שתף קטע נבחר

מכונית מליסינג - לא מה שחשבתם

סיפרו לכם שמכונית משומשת מליסינג היא קניה מצוינת מכיוון שעברה טיפולים הולמים ואחזקה שוטפת מצוינת? אז סיפרו. דני לוי, בעל מוסך ותיק "אני רואה אצלי במוסך מכוניות שנרכשו מליסינג, ומבחינה בטיחותית זו בדיחה עלובה"

רכישת מכונית יד-שניה מליסינג הפכה לעניין מקובל. אם פעם נהוג היה לחשוב כי "מכונית של ציי רכב" היא כזו שאין לגעת בה, היום זה ממש לא כך. בעיקר מכיוון שהשוק מוצף במכוניות כאלה. שוק הליסינג שולט ביד רמה במכירת רכב פרטי כיום, עם נתח שוק שנע בין 60 ל-75 אחוזים בהתאם לקטגוריות השונות, ואף יותר מכך בקטגוריה הנמכרת ביותר בישראל, זו של המשפחתיות הקומפקטיות.

 

הוסיפו לכך את העובדה שלמכוניות ליסינג מיד שניה יש תג-מחיר נוח בהרבה ממכוניות "פרטיות" לחלוטין - הורדת ערך בסך 7.5% לפי מחירון הרכב של לוי יצחק - ותבינו כי רכישת רכב שבתחילת חייו שירת בצי רכב גדול, הפכה לעניין שבשגרה. עם מחירי הרכב הגואים בארץ, מרגישים הרוכשים כי פשוט אין להם ברירה. ומה עם התדמית גרועה של מכוניות כאלה? לחברות הליסינג יש מערך יחסי ציבור מיומן, משומן וגדול, שהצליח במהלך השנים האחרונות לייצר תמונת מצב זוהרת-כמעט.

 

כיום נהוג לחשוב כי מכונית ששירתה בליסינג היא לפחות טובה כמו מכונית ששימשה כל חייה אצל אדם פרטי. "הטיפולים מוקפדים מאד, הטיפול מצוין, המוסכים מעולים, השימוש נמצא תחת פיקוח ורק עובד אחד נהג במכונית", יאמרו לכם חברות הליסינג.

 

ובכן, מסתבר שהתמונה רחוקה מלהיות כה ורודה. למען האמת, משיחות שערכנו עם מספר בעלי מוסכים, שחלקם העדיף שלא להיחשף מטעמים מובנים, עולה בדיוק ההיפך. טיפול רשלני מאד, שימוש בחלפים וחומרים זולים, עבודה שלא לפי הוראות יצרן. הכל מותר בדרך לחסכון בכסף, ושהקונה הפרטי יתמודד עם הבעיות שנוצרו.

 

רוצים דוגמאות?

 

ד' הוא קצין בטיחות בתעבורה של חברה גדולה. יום אחד הבחין בטנדר עמוס שעצר לצד אחת ממכוניות הליסינג במגרש החניה. הנהג פתח את מכסה המנוע של המכונית, הוציא מדיד שמן, חיבר במקומו משאבה ורוקן את הנוזל הסמיך מהמנוע. לאחר מכן שפך למנוע שמן נקי והלך לדרכו. כאשר התעניין ד' לדעת מה עשה אותו בחור, קיבל תשובה מפתיעה - "אני מחברת הליסינג, עשיתי כרגע טיפול 15,000". מיותר לציין כי טיפול 15 אלף מורכב וארוך בהרבה, וכי גם החלפת שמן מתבצעת בדרך שונה לחלוטין. אילו מי מאנשי יצרן המכונית היה רואה כיצד מתייחסים אליה, סביר להניח שהיה מתפלץ.

 

ר' לעומת זאת הוא בעל מוסך מורשה של אחד מיבואני הרכב. יום פנה אליו נציג אחת מחברות הליסינג הגדולות, וביקש שיטפל במכוניות של החברה. המכונית הראשונה שהגיעה נזקקה לטיפול 90,000 ק"מ, הכולל על-פי הוראות היצרן החלפת רצועת תזמון (טיימינג). עניין לא זול, אבל טיפול שחייב להתבצע בזמן. אם תקרוס השרשרת, מדובר יהיה בשיפוץ מנוע כולל - עניין יקר הרבה יותר. אלא שלנציג הליסינג היו דעות אחרות בנושא. "אל תחליף את רצועת, ואל תיגע בבלמים. אני מוכר את המכונית בעוד 10,000 ק"מ, וחבל להשקיע בה כסף". כאשר ביקש ר' לקבל את הזמנת העבודה בכתב, כולל הדרישה שלא להחליף את רצועת התזמון, נענה בחיוב. בהזמנת העבודה נכתב: "טיפול 90,000 ק"מ, על-פי הוראות יצרן". ר' סרב לעבוד עם חברת הליסינג הזו.

 

הורסות את הענף והמכוניות

 

דני לוי, הבעלים של מוסך "מרום צמרת" ומי שעמד מאחורי חוק הספורט המוטורי שאושר לאחרונה, טוען כי חברות הליסינג הורסות את ענף המוסכים. "המילה היחידה לתאר את המצב היא 'חרפה'. חברות הליסינג שהגיעו אלי דרשו מייד כי כתנאי להתקשרות, הן ידאגו לחלפים. כאשר סירבתי, דרשו לפחות להיות אחראיות על תמחורם של החלפים. כאשר סירבתי גם לכך, הסבירו כי בכל מקרה, איאלץ לעבוד לפי הוראותיהם, גם אם מדובר בכאלה שאינן עולות בקנה אחד עם הוראות יצרן. עם אלה אני לא עובד".

 

ולוי ממשיך. "מכוניות שמגיעות אלי לאחר ששמשו בחברות ליסינג מסוימות, מציגות תמונה עגומה בהתאם. הן תוחזקו בצורה איומה, עם טיפולים רק כשלא הייתה ברירה. חלקים לא הוחלפו על-פי הוראות יצרן, רק כאשר התקלקלו ולא לפי לוח הזמנים שמורה היצרן. לקוח פרטי שירכוש רכב כזה, יאלץ כמעט תמיד לשלם למוסך על נזקים שהצטברו עקב תחזוקה שערורייתית, וכמובן יכולים היו להימנע".

 

"כולם יוצאים נפסדים מהסיפור, למעט חברת הליסינג. היצרן והיבואן סובלים מתדמית גרועה של מכוניות שאינן מטופלות כפי שצריך היה. בעל הרכב סובל כי הוא מקבל מכונית שלא טופלה כהלכה ועשויה לסבול מבעיות שלא צריכות להיות. המוסכים סובלים כי הם נדרשים לעבוד ביושר, אך להרוויח לשעה סכום נמוך בעשרות אחוזים כי ככה חברת הליסינג רוצה. הישרדות קוראים לזה בענף המוסכים. כשאתה מוכר גלון שמן מתוצרת סין - שלא היה עומד בבחינה בשום מדינה מתוקנת - ב-28 שקל לגלון, אתה פשוט לא מרוויח כסף. אז אתה כמעט ונדרש למצוא פתרונות אחרים כדי להשאר בחיים. יש חברת ליסינג מאוד ידועה המשלמת בשיטת 'שוטף-פלוס-נראה'. ה'נראה' מתייחס ל'נראה אם יתחשק לנו לשלם, נראה אם תעבור לדום כשאנחנו באים, נראה...".

 

אז כן לקנות מליסינג, או לא?

 

ראשית, הבהרה. לא כל חברות הליסינג חוטאות. לא כל מנהל ציי רכב עושה יד אחת עם נציג הליסינג ולא כל מוסך מוכן לרמות. התמונה שאנו חושפים כאן לא נועדה להכתים את כל שוק הליסינג ולטעון כי כל מכונית שהגיעה משם אינה טובה. מטרת הכתבה היא לחשוף התנהלות בעייתית של חלק מחברות הליסינג הרומסות ברגל גסה את החוק.

 

האם זה הופך את המכונית מליסינג לפחות טובה מהמקובל במשק? בהחלט ייתכן שכך הדבר. האם זה אומר שהיא אינה עשויה להיות קנייה משתלמת? הכל תלוי במחיר. בכל מקרה, כדאי שתדעו עם מה (ועם מי) יש לכם עסק.

 

תגובת דורון אובזנק, סמנכ"ל ודובר איגוד המוסכים:

 

"אין ספק שהליסינג גומר את שוק הרכב במדינה. יש מוסכים רבים שנמצאים בבעיה מול חלק מחברות הליסינג, בגלל דרישות בנושא איכות תיקון וחלפים. לחברות ליסינג מסוימות יש הסכם עם מוסכים, על פיו המוסך מקבל את החלקים מחברת הליסינג. נראה כי מרבית החלפים האלה הם מאיכות מאוד ירודה. מה יעשה בעל המוסך? מחד הוא אינו יכול להביע תרעומת או להתווכח עם חברת הליסינג, שהיא מטה לחמו. מצד שני הוא אחראי על-פי חוק לאיכות התיקון, למצב הרכב ולבטיחות הנהג. בקיצור, מצב בלתי אפשרי שמוכר לנו היטב".

 

תגובת ניר גלילי, מנכ"ל חברת הליסינג "ניו-קופל SIXT":

 

"כל 36,000 מכוניות החברה מטופלות במוסכים מורשי משרד תחבורה. הטיפולים מתבצעים במועדם, על-פי הוראות יצרן ובחלפים שאושרו על-ידי משרד התחבורה. כל הטיפולים התקופתיים מבוקרים הן על-ידי קציני רכב מקצועיים והן על-ידי 'ניו-קופל SIXT'. לאחר שלוש שנים מוצע הרכב למכירה בשקיפות מלאה לגבי סוג הטיפולים, מועדם והאם הרכב עבר תאונה. לרוכש ניתנת שנת אחריות מקיפה על הרכב, לרבות מנוע, גיר ומערכות חשמל ובטיחות. במעמד הקנייה ניתן לרוכש דו"ח על מצב הרכב מטעם מכון בדיקה בלתי תלוי. כל המעוניין יכול גם לקחת את הרכב לבדיקה נוספת בכל מכון שיחפוץ בו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מכונית משומשת מליסיניג. כדאי? (אילוסטרציה)
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים