שתף קטע נבחר

ארה"ב: נפתח "משפט האבולוציה"

שמונים שנה אחרי "משפט הקופים", ובארצות-הברית נפתח מאבק נוסף בהוראת האבולוציה. בבתיה"ס בדובר מקריאים המורים הצהרה לפני שיעורי ביולוגיה, בה הם אומרים כי 'האבולוציה איננה תיאוריה מדעית מוכחת', ומפנים את הלומדים לקריאת טקסטים העוסקים בבריאה אלוהית. התביעה טוענת: זוהי פגיעה בהפרדה בין הדת למדינה

80 שנה אחרי "משפט הקופים", וארצות-הברית מעמידה שוב את תורת האבולוציה על דוכן הנאשמים. גם הפעם דורשים השמרנים ואנשי הדת למנוע הוראת אבולוציה בבתי-הספר ובמוסדות חינוך שונים, משום שזו מנוגדת למה שהם מכנים "הבריאה האלוהית". קשה שלא למצוא דמיון בין הדיון בבית המשפט בטנסי, 1925, לבין זה שמתקיים בימים אלה נגד בית הספר האזורי בדובר.

 

את הדיון פתחה עדותו של קנת' מילר, ביולוג שנדרש להגן על התיאוריה של דרווין, מטעם התביעה. באמצעות תרשימים, איורים ומחקרים רבים, ניסה מילר לשכנע את הצדדים בנכונות קיומה של האבולוציה ובכך שלא צריך להוסיף סייגים לשיעורים העוסקים בה. אפילו השופט, ג'ון ג'ונס השלישי, נראה מעט המום מכמות החומר שהוצגה ביום הראשון, ונפח המידע שיוצג גם בהמשך.

 

מערכת החינוך בדובר הייתה הראשונה לשלב תיאוריות בריאתנות, יצירת חיים בדרכים של בריאה אלוהית או אינטליגנציה עליונה, בבתי הספר הפועלים במסגרתה. לפני פתיחת שיעור ביולוגיה העוסק באבולוציה, על המורה בבתי הספר להקריא קטע קצר לפיו התיאוריה של דרווין היא "לא עובדה", וכי יש בה "פערים" שונים. לאחר מכן, עליו להפנות את התלמידים לקריאה נוספת בנושא הבריאה האלוהית.

 

תפיסות דתיות ושמרניות בהוראת המדעים

 

התומכים בתיאורית הבריאתנות גורסים כי התיאוריה של דרווין בדבר הברירה הטבעית אינה יכולה להסביר באופן מלא את המגוון העצום של כדור הארץ, ואת המורכבות העצומה של האורגניזמים המצויים על פניו. לטענתם, החיים כפי שאנו מכירים אותם נוצרו על ידי יישות עליונה כלשהי, בדרך של בריאת העולם.

 

התובעים טוענים שהגישה השוללת את תיאוריית האבולוציה פוגעת בחינוך המדעי של הלומדים, מונעת מהם חינוך מדעי ראוי, ומכניסה עימותים וספקות בתיאוריה מדעית שהוכחה במשך עשרות שנים. בשם הדת והאמונה, טוענת התביעה, נפגעת רמת החינוך והתלמידים נפגעים בשל תפיסות דתיות ושמרניות שאין מקומן בחינוך החילוני. לטענת התובעים, שמונה משפחות שילדיהן לומדים בבתי הספר, ישנה פגיעה ממשית בהפרדה הקיימת בחוקה בין מוסדות הכנסייה והמדינה.

 

מילר, שייחקר בהמשך על ידי ההגנה, אמר כי המדיניות להקריא מעין הצהרה בפתיחת שיעורי האבולוציה, פוגעת באופן משמעותי בהוראת המדעים. "זוהי התנועה הראשונה המנסה לתקוע טריז בין הסטודנטים והתלמידים לבין הידע המדעי", אמר מילר, שמצדד בחינוך מדעי חופשי.

 

הקרב על החופש

 

גם ההגנה, נציגי השמרנים הטוענים שיש להכניס סייגים בהוראת האבולוציה, טוענים כי מדובר בקרב על החופש. "זה לא מקרה של אג'נדה דתית, זה מקרה משפטי של חופש ההוראה", אמר פטריק גילן המצדד בבתי הספר. "זכותם של התלמידים לשמוע מה לא בסדר בתיאוריה של דרווין, לפני שהם לומדים אותה", הוסיף.

 

לפי ההערכות, משפט האבולוציה של 2005 יהפוך אף הוא לאבן דרך משפטית וחשובה בהוראת המדעים, בדומה למשפט הקופים של 1925 – אז הועמד ג'ון סקופס, מורה באחד מבתי הספר היסודיים בטנסי, לדין לאחר שהואשם בהוראת תורת האבולוציה. וויליאם בריאן, מטיף דתי שדרש להעניש את סקופס לאחר שעבר על "החוק לאיסור לימוד תיאוריית האבולוציה", עמד בראש התביעה. החוק קבע, בין היתר, שאסור למורים בכל אחד ממוסדות החינוך במדינה, הנתמכים באופן מלא או חלקי מתקציב החינוך הציבורי, ללמד כל תיאוריה השוללת את סיפור הבריאה האלוהי הדתי, כפי שמופיע בתנ"ך.

 

רק בשנת 1967 בוטל החוק, בהוראת בית המשפט העליון בארצות-הברית. ביהמ"ש קבע שהחוק אינו תקף, משום שהוא נובע ממניעים דתיים הזרים לדמוקרטיה ומנוגדים לחוקה האמריקנית. אך פסיקה זו של בית המשפט לא הפסיקה את המלחמה בין המתנגדים להוראת האבולוציה לבין אנשי הממסד המדעי, שטענו כי חובה ללמד את המקצוע במוסדות אקדמיים ואוניברסיטאות, כמו גם בבתי הספר. במאבק הנוכחי ינסה בית המשפט להגדיר מהו "חופש חינוכי", והאם הסייגים שמשולבים בהוראת האבולוציה בבתי הספר, מהווים פגיעה בחופש זה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
דרווין. הכל בגלל תיאוריה מדעית אחת
מומלצים