פעמיים הפוך: בית הקפה נכנס הביתה
תרבות הקפה שנכנסה אלינו הביתה צוברת תאוצה: יותר ויותר אנשים מחזיקים בבית מכונות אספרסו משוכללות, רוכשים פינות בר למטבח ויוצאים לסדנאות להכנת קפה. מי הזמין אספרסו כפול?
את נשענת בנונשלאנטיות על הבר, ממתינה לו בעודו טוחן מנת פולי קפה קלויים ומפעיל את מכונת האספרסו המקצועית, מקציף את החלב ומייצר במיוחד עבורך את הקפוצ'ינו האהוב עלייך, עם תוספת של סירופ בטעם וניל אגוזים. כשהוא מגיש לך את ספל הקפה המעוצב את צועדת לכיוון הסלון.. ואז נזכרת שאת בכלל לא בבית קפה, אלא בבית.
חוויית הישיבה בבית קפה עברה לבית. זה כבר לא סתם עוד כוס קפה. כיום נהוג לדבר על תרבות שלמה סביב העניין בדיוק כפי שמדברים על תרבות שתיית יין. בבתים רבים טעמו של האספרסו בבית השתדרג: ניתן להכין
אותו מפולי קפה או מקפסולות, מכונות האספרסו מגיעות במגוון סוגים, טכנולוגיות וצבעים, ושולחן האוכל המשפחתי במטבח הוחלף בשולחן בר וכסאות גבוהים. טקס שתיית הקפה כבר אינו נחלת האורחים ואת יכולה להרשות לעצמך להתפנק גם בקפה של בוקר איכותי.
תרבות הקפה שנכנסה אלינו הביתה צוברת תאוצה, וכיום רבים מהאנשים שמתכננים בית חדש בונים בו פינת בר. הבר במקורו נועד לשתיית אלכוהול, אבל צריכת האלכוהול בבית קטנה יחסית לצריכה בברים, וכך הפך הבר הביתי לפינת הקפה.
"המשפחתיות חזרה לאופנה"
"יש משהו בבר ביתי שנותן תחושה של בילוי ויוצר אווירה של לשבת בחוץ", מסבירה לי אפיק, מנהלת סחר ושיווק של רשת IDdesign. "ישיבה על כסא גבוה זה יותר הרפתקני וצעיר, פחות מחייב. זה משתלב עם העובדה שההורים היום הם צעירים וסקסים. המשפחתיות חזרה לאופנה וההורה לא חייב להיות ממורמר ובשלן שמן, אלא יכול להיות בליין שנהנה מהחיים ומרשה לעצמו את ההנאות הקטנות גם בבית".
בתי הקפה הפכו לחלק אינטגרלי מהחיים שלנו. רבים מהישראלים מגיעים לבית קפה יותר מפעם ביום. פעם אחת בדרך לעבודה, פעם שנייה לפגישה במסגרת העבודה ולעיתים גם פעם שלישית בשעות הערב כחלק מבילוי. ואם בית הקפה הפך לבית השני, ואפשר לראות בקפה השכונתי אנשים עם טרנינג קוראים עיתון, אז למה שלא נהפוך איזו פינה בבית לבית קפה?
הבר הביתי נבנה בדרך כלל במטבח או בין הסלון למטבח, בעיקר מטעמי פונקציונליות. בזמן שתיית הקפה אפשר גם לשלב ארוחה קלה.
מי שלא בונה את הבר במטבח מציב אותו לרוב במרפסת או בפינת הסלון. "אנשים נהנים מחוץ לבית וגם בתוכו וכך שתיית הקפה הפכה לתרבות שלמה, שהריהוט כיום מותאם לטקס וכך גם האביזרים הנילווים ומכונות האספרסו שנהיו נגישות", אומרת אפיק.
והעיצוב? בהתאם לסגנון הבית. המשווקים מציעים כסאות בר מעור, מפלסטיק ואפילו מבמבוק. הצבעים השולטים הם לבן וכסף ובכסאות מפלסטיק גם הצבע האדום נמכר טוב. אבל ניתן למצוא בחנויות גם כסאות בצבע פנינה, ורוד, כתום ושחור. מחירם של הכסאות אינו זול ונע סביב 500 שקל לכסא למרות שבעניין הנוחות שלהם, הדעות חלוקות.
סדנאות להכנת קפה
באיטליה - ממלכת הקפה, לרוב התושבים יש מכונת אספרסו בבית. הרגלי הטעימה של הישראלים שונים מאלה של האיטלקים. האיטלקים שותים בבוקר אספרסו, בטמפרטורה לא גבוהה במיוחד, לרוב בעמידה - הישראלים שותים בבוקר קפה הפוך (שקרוב יותר בטעמו לנס קפה), כשהם יושבים בבית קפה או בבית, ורצוי שיוגש רותח. במקומות שונים מציעים סדנאות להכנת קפה שמושכות אליהן את חובבי הקפאין שלא נרתעים מלשבת ולשמוע הרצאות על קפה במשך 4 שעות ברציפות.
במקביל לרצון להשתכלל בהכנת הקפה בבית, השתכללו גם מכונות האספרסו. כבר לא מדובר במכשירים שעולים 200 שקל ומתקלקלים אחרי מספר חודשים. הטרנד של מכונות האספרסו הגיע לכאן לפני מספר שנים
מאירופה, אבל לאחר שלב ההתלהבות הראשונית אופסנו המכונות בארון והעדפנו, על פניהן, את בית הקפה שמתחת לבית.
"בשנתיים האחרונות השוק בצמיחה אדירה", מסביר דורון גלזר, מנכ"ל און ליין המייבאת בין היתר מכונות קפה. לדבריו, "בעבר היו נמכרות אלפי מכונות בשנה וכיום נמכרות עשרות אלפי מכונות". גלזר יודע לספר כי שוק מכונות האספרסו מגלגל 40 מיליון שקל בשנה ובשנת 2004 חל גידול של 25% במכירות ביחס לשנה קודמת. עיקר היבוא מתבצע מאיטליה ומסין.
השוק מציע מכונות רגילות שניתן להכין בהן קפה בתפזורת או באמצעות קפסולות, ועד מכונות אוטומטיות שטוחנות את פולי הקפה. האוטומטיות אמנם נוחות ומאפשרות שימוש בכל סוגי הקפה והטעמים, אך החסרון שלהן הוא במחיר שנע בין 4,000 שקל ל-7,000 שקל. גם במכונות הקפה הצבעוניות חוגגת, ומלבד המכונות השחורות והמוכספות שנמכרות בדרך כלל, תייבא בקרוב כרומקס מכונות קפה בצבע אדום.
בבתים בהם המטבח מרווח והשיש גדול מספיק, אפשר להניח עליו את מכונת האספרסו. אל מול מכונות ה-free stand, מציעה חברת מילה, יבואנית מכונות אספרסו מגרמניה, את מכונות built-in, שהן חלק אינטגרלי מארון המטבח ויש להן נישה מיוחדת בתוכו בדיוק כמו לתנור או למיקרוגל. גם במכונות מסוג זה יש אפשרות להכין את הקפה באמצעות קפסולות או לטחון את הפולים.
טועמים את הקפה כמו יין
"יש אנשים שאוהבים לטחון את הפולים וכך הם מרגישים שהקפה שלהם טרי. הם בוחרים את הפולים בחנות, באים הביתה, טוחנים אותם, חווים את חווית העשייה ואוהבים להריח את הארומה שמופצת במטבח בזמן ההכנה, והם בטוחים שהקפה שלהם הכי טרי שיכול להיות. ואז הם טועמים אותו כמו שטועמים יין", אומר עמי גרינברג, מנהל שיווק והדרכה של המותג מילה וליבר בישראל. "מאידך, יש את האסכולה האחרת שגורסת שאריזת הואקום של הטבליות, שומרת על הטריות שלהן".
גרינברג מסביר שבחוגים מסוימים של האוכלוסיה מכונת האספרסו הפכה לסמל סטטוס המעיד על מעמד כלכלי, לא פחות מאשר מכונית או שעון יד. "תגיד לי איזו מכונת קפה יש לך ואומר לך מי אתה", הוא מתאר את המתרחש בחוגים הגבוהים. "המטבח פתוח והאורחים רואים בדיוק איזה מכונה יש לך, איזה אביזרים מונחים על השיש ובאיזה כלים אתה מגיש להם את הקפה".
אולי לא כל סוגי המכונות מעידות על סמל סטטוס, אבל המכונות של מילה בהחלט כן. מי שמרשה לעצמו להוציא 17 אלף שקל על מכונת אספרסו חייב, מעבר להיותו חובב קפה או סתם מכור לקפאין, להימנות על המעמד הבינוני ומעלה.
אז אפשר להזמין אצלכם אספרסו כפול?

