שתף קטע נבחר

ת"א: מתחם "התחנה" במנשיה יקום לתחיה

לאחר שנים של הזנחה עומדת השכונה הטמפלרית בדרום תל אביב לעבור מהפך. רציף הרכבת הישן מהמאה ה-19 ישופץ ויהפוך למתחם בילוי, מסחר, תרבות ואמנות ברוח הזמנים ההם

עיריית תל-אביב והחברה העירונית עזרה וביצרון מציינות היום (ו') בטקס חגיגי את תחילת עבודות הפיתוח של פרויקט "התחנה" במתחם ההיסטורי מנשיה. 

 

המתחם, הממוקם על קו התפר בין תל-אביב ליפו (מול מוזיאון האצ"ל) נחשב ל"פנינה ארכיטקטונית" (כך מגדירים אותו האדריכלים) עם היסטוריה מפוארת. מדובר בשכונה טמפלרית בשטח של 20 דונם, הכוללת כ-20 מבנים המאופיינים בבנייה גרמנית וטורקית ורובם מיועדים לשימור. גולת הכותרת של המקום היא תחנת הרכבת מסוף המאה ה-19, שתשוחזר גם היא. כשלב ראשון תקצבה עיריית תל-אביב לפרויקט 20 מיליון שקל.   

 

 

המתחם הוחזק משך שנים על ידי צה"ל ושימש בסיס צבאי וכך, מבלי משים, נעלם מעיני הציבור. "לפני שנתיים הגיע ראש העירייה רון חולדאי לסיור במקום, התאהב בו והחליט לפתח אותו", מספר עדי הדר, יו"ר חברת עזרה וביצרון. חולדאי הטיל על החברה את הפרויקט.

 

המתחם כולל את מבני תחנת הרכבת העותומאנית שנבנתה בשנת 1891 עם סלילת קו הרכבת מיפו לירושלים, 14 מבנים טמפלרים ומבנה ערבי אחד שהוקמו בשנת 1902 והיוו את מתחם בית החרושת של משפחת וילנד לייצור בלוקים חלולים וסוגי ריצוף שונים. בשטח הפתוח שבין במבנים יפותחו אזורי גן עם עצים בוגרים.

  

מנהל הפרויקט, רן וולף, סמנכ"ל חברת אוצר מפעלי ים (שאחראי על הפיכת נמל תל-אביב למתחם בילוי), אומר כי במתחם יוקמו אזורי מסחר, מסעדות, בתי קפה, חנויות אופנה, גלריות וגם מוזיאון לתולדות המקום. בחודשים הקרובים צפויה החברה להוציא מכרזים ליזמים בהתאם להגדרות התמהיל. היזמים עצמם לא יורשו לבצע כל שינוי בבנייה.

 

"בניגוד לנמל תל-אביב, שעוד לפני השיפוץ היה נקודת התייחסות" אומר וולף, "פה אנחנו מדברים על 'חור שחור' בעיר - זה היה מקום שאף אחד לא הגיע אליו, הוא היה בסיס צבאי סגור. במתחם עצמו ישנם בתים בני למעלה ממאה שנה. גם עבודות השימור של הבתים וגם עבודות הפיתוח הסביבתי הולכות להיות מושקעות ומדוייקות מאד".

 

האייקון המרכזי של המתחם, שממנו נגזר גם שמו - "התחנה", הוא כאמור תחנת הרכבת הישנה שנצפית גם מטיילת הרברט סמואל. באוגוסט 1892 הושלמה בניית קו הרכבת הראשון בארץ ישראל. הקו שהושק היה בין יפו לירושלים ובספטמבר אותה שנה התחילו הנסיעות הסדירות. הרכבת פעלה עד שנות ה-20 של המאה הקודמת. בניית התחנה החדשה בבית הדר בתל-אביב גרם להפיכת התחנה במנשיה ללא רלוונטית ומאז היא עמדה ללא שימוש.

 

אז מתי נזכה להסתובב המתחם ההיסטורי? יו"ר עזרה ובצרון, עדי הדר, מבטיח בעוד כשנה וחצי עד שנתיים. עד אז נמשיך לעבור ברחוב אילת וברחוב הירקון ומבלי לזכור שמטרים ספורים מאיתנו נמצאת עוד פיסת היסטוריה שפספסנו.  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מתחם מנשיה. כך זה נראה היום
העירייה תשקיע 20 מיליון שקל בשיפוץ
מומלצים