שתף קטע נבחר

גוגל מציעה: מאגר מידע לכל גולש

החברה השיקה רשמית שירות חדש שיאפשר לכל גולש לפתוח מסד נתונים משלו ולאפשר לאחרים לבצע בו חיפושים

גוגל מתרחבת גם לתחום מודעות הלוח, ומציבה איום פוטנציאלי על שורה של עסקים מקוונים. החברה השיקה היום (ד') את שירות Google Base בגירסת בטא, לאחר כמה שבועות של ניסוי סגור. השירות מאפשר לכל גולש להעלות מאגר מידע שברשותו לשרתי גוגל, כך שגולשים אחרים יוכלו לחפש בו באמצעות דפדוף בקטגוריות, חיפוש חופשי או באמצעות תגים (מילות מפתח המשמשות לאפיון המוצר).

 

על פי גוגל, השירות מאפשר לכל מי שברשותו מאגר מידע בכל נושא - אם מדובר

במתכונים, מודעות דרושים, תמונות, נדל"ן, קטלוג ספרים ועוד - להעלותו לרשת - פריט אחר פריט או את כל הפריטים בבת אחת.

 

אין הגבלה על מספר הפריטים שהמשתמשים יכולים להעלות לשירות, אם כי מסד הנתונים מגביל את מספר התמונות לכל פריט ואינו תומך בווידאו או אודיו בשלב זה.

 

השירות תומך בתגים

 

עם העלאת המידע, משתמשי השירות מתבקשים לשייך את מאגר הנתונים שלהם לקטגוריה מתוך רשימה מוכנה של נושאים - סקירות, מוצרים, מתכונים ועוד - או להוסיף קטגוריות חדשות משלהם. 

 

ניתן גם להגדיר תגים למאגר מידע על פי תגים שגוגל מציעה, הדומים לתגים שקבעו גולשים אחרים, או להגדיר תגים חדשים. למשל, מדובר במאגר מתכונים, בעל המאגר יכול לשייך אותו לקטגוריה "מתכונים" (recipes), ולהגדיר לו תגים המתארים את סוג המטבח (איטלקי, צרפתי וכו'), קלות ההכנה, רמת התיבול, מרכיבי מזון ועוד. יש לציין, כי לא ניתן להגדיר תגים בעברית בשלב זה.

 

המשתמשים יכולים להסיר מהאתר את הנתונים - בחלקם או במלואם - בכל עת, באמצעות איזור הניהול של השירות.

 

גולשים שיחפשו במאגרי המידע יצפו בתוצאות בדף המזכיר את מנוע החיפוש של גוגל, והן מסודרות על פי רלוונטיות. ביכולת הגולשים לסנן את התוצאות באמצעות תגים ומאפיינים שונים. סאלאר קמנגר, סגן נשיא מחלקת המוצרים של גוגל, ציין כי החברה מתכוונת לשלב בהמשך תוצאות ממאגרי המידע עם תוצאות ממנוע החיפוש המרכזי ומנוע החיפוש המקומי (Google Local), המזהה תוצאות על פי מיקום גיאוגרפי, כמו גם עם מנוע השוואת המחירים, Froogle.

 

שירות בסיסי ביותר

 

שירות מסד הנתונים הוא בסיסי ביותר ואינו מתחרה בתוכנות מסדי נתונים מתקדמות כמו SQL של מיקרוסופט, MySQL המבוססות על קוד פתוח או מסד הנתונים של אורקל. עם זאת, הוא עשוי לקרוץ לגולשים הזקוקים למסדי נתונים בסיסיים.

 

"חשנו ששירות כזה חסר לנו", אמר קמנגר, "הכל חלק ממאמצינו להקל על כל בעל מידע להפוך אותו לנגיש באמצעות גוגל", הוא אמר. שירות זה הוא צעד נוסף במימוש היעד של ענקית החיפוש, לארגן את כל המידע בעולם, ומספק נימוק נוסף למתריעים מפני העוצמה שצוברת גוגל ככל שהיא אוספת מידע מגוון יותר על מיליוני גולשים.

 

המימון - ממודעות מילים

 

כצפוי, גוגל מתכוונת לממן את השירות החינמי באמצעות מודעות מילים שמשולבות לצד מודעות הלוח. החברה מסרה כי בשלב זה היא מעוניינת בעיקר ללמוד כיצד פועל השירות ולשפר את סידור המידע באתר. "לדעתי, אין

 לגוגל תוכנית מוגדרת", אמר דני סאליבן, עורך הניוזלטר Search Engine Watch לסוכנות הידיעות איי פי, "הם העלו את השירות לרשת במטרה לראות כיצד משתמשים בו הגולשים".

 

יתרון נוסף של השירות היא הזמינות המיידית של המידע שיועלה למסד הנתונים במנוע החיפוש של גוגל. בדרך כלל חולפים ימים עד שבועות עד שרובוט התוכנה של גוגל "מגלה" מידע חדש שהתווסף באתרי אינטרנט ומצרף אותו לאינדקס של מנוע החיפוש.

 

כל מידע שיועלה לשירות החדש יהיה זמין מיד למחפשים בגוגל, בתנאי שהמשתמשים יסכימו למסור את המידע הזה.

 

בשלב זה, לשירות אין מנגנון גבייה, אך המשתמשים יכולים לצרף קישורים לאתרים בהם הם מוכרים את השירות. אם גוגל תוסיף מנגנון גבייה, צעד אשר צפוי, היא עשויה לאיים על שירותי לוחות מסחריים אחרים כמו עיתונים ואתרי לוחות כמו Craiglist ואתרי מסחר כמו eBay.

 

גוגל אינה מאפשרת כעת לשלב את מסדי הנתונים הנוצרים באמצעות השירות באתרי אינטרנט חיצוניים, והוא זמין רק באתר החברה.

 

"כמו לישון עם האויב"

 

מכון The World Resources האמריקני משתמש בשירות החדש זה כמה שבועות. במסגרת הניסוי הוזנו ל-Google Base מאגר מידע בן חמישה מיליון רשומות על הצמיחה הכלכלית של 200 מדינות לאורך 100 שנים.

 

"שירות כזה מאפשר לנו לאנדקס את המידע שלנו ביעילות, כך שהגולשים יוכלו לזהות קשרים בין פריטי מידע בדרך שלא

הייתה אפשרית בעבר", אמרה איימי קסרה מהמכון. לדבריה, משלוח המידע לגוגל הוא פשוט יותר מאשר להשקיע בבניית מאגר נתונים עצמאי וקל יותר לאפשר לרובוט של גוגל לאסוף את המידע. "השירות מאפשר לספק המידע לשלוט על התכנים שהציבור יכול לראות", אמרה קסרה, שהביעה תקווה כי Google Base יניע יותר תנועת גולשים לאתר.

 

גם אתרים נוספים החלו להשתמש בשירות, בהם גם אתר הדרושים CareerBulder.com. עם זאת, עסקים אחרים המציעים לוחות מודעות ממתינים כדי לראות אם גוגל תאפשר לגולשים לבצע רכישות באמצעות השירות. אם כן, היא תשמוט את הקרקע מתחת לעסקיהם, אומרת שרלין לי, אנליסטית בחברת המחקר פורסטר, "במקרה כזה, הצטרפות לשירות של גוגל היא כמו לישון עם האויב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים