שתף קטע נבחר

המורים דורשים: עונשים גם להורים ב"חוק זכויות המורה"

האלימות בכיתות הולכת וגוברת, ובארגוני המורים רוצים לקדם את חקיקת "חוק זכויות המורה", שיעניק למורים כלים הולמים להתמודדות עם תלמידים אלימים. מזכ"ל הסתדרות המורים: "למורים היום אין כל זכויות. אפשר להתחצף למורה ולהשתמש נגדו באלימות מילולית - והמורה לא יכול להשיב ולהתייחס בהתאם". התלמידים: "זה חוק זכויות המורה, או חוק הענשת תלמידים?". משרד החינוך: הגשנו המלצות בנושא כבר לפני חודש וחצי

פרסום ראשון: בעקבות גל האלימות של תלמידים והורים כלפי מורים במערכת החינוך, מנסחים ארגוני המורים בימים אלה טיוטה להצעת חוק חדשה – "חוק החינוך וחוק זכויות המורה". כך נודע אמש (ג') ל-ynet. בהצעת חוק החינוך החדשה של ארגון המורים העל-יסודיים והסתדרות המורים יושם הדגש על התמודדות מורים עם נגע האלימות ועל שמירת סמכותו של המורה מול הילדים.

 

החוק מציע מערכת של כלים וסמכויות להתמודד עם נגע האלימות: עונשים מוכרים כגון הרחקת תלמיד משיעור, הרחקת תלמיד מבית הספר, עונשים כלפי תלמיד

שמקלל מורה - וגם מערכת ענישה כלפי הורי תלמידים, שלא משתפים פעולה עם המורים או נוקטים באלימות בעצמם. בעבר, ועדות שונות שדנו בנושא האלימות בבתי הספר הציעו לקנוס הורי תלמידים מפריעים. עוד בטיוטת החוק החדש - התייחסות גם לדמות התלמיד והבוגר כ"אזרח המחר של מדינת ישראל". בימים אלה נמצאת טיוטת החוק אצל יועצים משפטיים לקראת העברתה לכנסת.

 

"אנחנו בעד עונשים משמעותיים כלפי ילדים שלא מתנהגים כראוי וכלפי הוריהם", אומר מזכ"ל הסתדרות המורים, יוסי וסרמן. "הורה צריך לדעת לשאת באחריות להתנהגות לא נאותה לילד שאינו בר-עונשין עדיין. בית הספר הוא לא הפקר. תלמיד שלא התנהג כיאות צריך להעניש, צריך למנוע ממנו להיכנס לבית הספר".

 

"רוצים לתת ביטחון למורים"

 

לדברי וסרמן, "למורים היום אין כל זכויות. אפשר להתחצף למורה ולהשתמש נגדו באלימות מילולית - והמורה לא יכול להשיב ולהתייחס בהתאם. אנחנו רוצים שמורים יתחילו להתמודד בגדול ובתחושת ביטחון". וסרמן מבטיח כי ההצעה תכלול ענישה קשה בהרבה מהמוכר היום כלפי מי שינהג באלימות למורים: "אחת הדרכים להתמודדות עם האלימות היא הצורך להנהיג נוהלי משמעת הרבה יותר קשים. החוק הזה יבהיר לכל אדם מה מותר ומה אסור, כך שאיש לא יחשוב חלילה שאם ינהג בצורה לא נאותה הוא לא ייענש וישלם על כך". עם זאת הוא מבהיר, "לא ניתן יד והגנה לשום מורה שינהג בצורה לא נאותה כלפי תלמיד".

 

לדברי יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים, רן ארז, "אין היום למורים בכלל, ולמורים בבתי הספר העל-יסודיים בפרט, כלים להתמודד עם תלמידים והורים אלימים. רק תלונות במשטרה - ושום כלי אחר או מסגרת לטפל. אני לא מדבר רק על אלימות פיזית, אלא גם על אלימות מילולית ופגיעה ברכוש בית הספר. משרד החינוך 'המציא' פילוסופיה לפיה התלמיד הוא לקוח ועד כמה שידוע לי – הלקוח תמיד צודק וצריך לרצות אותו. אני סבור שלא כך הדבר. אני לא מצדיק מורים אלימים, אבל אין אפשרות למורים להתמודד עם מקרים אלימים".

 

יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ אברהם פורז (שינוי) הודיע כי יתמוך בחוק החדש: "מדובר ברעיון מבורך שיש לקדם אותו. יש לאפשר למורה את היכולת לטפל בתלמידים בעייתיים שלא יפריעו לשאר הכיתה ללמוד ולהתפתח מבחינה חינוכית. לצערי, מעמד המורה היום הוא לא טוב וצריך מאמץ לשפר את מעמד המורה ותדמיתו בציבור".

 

התלמידים: "חוק שמבוסס על ענישת תלמידים - פסול"

 

רק לפני 5 שנים חלומם של תלמידים רבים התגשם, כשהתקבל בכנסת חוק זכויות התלמיד. החוק קובע עקרונות לזכויות התלמיד ברוח כבוד האדם וברוח עקרונות אמנת האומות המאוחדות בדבר זכויות הילד, תוך שמירה על ייחודם של מוסדות החינוך לסוגיהם השונים כמוגדר בחוק לימוד חובה. בין היתר מדבר החוק על איסור הפליית תלמידים, הרחקה לצמיתות של תלמיד ממוסד חינוכי, הזכות להיבחן, סייג לענישת תלמיד על מחדלי הוריו ועוד.

 

לפני כשנה היתה זו ח"כ גילה פינקלשטיין שהציעה להוסיף לחוק גם סעיף המתייחס לכבוד המורים. את המורים זה לא מספק מאחר והם גורסים כי ישנם סעיפים בחוק זכויות התלמיד שמתנגשים עם זכויות המורה.

 

"זה חוק זכויות המורה, או חוק הענשת תלמידים?" שואלת יו"ר מועצת התלמידים שי ביאליק. "חוק שמבוסס על ענישת תלמידים הוא חוק פסול. בשביל זה יש את חוקי מנכ"ל משרד החינוך שמסבירים כיצד לנהוג במקרים של אלימות. הכוח של מורה מגיע מאיך שהוא יתנהג לתלמיד, כי אם מורה יתנהג בכבוד לתלמיד, הלמיד ינהג כלפיו גם בכבוד. יש התייחסות בחוק זכויות התלמיד לכך שעם זכויות באות חובות ומחויבותנו להעניק כבוד למורה. חוק זכויות התלמיד הוא קודם כל לטובת התלמיד. מורה שצריך לחוקק חוקים שיגינו עליו, זה להגן על מעמד שלו, משכורת וכו', אבל לחוקק חוק על מה העונש שמגיע לתלמיד? זה מגוחך ואבסורד. חוקים אמורים להגן על החברה ולא לתת לגיטימציה לפגוע".

 

בתגובה על טענות התלמידים אומר וסרמן כי "חוק זכויות התלמיד, היום הוא לא טוב לתלמידים. כולנו קיימים למען התלמידים. בחוק זכויות התלמיד מעגלים פינות ודברים שלא לטובת התלמיד".

 

ממשרד החינוך נמסר בתגובה, כי לפני כשישה שבועות הגישו אנשי המשרד שורת המלצות בנושא המאבק באלימות לוועדת שרים לענייני אלימות. בין היתר ממליץ המשרד לגבות מההורים תשלום עבור מעשי ונדלזים של ילדיהם בבתי הספר, לרענן את ההוראה למנהלים לדווח על כל מקרה אלימות קשה ולהפסיק את הלימודים לאחר כל מקרה כזה כדי לקיים שיעורי מחנך בנושא אלימות.

 

"עוד המליץ המשרד לאפשר למספר גבוה יותר של יועצים מטפלים לפתח תוכניות נוספות לניתוב כעסים, הפגת מתחים והתמודדות נכונה יותר של התלמיד עם נטייה לאלימות. במשרד רואים במשטרה, אליה פונים בכל מקרה אלימות, כאחראית בצד האכיפתי, בעוד שמהמערכת מצפה המשרד לטיפול יסודי מן השורש מהבחינה הפדגוגית טיפולית". מהמשרד נמסר עוד, כי "בין המלצות המשרד גם המלצות בעלות תוקף משפטי דומה להצעות שמציעים המורים בחוק זכויות המורה המורה ואנו ממתינים לאישורן".


פורסם לראשונה 13/12/2005 23:45

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רחל הירש
וסרמן. "הורה צריך לשאת באחריות"
צילום: רחל הירש
צילום: חגי אהרון
ארז. "אין למורים כלים להתמודד"
צילום: חגי אהרון
צילום: טל כהן
פורז. "רעיון מבורך"
צילום: טל כהן
מומלצים