שתף קטע נבחר

"אדוני המפכ"ל, אתה מסכן אותי"

"שוטר שמפריע לתנועה, הוא שוטר רע. אין לכך שום ביטוי אחר. הוא שוטר שמעודד תאונות דרכים ולא מונע אותן. הוא שוטר שגורם לעצבים וכאוס, ולא מנטרל". לארנון פלקוב, נוסע קבוע בכביש 6, יש מה לומר לרב ניצב משה קראדי. למפכ"ל כנראה לא יהיה נעים לשמוע

שלום אדוני המפכ"ל

 

מדי יום אני נוהג בכביש 6 לעבודה והביתה. איך הנסיעות? באמת, עד אתמול היה מצוין. עולה על כביש 6 במחלף עירון ליד חדרה, קובע את בקרת השיוט על 140 קמ"ש, משייט עם שאר המכוניות בכביש - בינינו, לא מעט כלי רכב משטרתיים - ויורד במחלף נחשונים, מזרחית לגוש דן. 49 ק"מ, 21 דקות. רענן, רגוע לגמרי, מוכן להתמודד עם 45 דקות של פקקי גוש דן מעייפים. אתה יודע, ואני יודע, שלא סיכנתי איש. איש גם לא סיכן אותי, שכן התנועה לצדי התנהלה פחות או יותר בקצב דומה. קוראים לזה "מהירות מתאימה לתנאי הדרך". ממש אידיליה.

 

אתה הרי יודע, כביש 6 הוא מין אנומליה מקומית. מימון פרטי שמאפשר סטנדרטים מערביים גבוהים ובקרת איכות שאינה מוכרת לנו. אין שם צמתים, אין הולכי רגל שצצים משום מקום, אין עיקולים מוזרים או שברי אספלט. אירופה במזרח התיכון. מושלם. עד אמש.

 

מרגע שעליתי על הכביש אתמול, ברור היה כי משהו מהותי השתבש בו. התנועה הייתה איטית משמעותית מהמהירות המרבית המותרת. כלי רכב השתרכו לאורך קילומטרים ארוכים בשני טורים מוזרים. את הסיבה לכך אתה יודע. משטרת התנועה המצוינת שלך, מצאה לה פרויקט חדש-ישן. אכיפת המהירות המותרת. הפעם לא בכביש 4 או 1 או 2, אלא בכביש 6. שתי ניידות מוסוות ושלוש חשופות על השוליים, ושני כלי רכב משטרתיים הנוסעים זה לצד זה ומונעים פיזית מעבר.

 

תראה מר קראדי. קטונתי מלנסות ולשחרר את אנשיך מקיבעון הקשר בין מהירות לתאונות. נראה שלעולם תמשיכו לשמוע, אבל לא להקשיב. אם היה סיכוי כלשהו לשנות אצלכם משהו, סביר להניח שהיינו מגלים התייחסות כלשהי לנתון הבא אותו פרסמתם בעבר: מהירות מופרזת ביחס לחוק הייתה הסיבה ל-0.8% מהתאונות בשנת 2002. פחות מאחוז. וכמה מאות אלפי דו"חות רשמה המשטרה על עבירה זניחה (ל-ט-ע-נ-ת-כ-ם) כל-כך?

 

אז מילא שאתם מטעים את הציבור כשאתם קושרים בין מהירות מופרזת לתאונות. מילא בזבוז כספים וכוח אדם יקר על אכיפה אינטנסיבית שאינה מצמצמת במאום את מספר תאונות הדרכים (לטענתכם...). מילא שאתם משמשים עלה תאנה לממסד תאב כסף וחסר הבנה מקצועית או אכפתיות אמיתית. כזה שלא נקף מימיו אצבע לטובת טיפול יסודי ואמיתי בנושא תאונות הדרכים. ממסד שהתעלם באופן שיטתי מוועדות חקירה, מומחים וממבקר המדינה. הוא העדיף להביט הצדה כשהצגתם לו את נתוני האמת. על כל אלה כבר למדתי להבליג.

 

מה שאיני מוכן לקבל הוא שבמבצע האכיפה שלכם בכביש 6 אתם פשוט מסכנים חיים. ככה, בדיוק כפי שזה נשמע. אתה יודע מה, כדי שלא יהיו אי הבנות אומר זאת במלים אחרות. המבצע בו פתחתם, שנועד לכאורה להגן עלי ועל חברי לכביש, העלה באופן מהותי את הסיכון הנשקף לנו. אתה לא מבין מדוע?

 

כביש באיכות מערבית גבוהה, המוכר על ידי אנשיך ככביש הטוב בישראל. כביש עם תנועה שזורמת מאז פתיחתו ביעילות, בביטחון יחסי, עם מספר הרוגים לנסועה הנמוך ביותר בארץ. ומה החלטתם לעשות עם הכביש הזה? להפוך אותו במחי החלטה מטופשת אחת לכביש עמוס, עם קצב תנועה איטי ונהגים חסרי סבלנות.

 

האם אני צריך להסביר לך מה קורה כאשר נהג, גם כזה שנוסע במהירות חוקית, עושה כאשר הוא רואה ניידת? נכון מר קראדי, בולם בחוזקה. על כל מקרה. מה קורה בעקבות הבלימה הזו מר קראדי? נכון מאד. תגובת שרשרת של עשרות נהגים שבולמים, בבהלה הולכת וגדלה, באמצע כביש מהיר בו מותר לנהוג 110 קמ"ש. בכביש כזה מר קראדי, ותשאל כל מומחה תחבורה או איש משטרת תנועה מערבי, צריך לנטרל כל אפשרות של אורות בלימה מבהילים.

 

ועכשיו, באשמתכם, הם נדלקים ללא הרף, מייצרים אנדרלמוסיה. שני הטורים המגוחכים של מכוניות זו לצד זו, במהירות של 110 קמ"ש מאחורי שתי הניידות שלך? אתה יודע, הטורים בסרט התדמית המופרך שהצגת אמש? האם הבחנת בכך שהמרחק בין המכוניות היה מזערי, כזה בו כל בלימה חזקה הייתה מסתיימת בתאונת שרשרת? אגב, אני מקווה שאתה זוכר לכמה אחוזים מכלל תאונות הדרכים אחראית עבירת "אי שמירת מרחק". טוב, אני אעזור לך - 13% מהתאונות הבינעירוניות, לפי נתוני משטרת ישראל.

 

באותה הזדמנות, הרשה לי גם לספר לך כי בתנועה מאולצת כל-כך, של מהירות אחידה ומעט רווחים, מנסים "חכמי ישראל" למצוא דרך מהירה יותר. נו באמת, אל תאמר לי שאינך מודע לכך. ומה קורה אז? נכון מאד, סטייה מנתיב, לעיתים קרובות מדי מבלי לאותת. זה כמובן הזמן להזכיר לך כמה תאונות נגרמות כתוצאה מעבירה זו - 10% בכבישים בינעירוניים, לפי הנתונים שלכם.

 

אז מה עשיתם? החלטתם משום מה כי קצב התנועה בכביש 6 מהיר מדי. וזה מוזר, כי שנינו יודעים הרי שהמהירות הממוצעת שם נמוכה מהמהירות המותרת. אז נכון, בערוץ 10 ידעו לספר כי המהירות הממוצעת במהלך היום עומדת על 140 ובמהלך שעות הלילה על 160 ואף 180 קמ"ש. אבל זה רק מכיוון שכתב המשטרה שלהם אינו מבין דבר וחצי דבר בנושא. האמת היא כמובן הרבה פחות מאיימת. מהירות ממוצעת של 105 במהלך היום, 115 במהלך הלילה. יודע מי סיפר לנו? משטרת התנועה כמובן. ומה עשיתם עם המידע הזה? החלטתם על "מבצע אכיפה" מתוקשר ויקר. ולמה הוא גרם? לתנאי תנועה האחראים ל-23% מכלל התאונות הבינעירוניות. במקום 0.8%, להזכירך.

 

ספר לי, מה בוער לכם כל כך הכביש הזה, מלבד יחסי ציבור וכותרות בתקשורת שאין לה מושג קלוש אפילו בתחום? למה היכן שאתם באמת ובתמים נחוצים, לא רואים אתכם? מכיר את העומס בכביש החוף עד מכון וינגייט, בגלל נהגים אנוכיים המשתמשים במפרץ האוטובוסים כדי לעקוף את העומס מימין? אני משער שכן. האם אתה יודע שהם תוקעים את כל התנועה כשהם מנסים לשוב ולהידחף? אני מניח שכן. אז למה לא עומדת שם ניידת כל בוקר, וחוסמת את הנתיב? מאות שעות פקק היו נחסכות, זיהום אוויר היה מצטמצם, שעות עבודה, כסף למשק, בלאי לרכב. אבל אם תהיה שם, מי יעמוד על כביש 6 ומי יופיע בחדשות ערוץ 10?

 

מכיר את פקק התנועה באורך של קילומטר בפניה ימינה מכביש 40 לכביש 461 (צומת הטייסים)? אני משער שכן. שוטר אחד שהיה מונע מנהגים חסרי חשבון לעקוף משמאל, היה עושה פלאים לאיכות החיים של כולם. אבל אם יהיה שם, מי יקיים פקק תנועה מלאכותי בכביש 6?

 

לסיכום מכתבי, מר קראדי, ברצוני להסביר לך עניין אחד חשוב. שוטר שמפריע לתנועה, הוא שוטר רע. אין לכך שום ביטוי אחר. הוא שוטר שמעודד תאונות דרכים ולא מונע אותן. הוא שוטר שגורם לעצבים וכאוס, ולא מנטרל. הייתי גם שמח אילו יכולת להסביר כיצד בעידן בו אתה מתלונן על מחסור בכוח אדם, מצאת לנכון להשקיע מאותו משאב יקר שלך, דווקא במקום הפחות נדרש מכל. זאת אומרת, אם נניח לרגע שהמטרה לא הייתה אך ורק להופיע בטלוויזיה, כמובן.

 

שלך, בברכת דרך צלחה, ארנון פלקוב

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אחיה ראב"ד
מפכ"ל המשטרה, רב ניצב משה קראדי
צילום: אחיה ראב"ד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים