלימות מורים וצוות בית הספר נגד תלמידים בישראל". אלימות מורים מצטיירת בספר כמצב נדיר. על פי המדריך "ניתן למצוא פה ושם, במסגרת האלימות הבית ספרית, גם אלימות של מורים או של חלק מהצוות נגד תלמידים". הארגונים כותבים כי הם תומכים בהוצאת מורים אלימים מן המערכת כיוון שאלו פוגעים במעמד המקצועי, אולם בהמשך הם סותרים אמירה זו ומבקשים "לבחון חלופות אחרות".

 

כך המדריך: "אסור להתעלם מהעובדה שהרוב המכריע של המורים בישראל אינו אלים – הם עושים עבודת קודש. ציבור המורים הוא ציבור מסור, שעובד בתנאים בלתי נסבלים וצריך לכבד אותו". לכן ממליץ המדריך למנהלים שלא להוציא מורים אלימים מבית הספר בטענה כי "מה שקורה היום בבתי הספר שונה מלפני 20-30 שנה. כמו כן השתנתה הסמכות הפנימית המוקרנת על ידי המורה כלפי הסביבה. לא כל מורה יכול היום להקרין סמכות".

 

לטענת המורים, הסיבה לאלימות הצוות כלפי תלמידים נובעת מגורמים חיצוניים שאינם תלויים בתכונות אופיו של המורה עצמו. והסיבות לאלימות? מספר תלמידים הולך וגדל בכיתה המגיע ל-40 ולעיתים גם 44-43, סמכות הולכת ונשחקת, מספר שעות לימוד שהולך ופוחת, דרישות להישגיות שהולכות וגדלות, לחץ הפיקוח, ההנהלה, התערבות ההורים, התנהגות התלמידים ולבסוף - בחינת הסביבה והכלים בהם עובדים המורים. מורה בעל מזג סוער? אופי עצבני? לא בבית ספרנו.

 

אולי המורה ניסה להציל חיים?

 

לטענת מזכ"ל הסתדרות המורים, יוסי וסרמן, מספר המורים המפוטרים מדי שנה כתוצאה מאלימות כלפי תלמידים הוא כמעט אפסי. "מדובר בבודדים, אם בכלל". עוד הוא מוסיף: "אני מקווה שימצו את הדין עם מורה אלים שמשתמש באלימות אבל צריך לבחון ביסודיות רבה במה מדובר. יתכן ומדובר למשל, בניסיון להפריד בין תלמידים שרבים ולהציל ילד מפגיעה. תוך כדי כך יוצא שהמורה השתמש באלימות. לעיתים המורה נאלץ להפעיל כוח סביר על מנת אפילו להציל ילדים מסכנת חיים. לכן צריך לבדוק במשנה זהירות במה מדובר".

 

באשר לאלימות התלמידים מציעה החוברת ליצור אמנה בית ספרית ובה הגדרות של סמכות המורים, זכויות וחובות המורה והתלמיד. ההסבר לאלימות לפי החוברת הוא גודל הכיתה, יחסי המורה-תלמיד, עומס היתר בעבודת המורה והיעדר יחס אישי לתלמידים.

 

לטענת המדריך, "בבתי ספר גדולים, בעיקר בתי ספר בהם יותר מ-1,200 תלמידים, מתעוררת בקרב התלמידים תחושה של עויינות, שימוש בסמים והתנהגות מסוכנת". המדריך מביא כדוגמה קיצונית את בית ספר קולומביין בקולורדו, ארה"ב, בו למדו 1,900 תלמידים. מדובר בבית הספר בו התרחש הטבח המפורסם. שני תלמידים רצחו בנשק חם חברים לספסל הלימודים ומורים מבית הספר.

 

אז מה עושים מול ילד אלים בכיתה? המדריך מציע למורים שיטות שונות להתמודדות: מתן חיזוקים חיוביים לתלמיד האלים; מודל של "כלכלת אסימונים" - תגמול לפי צבירת כוכבי בונוס על התנהגות טובה וצ'ופר לאחר מספר מסוים של כוכבים; גישור ופישור; ואפילו "פינה חמה" – חדר מיוחד לתלמידים אלימים ובו ייעוץ פסיכולוגי, משחקים ופינות להכנת שיעורי בית, ושק אגרוף המיועד לפריקת כעסים ומתחים. החדר יושם כבר בבית הספר היסודי על שם שפרינצק בקרית גת. לדברי מנהלת בית הספר, דליה בז'ז'ינסקי, התוצאות הן "אווירה שקטה ורגועה יותר, הן בשיעורים והן בהפסקות".

 

התוכנית המוצגת במדריך להתמודדות עם תלמידים אלימים כוללת "קו פתוח" למורים הנמצאים במצוקה במוסדות החינוך. הקו מציע למורים אוזן קשבת ברגעי אמת, טיפול נפשי והפנייה לסיוע על ידי הגורם הרלוונטי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מאיר פרטוש, גלעד קוולרציק
גודל הכיתה אשם
צילום: מאיר פרטוש, גלעד קוולרציק
צילום: אלכס קולומויסקי
ואולי שעות הלימוד?
צילום: אלכס קולומויסקי
צילום: מאיר פרטוש
או לחץ ההורים?
צילום: מאיר פרטוש
מומלצים