שתף קטע נבחר

 

מנועי חיפוש - הדור הבא

כיום יש מנועי חיפוש לכל נושא, אך האתגר הנוכחי של מנועי החיפוש הוא להציג למחפש את כל המידע הרלוונטי הדרוש לו בדף אחד, ולסנן החוצה את כל המידע והאפשרויות שאינם רלוונטיים לחיפוש הנוכחי. על מנועי אשכולות והדור הבא של החיפוש

בכתבה הקודמת סקרנו את מגמת הפילוח בתחום מנועי חיפוש, אשר מספקים תוצאות בתחומים ספציפיים. יש להניח שלא נמשיך לערוך חיפושים נפרדים לאורך זמן, כאשר ענקיות האינטרנט ינסו להפוך את המנועים שלהן ל-One stop shop - ולספק את כל פתרונות החיפוש במקום אחד.

 

המגמה של מנועי החיפוש הגדולים - גוגל, יאהו! ו-MSN - היא לתמוך בכל סוגי החיפושים ובכל התכנים, וחלקם כבר החלו ליישם זאת. יאהו! וגוגל, למשל, מציעות חיפוש במנועי השוואות המחירים שלהן, כמו גם חיפוש וידאו (Google Video ו- Yahoo! Video) וחיפוש מקומי - של בתי עסק הסמוכים למקום מגורי המחפש (Google Local ו-Yahoo! Local).

 

יכולות החיפוש עשירות ומגוונות יותר מבעבר, אך דווקא ריבוי האפשרויות חותר תחת

 אחד מעקרונות היסוד של כל חיפוש יעיל באשר הוא - פשטות וידידותיות למשתמש. על אף שגם המחפשים מתוחכמים יותר מבעבר, הם אינם מעוניינים בשיטוט מייגע בכמה מנועי חיפוש כדי ללקט קישור לקישור.

 

האתגר הנוכחי של מנועי החיפוש הוא להציג למחפש את כל המידע הרלוונטי הדרוש לו בדף אחד, ולסנן החוצה את כל המידע והאפשרויות שאינם רלוונטיים לחיפוש הנוכחי. 

 

Clusty.com - מנוע על מבוסס אשכולות

 

אתר חדש נוסף שמנסה לייעל את החיפוש מכיוון אחר הוא Clusty.com, שפותח על ידי חברת Vivisimo מאוניברסיטת קרנגי מלון בפיטסבורג. מנוע החיפוש זה מיישם תפישה ותיקה בשם "אשכולות" (clusters - ומכאן שמו), ועיקרה חלוקת תוצאות החיפוש לקבוצות נושאים, על מנת להקל על המשתמש לאתר מידע את התוצאות

הרלוונטיות.

 

מפתחי המנוע יוצאים מנקודת הנחה שייתכן והקישורים הרלוונטיים עבורכם יופיעו במקום הראשון והשני בדף תוצאות החיפוש הראשון, אך אולי גם בתחתית הדף הראשון ובדף השני. לכן, Clusty.com מאפשר לכם לגשת לכל תוצאות החיפוש בנושא מסוים.

 

חלק מהנושאים בדף התוצאות חסרי הגיון. שירות אמריקה און ליין, שלו 20 מיליון מנויים, מתבסס על הטכנולוגיה של Clusty למרות החסרונות טכנולוגיית חיפוש זו מאפשרת למחפש לסנן בקלות רבה יותר מידע לא רלוונטי ולהתמקד רק בנושאים המעניינים אותו.

 

מאחר ומנועי חיפוש מוטים לטובת ההווה, כאשר נחפש אחר "ניו אורלינס" במנועי חיפוש, רוב הקישורים בדפי התוצאות הראשונים יעסקו באסון הטבע שאירע במקום, אך יכול להיות שאנחנו בכלל מתעניינים באמנות של האיזור לצורך עבודה לאוניברסיטה. ב-Clusty נוכל לבחור לעיין בתוצאות החיפוש על פי נושאים - ההוריקן קתרינה, האמנות של האיזור, קישורים בנושא קרניבל המרדי גרא המסורתי, מוזיקת הג'ז באיזור ועוד. יש לציין, כי הטכנולוגיה אינה מושלמת, וחלק מהנושאים נראים תמוהים עד סתומים לעתים.

 

Clusty (שתומך גם בעברית) מוגדר כמנוע חיפוש-על, המבצע חיפוש בכמה מנועי חיפוש במקביל, בהם MSN Search, Ask Jeeves, MSN ועוד. גוגל ויאהו - לא. המנוע מביא גם תוצאות מאתרי חדשות, קניות, לוחות דרושים, האנציקלופדיה החופשית "ויקיפדיה" ומאגרי מידע שונים. העקרון המנחה: אין די במנוע חיפוש אחד, גדול ככל שיהיה, ונכון לשלב בחיפוש מנועי חיפוש שונים המתמקדים בנישות שונות. הטכנולוגיה לא מסתפקת באיסוף התוצאות ממנועי החיפוש השונים אלא גם מטייבת אותן בדרכים שונות. החסרון העיקרי של מנוע החיפוש הוא האיטיות היחסית של אחזור התוצאות - נצח עבור מי שהתרגל למהירות של גוגל.

 

Killerinfo

 

Killerinfo ('מידע מוחץ', בתרגום חופשי) הוא עוד מנוע-על המבוסס על שיטת האשכולות, אך בניגוד ל-Clusty, הוא כמעט אנונימי לחלוטין.

 

מנגנון האשכולות שלו (clustering) מאפשר למחפש לגשת למידע על פי נושאים ותתי נושאים וכך לפסוח על המון תשובות מוטעות במהירות. הוא גם משתמש ב-5-6 מנגנוני חיפוש חיצוניים (אין לו מאגר חיפוש משל עצמו). הטכנולוגיה של Killerinfo יעילה ופרטנית יותר מזו של Clusty - למשל, כשמחפשים את "ניו אורלינס", אפשר לבחור בנושא "הוריקן" ומתוכו לבחור בתת הנושא "כתבות מ-CNN על ההוריקן".

 

תכונה נוספת מאפשרת הצצה חטופה בכל קישור, באמצעות חלון קטן שנפתח בדף התוצאות, מעין גירסה מוקטנת של דף האינטרנט המבוקש. יעיל ונוח. Killerino מתבסס על מנועי החיפוש Fast, אלטה ויסטה ואתרים קטנים יותר.

 

Exalead

 

Exalead הוא מנוע על נוסף שהולך רחוק יותר (יש שיאמרו, רחוק מדי) עם תפישת האשכול. כשמחפשים בו "אריאל שרון", הוא מציע לגולשים לצמצם את החיפוש באמצעות מגוון נושאים ספציפיים, בהם "סברה ושתילה", "לבנון", "בנימין נתניהו" ועוד. אפשר לחפש סוגי מסמכים ספציפיים - DOC, PDF ועוד ואף להגביל את החיפוש לאתרים הממוקמים באיזורים מסוימים - למשל, במזרח התיכון בלבד.

 

מנועי חיפוש אנשים

 

רוצים לדעת כיצד ייראו מנועי החיפוש הגדולים בעתיד? הדרך הכי מהירה לגלות היא לבחון מנועי חיפוש קטנים וחדישים המתמחים בתחום מסוים. למשל, Linked in או Ziggs, אתרים המאפשרים למצוא עובד עם כישורים מאוד מסוימים ובאיזור ספציפי מתוך מאגר של כ-3.6 מיליון בני אדם.

 

בעוד Linked In היא רשת חברתית שיש להצטרף אליה, Ziggs עורך חיפוש ב-2.3 מיליון אתרי אינטרנט, ואוסף מתוכם רק את העובדים הרשומים בהם ביחד עם כל המידע הביוגרפי הרלוונטי. עם זאת, האתר מאפשר לעובדים שאינם נמצאים בחיפוש להוסיף עצמם למאגר. למשל, אם תחפשו אחר "סטיב באלמר" במאגר תגלו שהוא מועסק בחברה בשם מיקרוסופט הממוקמת ברדמונד, וושינגטון, ביחד עם עוד כמה פרטים חשובים. השימוש באתר חופשי למחפשים ואילו הרישום עולה כ-25 דולרים לשנה השנייה.

 

אתר נוסף, Indeed.com, הוא מנוע חיפוש למודעות דרושים. בניגוד לאתרים אחרים בתחום זה, Indeed.com לא מחכה לדורשי העבודה והמעסיקים שיירשמו דרכו אלא סורק עדכוני RSS אוטומטיים של 500 אתרי חברות המפרסמות מודעות דרושים. כך, מודעה חדשה מתווספת מיד למאגר ומודעה שאינה רלוונטית עוד נעלמת.

 

My Web 2.0 - רשת חברתית משולבת עם מנוע חיפוש

 

אחד הניסיונות המעניינים ביותר בהקשר זה הוא My Web 2.0 של יאהו!, שירות גלישה וחיפוש מקוון, המבוסס על קהילות של גולשים, שממליצים זה לזה על אתרים, משתפים קישורים ומצ'טטים להנאתם.

 

השירות, המוגדר כ"מנוע חיפוש חברתי", המאפשר לשוחרי המידע הקצרים בזמן "לחפש בעזרת

החברים שלהם". אם זה מזכיר למישהו את del.icio.us - זה לא מקרי. יאהו! עוצב בהשראת האתר החדשני הזה, שהציג לראשונה את התפישה של שיתוף האתרים המועדפים בין הגולשים ברשת.

 

עם הרישום לשירות, המשתמש מייבא ל-My Web 2.0 את כל האתרים המועדפים שלו מהדפדפן, ומתקין את סרגל הכלים של יאהו! בדף הראשי של השירות אפשר לחפש ברשת, בדיוק כמו מנוע חיפוש רגיל. ההבדל ניכר בתכונות הנוספות שהופכות אותו למעין מועדפים על סטרואידים ביחד עם מנוע חיפוש. מצאתם קישור מעניין? למה שלא תשתפו אותו עם שאר החברים בזמן אמת.

 

למשל, אם אני סטודנט לפיזיקה גרעינית שנה שלישית, ונתקלתי באתר ממש מועיל בשם "המדריך השלם של בריטני ספירס לפיזיקת המוליכים למחצה" (יש דבר כזה), אוכל לשמור אותו לעמוד האישי שלי ב-My Web 2.0 באמצעות סרגל הכלים ולהעניק לו את התגית "פיזיקת קוונטים - הסברים".

 

בשלב זה, אוכל לצרף חברים נוספים לרשת החיפוש שלי, ולשתף איתם את הקישורים והתגים שכבר מצאתי. בדרך זו, החברים שיחפשו מידע ברשת לא יצטרכו להתחיל את כל החיפוש מחדש, וייעזרו במה שכבר מצאתי באמצעות עיון בקישורים שמופיעים תחת תגית זו. באופן דומה, אפשר לשמור קישורים תחת תגיות בנוסח

"קישורים מצחיקים" או "חדשות מעניינות מהרשת". אמנם, ההגדרה של מה מעניין ומה לא משתנה מגולש לגולש, אך יאהו! מניחה הנחה הגיונית למדי - שהטעם שלכם דומה לזה של החברים שלכם.

 

מנוע החיפוש מדרג ומציג את התוצאות בסדר המושפע מתחומי העניין שלכם ושל החברים שלכם (אלגוריתם המכונה MyRank), ולכן עשוי להתאים לדרישותיכם בצורה טובה יותר. אפשר לקבוע לגבי כל קישור אם יהיה נגיש לצפייה לכם בלבד, לחברי הקהילה שלכם או לכל משתמשי השירות בכלל. אם תאפשרו זאת, חברי הקהילה גם יוכלו לעיין בהיסטוריית החיפושים שלכם ולגלות מחדש חיפושים שביצעתם בעבר (ניתן לחסום זאת נגד גולשים חטטנים מדי). נתקלתם בקישור לא רלוונטי? תוכלו לחסום אותו על מנת שלא יופיע בחיפושים העתידיים.

 

מלבד חיפוש, העמוד האישי שלכם בשירות מאפשר לכם גם לראות כמה קישורים ותגים שמרתם, ואילו קישורים ותגים שמרו כלל חברי הקהילה שלכם. ניתן לשלוח את הקישורים שמצאתם באמצעות דואר אלקטרוני או תוכנת המסרים המידיים של יאהו!, אם היא מותקנת אצלכם - וכל זאת בקליק אחד. בעמוד הראשי תוכלו לראות כמה קישורים יש לכם בארסנל, להוסיף חדשים, לראות כמה תגים יש לכם, ולמיינם על פי אלף בית, פופולריות או תאריך. השירות החדש מאפשר לייבא גם עדכונים אוטומטיים מאתרי אינטרנט (RSS), ותומך בשימוש גם בעברית.

 

Grokker

 

Grokker הוא מנוע חיפוש ויזואלי המאפשר, לדברי מפתחיו, לגלות תכנים שקשים לאיתור במנועי חיפוש רגילים. האתר מתבסס על החיפוש של יאהו!, אך במקום להציג קישורים בדפי תוצאות, כמקובל, Grokker מאחזר מאות תוצאות חיפוש המאורגנות במפות ויזואליות שהופכות את החיפוש למעין מסע בלתי נגמר.

 

למשל, כשמחפשים "רצועת עזה", מתקבל דף תוצאות שחור שבו מרחפים כמה עיגולי תוכן המחולקים לנושאים כמו "הגדה המערבית", "התנחלויות גוש קטיף", "העיר עזה" ועוד. בתוך כל עיגול מרחפים עיגולים קטנים, המייצגים דפי אינטרנט, כאשר הצבת הסמן מעל כל אחד מהם תציג את תמצית הדף. למרות הפוטנציאל, העיצוב של האתר אינו נעים לעין ונושאי החיפוש לעתים קרובות אינם ברורים או חוזרים על עצמם. 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המגמה: להציע יותר, להעמיס פחות
מומלצים