הטורקי המכני: לעבוד מהבית בשביל אמזון
האינטרנט סוף סוף מגשים את יעודו: עבודה קלה מהבית וצבירת רווחים קלים כך יצרו מומחה לשחמט, מכונה טורקית ואמזון את לשכת התעסוקה הגדולה ברשת
אתם מתיישבים מול המחשב לעוד יום מתיש של עבודה. הטלפונים לא מפסיקים לצלצל, המזכירה מעצבנת, הלקוחות כל הזמן מנדנדים. רגע, מה קורה פה? לא הבטיחו לנו עידן חדש כאשר האינטרנט פרץ לחיינו? עבודה בנוחות מהבית ללא מאמץ מיותר?
ובכן, מסתבר שיש מי שמקשיב לפועלי כל העולם. אחרי פרויקטים באינטרנט שדרשו מומחיות מסויימת בשביל להרוויח כסף, מגיע אתר הטורקי המכני של "אמזון" ומציע לכם לעבוד בשביל כל חברה במטלות שכל אחד יכול לעשות ללא הכשרה מיוחדת. כל מה שצריך לדעת לעשות זה לגלוש, קצת הגיון, ולראות את הכספים זורמים לחשבונות שלכם.
הרעיון מאחורי הפרויקט הוא להחזיר את הכוח לאנשים, במקום להשאיר אותו בידי המחשבים. באמזון מסבירים שעדיין ישנן משימות רבות שגם המחשבים המשוכללים ביותר לא יצליחו לעשות בקלות, בעוד שאת אותן משימות ממש יכולים בני-אדם לבצע בתוך שניות ספורות ובצורה נכונה.
טיפול בתמונות, תרגום טקסט, האזנה לאודיו, זיהוי עצמים בתמונה - כל אלו הן משימות שמדעני מחשב מנסים ללמד מחשבים לעשות, אך עדיין לא הגיעו לאחוזי הצלחה משביעי רצון. לזהות עצם בתמונה? קלי-קלות. אבל אם אתם בונים על כסף קל כדאי שתרסנו את ההתלהבות. הסכומים עבור ביצוע כל משימה נעים בין סנטים בודדים לעשרות סנטים במקרה הטוב, אך שם נדרשת עבודה מורכבת יותר.
מצד שני, התשלום מובטח: אם יש לכם חשבון בנק בארה"ב, הסנטים יזרמו לשם או לחלופין, יועברו לחשבון הקניות שלכם באמזון כדי שתוכלו לרכוש באמצעותו מוצרים.
תכסיס היסטורי
שורשיו של הפרויקט המוזר לא נעוצים דווקא בעידן הבועה, שמאפשר לכל אחד להפוך אוויר לכסף, אלא אי-שם בשנת 1769. מעשה במדען הונגרי מוזר שניסה לעבוד על כולם והדהים את אירופה של המאה ה-18 עם המצאה דימיונית: המדען, וולפגנג וון-קמפלן, בנה מכונת שחמט שמסוגלת לנצח כל מתחרה. וון-קמפלן עיצב את המכונה בדמותה של בובה מעץ, חבושה בטורבן ובעניבה מוזרה - משהו שמזכיר את לבושם של גברי האימפריה העותומנית בימים ההם.
המדען לא הסתפק בהכרזות, וערך עם הטורקי המכני שלו סיבוב הופעות ברחבי היבשת כדי להדגים את הפלא. וזה עבד. שחמטאים גדולים באותם ימים, כמו נפוליאון בונפרטה או בנג'מין פרנקלין, התיישבו מול המכונה - ונחלו תבוסה מוחצת בזה אחר זה. אף שהיום, מחשבים מסוגלים לנצח בני אדם בקלות יחסית, באותם ימים, המכונה שהציב קמפלן הייתה מורכבת ומסובכת. כאשר פתח את דלת המכונה לסקרנים הם ראו עשרות גלגלי שיניים, ידיות, קפיצים ומנופים שכולם השאירו את המתבוננים פעורי פה מרוב התפעלות. וון-קמפלן טען כי מדובר במכונת אינטלגנציה מלאכותית אמיתית.
את הסוד של האינטליגנציה המלאכותית לקח וון-קמפלן עמו לקבר. גם לאחר מותו המשיכו אחרים להפעיל את הטורקי מבלי לחשוף את דרך פעולתו. רק אחרי שנים רבות התגלה הסוד המרעיש: בתוך המכונה הוסתר היטב מומחה לשחמט שהפעיל את כל העסק מבפנים.
באמצעות מגנטים שהיו ממוקמים על לוח המשחק, הוא היה יכול לעקוב אחר מהלכיו של היריב, ובעזרת לוח שחמט משלו להציע מהלכים נגדיים. במחקרים שפורסמו אחר כך על הטורקי המכני, התברר כי ככל הנראה לא פחות מ-15 שחמטאים ישבו בתוכו בתקופות שונות. וכמו בטורקי המכני של פעם, בחרה גם אמזון בתאים האפורים של בני האדם כאינטליגנציה המלאכותית הטובה ביותר כיום, שעדיין משאירה הרחק מאחור את המחשבים החכמים ביותר.
זהה את התמונה
הרעיון של אמזון פשוט מאוד: לשלב את האינטרנט ואת המהירות שבה בני אדם מבצעים פעולות, בכדי לטפל במאות אלפי מטלות בבת אחת. פרויקטים שדרשו זמן עבודה ממושך של חודשים על ידי צוותים מצומצמים ויקרים, מתבצעים בתוך ימים על ידי הגולשים. אז איזה משימות מציעים באמזון לגולשים החרוצים? המשימה הראשונה שסחפה אחריה גולשים רבים הייתה סידור תמונות.
אמזון מפעילה את מנוע החיפוש A9, שלפני שנה יצא בפרויקט יחודי: משאיות נשלחו לרחבי ארה"ב כדי לצלם חנויות ברחובות הערים עבור האתר. המשאיות היו מצוידות במכשירי GPS וכך ידעו היכן לצלם כל חנות ולשמור את תמונתה בהתאם לנתונים שלהם. הבעיה שנוצרה היא שהתמונות לא בדיוק התאימו לעסק שרצו לצלם בגלל בעיות דיוק של ה-GPS או בעיות אחרות, כמו רכב שבדיוק הסתיר את חלון הראווה של העסק.
מה שנדרש מאמזון הוא לעבור על כל התמונות ולהחליט מהי התמונה הטובה ביותר עבור עסק מסוים. משימה כזו מייצגת בדיוק את עקרון הטורקי המכני: על מנת שמחשב יזהה שם של עסק הרשום על חלון ראווה או מספר רחוב החקוק על גבי בניין, יש צורך במערכת הבנה ואינטליגנציה מלאכותית מורכבת ביותר - שעדיין לא הגיעו אליה ברחבי העולם.
לעומת זאת, מוח אנושי יכול לזהות במאית שנייה מספר בניין או שם עסק, גם אם הוא מוסתר, עקום, חבוי או מלוכלך. בפני הגולשים שבחרו לבצע את המשימה הזו הוצגה סדרת תמונות של בית עסק מסוים, והם בחרו בקלילות את התמונה הטובה ביותר שבה רואים את שם העסק וכתובתו.
70 סנט - סכום עתק
משימות נוספות קשורות גם הן בזיהוי תמונה: אמזון העלתה תמונות של אלבומים ישנים לאתר וביקשה מהגולשים לזהות את שם האמן שיצר את האלבום. גם זו משימה בלתי אפשרית למחשבים של היום, כיוון שלעיתים שם האמן נכתב באותיות מיוחדות וקשות להבנה. אבל עבור אדם? משימה שגוזלת לא יותר משנייה.
עבור כל אחת מהמשימות הללו משלמת אמזון 3-2 סנטים בלבד. את הכסף המצטבר היא מאפשרת להעביר לחשבון בנק בארה"ב, או כזיכוי לרכישת מוצרים באמזון. העסק עובד גם עבור חברות אחרות המבקשות להשתמש בשירותי הטורקי המכני לצורך פעילותן. כך, למשל, ניתן למצוא כיום חברה שמעוניינת בתרגום קטעים מאנגלית לצרפתית, חברה אחרת מעוניינת בתמלול של קטעי קול קצרים, ואילו הצעה אחרת מאפשרת לכתוב תיאור למוצרים מסויימים תמורת 70 סנט - תשלום עתק במונחי האתר.
ההתחלה של האתר לא הייתה קלה. למרות שאמזון משרתת מדי יום מיליוני קונים מכל רחבי העולם ומפעילה חנות שמחזיקה מיליוני פריטים אחרים, הפרויקט החדש לא יצא אל הפועל באופן חלק. בשבועות הראשונים להפעלה האתר היה משותק במשך שעות ארוכות, והגולשים נתקלו בהודעת התנצלות מהחברה. משתמשים רבים התלוננו גם על עיכוב בתשלום בעקבות התקלות באתר, אך אמזון פתרה את העניין בכך שהודיעה כי כל תשלום עבור עבודה שהוגשה, יתקבל בתוך 30 יום, גם אם העבודה עצמה תידחה.
עבודה באינטרנט
אמזון היא לא הראשונה שמציעה לגולשים עבודה מבוססת אינטרנט בלבד, אף שהיא הראשונה שלא דורשת כמעט כל מומחיות בשביל לעשות את העבודה הזו. אתרים רבים, בעיקר בתחום המחשבים, הציעו תמורה כלשהיא בעבור מתן תשובות מקצועיות למשתמשים בנושא הפעלת המחשב. פרויקט נוסף שזוכה להצלחה לא מבוטלת הוא פרויקט התשובות של גוגל, Google Answers.
באמצעות המערכת של גוגל יכול כל גולש לשאול שאלה ולקבל עליה תשובה תמורת סכום שהוא מציע מראש. השאלה יכולה להיות בכל רמה שהיא, ואנשים מכל העולם בוחרים את השאלות עליהן הם מעוניינים לענות תמורת סכום מתאים. גוגל דואגת להעביר את הכספים בין המשתמשים וגוזרת לעצמה גם קופון בדרך. הפרויקט מרכז בעיקר שאלות מקצועיות בכל תחומי החיים, ובעיקר בתחומים אקדמיים שדורשים התמצאות בנושא וגישה מהירה למאגרי מידע שמאפשרים את מתן התשובה.
כך, אפשר למצוא הצעה לתרגום טקסט לווייאטנמית, הפעלת בלוג עבור משתמש, או תשובה לשאלה כמה עלתה תוכנית החלל אפולו במונחים דולריים של ימינו (135 מיליארד דולר). אמזון מוציאה כנראה סכום לא גדול על הפרויקט, ותמורת עבודה שמוצעת על-ידי חברות נוספות היא גוזרת קופון משלה שמעניק לה הכנסות נוספות. אם המשתמשים בוחרים לפדות את הכסף בקניית מוצרים באתר אמזון, היא מרוויחה שוב. עתה רק נשאר לראות אם הגולשים - ויותר חשוב מכך, המעסיקים הווירטואליים - יאמצו את העיקרון כדי לקבל עבודה מהירה וזולה.