שתף קטע נבחר

"הקרב על האגרה", פרק ט'

ועדת הכלכלה ממשיכה להיאבק בכוונת שר התחבורה מאיר שטרית לחייב את האזרח בתשלום היטל בטיחות. השר שטרית אינו מוותר ונעזר באור ירוק. האם זה קשור לכנס בחסות העמותה שיערך בהמשך השבוע?

ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה היום דיון נוסף בנושא חוק הבטיחות בדרכים. חוק העושה שימוש בעיקרי המלצות ועדת שיינין. נכון לרגע זה, הצעת החוק שאושרה להצבעה בכנסת מונחת על שולחן המליאה ללא הסעיף הקובע כי על הציבור לשלם 9% מגובה פרמיית ביטוח החובה, כדי לממן את פעילות הרשות הלאומית (החדשה) לבטיחות בדרכים.

 

במקום, כך מציעה הוועדה, תמומן הרשות על-ידי משרד האוצר באמצעות תקציב שיופנה לכך, היישר מאגרות הרכב (רישוי) שאנו משלמים ממילא. זאת, תוך הבטחה שמשרד האוצר לא יעלה את מחיר אגרות אלה בעקבות תיעול התקציבים. משרד האוצר מסכים לסידור. ומי במתנגדים למימון מטעם האוצר? שר התחבורה, מאיר שטרית. אבל גם עמותת אור ירוק, זו שתומכת במימון על-ידי הציבור. העמותה שהקים אבי נאור, אותו אחד שהוצב בכסא יו"ר הרשות החדשה, לכאורה מבלי שעבר את ההליכים הנדרשים וזכה לאישור המדינה.

 

שטרית לא רוצה

 

בדיון האחרון שנערך בוועדת הכלכלה, שוב עלתה התנגדותו של השר לתשלום על-ידי האוצר. שטרית, כך הובהר שוב, מעוניין להעביר בכל זאת תיקון לחוק, אשר יקבע כי על הציבור "לשלם עבור בטיחות". ולטענת חברי הוועדה, עמותת אור ירוק עושה בימים האחרונים ככל יכולתה כדי לשכנע את הציבור כי מדובר בהחלטה נכונה.

 

"הקמפיין הציבורי למען תשלום האזרח, שנתמך לכאורה בסקר שעשתה אור ירוק וממנו עולה שהאזרח מוכן לשלם עוד כסף, כדי להשאר בחיים, מגוחך" אמר אחד מחברי הוועדה ל-ynet. "הסקר הזה לא רציני, מוטה ועושה שימוש בשאלות מנחות. תכל'ס, הציבור לא רוצה לשלם עבור מה שמגיע לו. חוץ מזה, הציבור משלם 19 מיליארד שקל בשנה. 390 מיליון לטובת הרשות מהמיליארדים האלה, זה כסף קטן".

 

לדברי ח"כ אמנון כהן, יו"ר ועדת הכלכלה, אי אפשר להבין את התנגדות שטרית להצעת האוצר. "פקידי האוצר הודיעו לי כי אינם מתכוונים להתנגד להצעה למימון תקציב הרשות מאגרות הרכב שנכנסות לקופת המדינה בלאו הכי". כהן ממשיך ומצטט מדבריו של השר שטרית במליאת הכנסת מה-16.11 השנה - "ייתנו לי 100 שקל מאגרת רישוי רכב, ואני מוותר על האגרה ("אגרת הבטיחות" אותה הוא מציע להטיל על הציבור, ה.פ)".

 

לדברי ח"כ אמנון כהן, לא ברור מדוע לפתע לא מוכן לכך השר. אגב, גם בראיון ל-ynet, חזר השר על דברים אלה. "אם האוצר באמת היה מוכן לתת כסף" אמר בראיון, "לא הייתה שום בעיה. עובדה, הצעתי להם שבמקום אגרת הבטיחות יופרש סכום קבוע, אחוז מסוים, מאגרות הרכב (רישוי שנתי, ה.פ) שהאוצר מקבל, לטובת הרשות. הסכום הזה יועבר ישירות למלחמה בתאונות דרכים. הם סרבו". ובכן, מסתבר שהאוצר אינו מסרב. השר מאיר שטרית הוא זה שאינו מוכן.

 

"מקווה שהשר לא יושפע מאגו ויוקרה" 

 

גם שאר חברי וועדת הכלכלה לא אוהבים את התנהלותו של השר. כך עולה בין הית מדבריו של ח"כ גלעד ארדן. "אני מקווה כי שר התחבורה לא ימשוך את הצעת החוק בגלל שיקולי אגו ויוקרה", אמר. "טענותיו של שטרית כי אגרה שהציבור ישלם מהווה מקור הכנסה בטוח יותר בעתיד, אינן הגיוניות", הוסיף ארדן. "תפקידנו כנבחרי ציבור הוא לחזק את המלחמה בתאונות הדרכים, ולא להפיל על האזרח עוד תשלומים, כפי שמעוניין השר".

 

ח"כ אילן לייבוביץ היה בוטה יותר. "היום הוכח מי פופוליסט ומי דואג לרווחת הציבור" אמר, ורמז בכך לדבריו של שטרית בעבר, כי התעקשות הוועדה שלא להטיל את תשלום האגרה על הציבור, מהווה צעד פופוליסטי שנועד למצוא חן בעיני הציבור על גבה של המלחמה בתאונות דרכים. "בלהיטותו להעביר את החוק במהירות לפני הבחירות", אמר לייבוביץ, "מוכן היה שר התחבורה לרמוס את הציבור ובלבד שיירשם כמי שהעביר את החוק". 

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מאיר שטרית במרכז, אבי נאור משמאל
מאיר שטרית במרכז, אבי נאור משמאל
צילום: ששון תירם
מומלצים