שתף קטע נבחר

מנכ"ל אפל: "חברות המוזיקה רודפות בצע"

לא רק בישראל: חברות המוזיקה הגדולות בארה"ב רוצות להעלות את מחירי השירים הנמכרים באתר iTunes הפופולרי של אפל. סטיב ג'ובס, מנכ"ל החברה, לא מתכוון להיכנע כל כך מהר

סטיב ג'ובס, מנכ"ל אפל, נשבע אתמול (ג') להדוף את חברות המוזיקה "רודפות הבצע", כהגדרתו, התובעות להעלות את מחירי השירים המוצעים להורדה ברשת, בתוך שהוא מזהיר כי מהלך כזה יעודד גידול בפיראטיות.

 

ג'ובס, שדיבר אתמול בעת פתיחת Apple Expo בפריז, גילה כי כמה מחברות המוזיקה הגדולות ניסו לדחוף להעלאת מחירי השירים הזמינים להורדה ב-iTunes, החנות המקוונת של אפל.

 

לדברי המנכ"ל ומייסד החברה, חברות המוזיקה כבר מרוויחות יותר כסף על שירים שנמכרים דרך iTunes - משום שהן חוסכות בעלויות הייצור, השיווק וההחזרות - לעומת שירים הנמכרים על גבי תקליטורים. "לכן אם הן דורשות להעלות את המחירים פירושו של דבר שהן הפכו תאבות בצע", אמר.

 

חברות המוזיקה התעוררו דווקא עכשיו, מכיוון שמתקרב מועד חידוש החוזה שלהן עם אפל, וברצונן לשפר את הרווחים שהן מפיקות ממכירות iTunes בארה"ב, הגובה 99 סנט לשיר. באירופה, יפן ואיזורים אחרים המחירים גבוהים יותר, כשבבריטניה למשל, נמכר שיר ב-79 פני (כ-1.40 דולר).

 

הלייבלים הגדולים מתלוננים על ירידה בהכנסות

 

באתר היפני של iTunes, שהושק באוגוסט, לא ניתן למשל לרכוש שירים מתוך קטלוג האמנים והיצירות של הזרוע המוזיקלית של חברת סוני, מאחר והמשא ומתן לא צלח.

 

משקיפים חיצוניים סבורים, כי סביר להניח שקשיים דומים יתעוררו גם בדיונים לגבי חידוש החוזה באתר האמריקני, כשגם חברת וורנר מעוניינת כנראה להעלות את המחירים. וורנר, יוניברסל, סוני ו-EMI סרבו להגיב.

 

חברות המוזיקה, שבחמש השנים האחרונות נפגעו מהתרחבות הפיראטיות ברשת, נאבקות למצוא מודל הכנסות משופר, שיאפשר להן להתמודד גם עם המעבר מרכישת תקליטורים לקניית שירים בודדים בחנויות מקוונות.

 

Vivendi, יוניברסל, סוני, EMI ווורנר אחראיות לשלושה מכל ארבעה אלבומים הנמכרים ברחבי העולם. כעת הן חלוקות ביניהם בכל הנוגע לצעד הבא שיש לנקוט. חלקן סבורות שיש לגבות תשלום גבוה יותר עבור אלבומים חדשים או שירים שהוקלטו במיוחד ל-iTunes. אחרות מעדיפות להמתין ולראות מה ילד יום.

 

ג'ימי איובין, יו"ר Interscope Records, שבבעלות וורנר, אמר בחודש שעבר כי מספר הצרכנים שרוכשים מוזיקה ברשת אינה מצדיקה עליה במחירים. "אני חושב שעוד לא הגיע הזמן. אנחנו צריכים לגרום להרבה יותר משתמשים לרכוש שירים באינטרנט. העלאת תעריפים אינה הדרך לעשות זאת", אמר.

 

מאידך, מנכ"ל חטיבת המוזיקה של סוני, אנדרו לאק, אמר בתחילת השנה לסוכנות הידיעות רויטרס, כי אפל מרוויחה משני צדדים - מכירת שירים ומכירת נגני המוזיקה שלה - ואילו תעשיית המוזיקה נהנית רק מצד אחד של העיסקה.

 

"אנחנו לא מרוויחים מזה כסף", הבהיר. "יש לנו אפיק הכנסות יחיד, שאפילו פרוקטולוג היה מתקשה לנתח אותו. זה לא מראה יפה", אמר.

 

כולם יפסידו מעליה במחירים

 

ג'ובס רמז כי בכוונתו לעמוד איתן בפני הדרישות. "לדעתם של הצרכנים מדובר במחירים טובים מאוד", אמר. "אנחנו מנסים להתחרות בפיראטיות, מנסים למשוך אנשים ולומר להם 'אתם יכולים לקנות את השירים הללו באופן חוקי במחיר הוגן'", ציין והוסיף "אבל אם המחיר יעלה בצורה ניכרת, הם ישובו לפיראטיות. ואז כולם יפסידו", אמר.

 

פיליפ לי, אנליסט ובעליה של חברת המחקר Inside Digital Media, אמר כי חברות המוזיקה נוכחו לדעת שהן מאבדות את השליטה על השוק לטובת הצרכנים, שחופשיים לבחור את הלהיטים המועדפים עליהם.

 

"תקליטור שלם עשוי לכלול שלושה או ארבעה שירים פופולריים, אבל כעת, כשהצרכנים חופשיים לקנות כל שיר בנפרד, הם לא חייבים לקנות CD שלם, וחברות המוזיקה מודאגות שהתוצאה של זה תהיה הכנסות נמוכות", הסביר.

 

חרב פיפיות

 

אך כל עוד אפל שולטת בשוק נגני המוזיקה והורדות המוזיקה החוקיות, בתשלום, "הלייבלים יתקשו מאוד להימנע מלהתדיין עם סטיב ג'ובס בתנאים שלו", אמר לי.

 

חנות iTunes אחראית ל-82 אחוזים מכלל ההורדות החוקיות של מוזיקה בארה"ב. החברה מכרה עד כה למעלה מ-500 מיליון שירים ברשת וכ-22 מיליון נגני iPod ניידים.

 

טד שנדלר, אנליסט בחברת המחקר Forrester Research אמר כי מחקרים שנעשו בתחום, מצביעים על כך שלמשתמשים יש נכונות לשלם יותר עבור שירים פופולריים. עם זאת, הוא הסכים עם אמירותיו של ג'ובס, שכל עליה במחירים עלולה להתגלות כחרב פיפיות.

 

כ-50% מהגולשים בגילאי 12-21 משתפים קבצים באופן פיראטי, ורק 6% מפלח השוק הזה נוהג לקנות שירים באופן חוקי ולא משתף קבצים, אמר שנדלר. "זהו מיעוט בלתי רגיל. מדוע שמישהו ירצה להסתכן ולפגוע בכך?", תהה.

 

אין עתיד להורדות מוזיקה בסלולר

 

אפל הדהימה את הצרכנים ואת מומחי הטכנולוגיה בתחילת החודש, כאשר השיקה את הגלגול האחרון של ה-iPod, ה-Nano. הנגן הקטן והמעוצב הצליח להפיג מעט מהאכזבה שאחזה בתעשיה למראה ה-ROKR של אפל ומוטורולה, טלפון סלולרי תומך iTunes, שנחשף באותו היום.

 

המכשיר, שהושק בזמן שיצרני טלפונים ומפעילי רשתות סלולריות מתכוננים להתחיל בשיווקם של טלפונים סלולריים חדשים, הכוללים נגני מוזיקה מובנים, זכה לביקורות על כך שהוא יכול לאחסן רק 100 שירים, שהוא מצויד בחיבור איטי למחשב ושלא ניתן להוריד אליו שירים בחיבור אלחוטי.

 

ג'ובס ניסה להפחית מחשיבותה של קבלת הפנים הקרירה שזכה לה ה-ROKR, ורמז כי שתי היצרניות עובדות על דגמים משופרים. "אני יכול לדמיין מוצרים אחרים בעתיד", אמר. "זו היתה דרך לטבול את רגלינו במים וללמוד כמה דברים", הוסיף.

 

אך ג'ובס סבור, שעלויות החיבור הגבוהות שגובים המפעילים הסלולריים יהוו מכשול בפני צמיחה בשוק הורדת המוזיקה בדור השלישי. "קניית מוזיקה באמצעות חיבור סלולרי אינה הגיונית מבחינה כלכלית", אמר ג'ובס. "אני סקפטי לגבי העלות...אבל נראה. אנחנו עובדים גם על זה, לא בטוח עד כמה נצליח", גילה.

 

מק אינטלי בתוך תשעה חודשים

 

המנכ"ל הזכיר עוד, כי בהתאם להכרזתה מיוני, אפל מתכננת להציע ביוני 2006 מחשבים אישיים שיצוידו במעבדי אינטל, ותוותר על מעבדי ה-PowerPC של IBM, שבמשך שנים רבות היוו את הבסיס למחשביה.

 

לדבריו, עד 2007 יושלם המעבר למעבדי אינטל בכל סדרות המחשבים של החברה, כאשר כבר עתה, הוא טוען, עומד נתח השוק של אפל בשוק ה-PC האמריקני על 4.5 אחוזים ו-3% בעולם.

 

עוד בוועידה, חשף ג'ובס כי שירות .Mac של החברה, המציע אחסון מקוון בתשלום, יוגדל לגיגהבייט (או שני גיגהבייט למשפחות) ונוספו לו יכולות שיתוף קבצים ויצירת תקשורת בין קהילות משתמשים. האם היצרנית מקופרטינו מתכוונת להיכנס גם לשוק הרשתות החברתיות? אין סיבה שלא. עם עדת מעריצים כשלה, לא מדובר באתגר בלתי אפשרי.

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סטיב גובס. "כולם יפסידו מעליה במחירים"
סטיב גובס. "כולם יפסידו מעליה במחירים"
צילום: פי סי מגזין
ROKR. קבלת פנים קרירה
ROKR. קבלת פנים קרירה
צילום: רויטרס
מומלצים