מחקרים מוכיחים: הדיסלקציה היא גנטית

התגלו שני גנים הפוגעים באזורי המוח שאחראים על קריאה. לדעת החוקרים, משמעות הגילוי היא שבדיקה גנטית פשוטה תאפשר בעתיד לאתר את הילדים הסובלים מדיסלקציה מוקדם יותר, ולהתאים עבורם תוכניות לימודים ייחודיות

במשך שנים הם נחשבו לעצלנים, אבל המדע הוכיח שגם הדיסלקציה תורשתית: מדענים באוניברסיטת ייל שבארה"ב מצאו גן הגורם לכחמישית או יותר ממקרי הדיסלקציה. החוקרים מקווים כי בדיקה גנטית תאפשר בעתיד לאתר את הדיסלקטים מוקדם יותר מבעבר. על התגלית החדשה מדווח כתב העת של האקדמיה האמריקנית למדע בגליונו החדש.

דיסלקציה היא שם כולל למגוון סוגים של קשיי למידה, ביניהם בעיות בקריאה, בכתיבה ובאיות. היא מופיעה ללא קשר לרמת המישכל. על פי ההערכות, כ-4% מהאוכלוסיה לוקים בדיסלקציה חמורה, ו-6% נוספים לוקים בבעיות למידה קלות עד בינוניות.

החוקרים עקבו אחר 153 משפחות שבהן נמצאו דיסלקטים. המדענים השוו את מקטעי החומר התורשתי DNA, ומצאו כי אצל הדיסלקטים חסרים אזורים רבים של הגן DCDC2. החוקרים הסיקו כי אצל דיסלקטים, גן זה הממוקם על גבי כרומוזום מספר 6 הוא הגורם לדיסלקציה, ב-20% מהמקרים לפחות.

בתוך כך, מדווחים מדעני מכון קרולינסקה בשבדיה, כי הצליחו יחד עם חוקרים בפינלד לזהות גן חדש הקשור בדיסלקציה. גן זה, הקרוי ROBO1, ממוקם על גבי כרומוזום מספר 3. התגלית החדשה תפורסם בגליון הקרוב של כתב העת המדעי PLos Genetics.

החוקרים אמרו כי סביר להניח שיימצאו בעתיד גנים נוספים הקשורים בדיסלקציה, אולם מציאת שני הגנים החדשים עשויה לסייע לאבחון מוקדם של ילדים הלוקים בדיסלקציה, עוד לפני כיתה א', בבדיקת דם פשוטה.

צילום: אלכס קולומויסקי