שתף קטע נבחר

המדריך המלא לרכישת רכב חדש

רוצים לרכוש מכונית חדשה אבל לא משוכנעים איזו כדאי? מבולבלים לחלוטין מהמפרט הטכני הצבעוני ומרגישים כמו דג ביבשה מול מבחר הנתונים המבלבלים? מדריך ynet לרכישת רכב חדש יעשה עבורכם סדר, וינחה אתכם צעד-צעד בדרך לקבלת אחת ההחלטות הפיננסיות היותר-חשובות שתעשו אי פעם. ועוד לא דיברנו על נוחות...

כמה כסף מה אתם צריכים עדיף להתייעץ בדרך לסוכנות 
בסוכנות הרכב נסיעת מבחן טיפים חשובים 

מזל טוב. אתם עומדים לפני רכישת מכונית חדשה, ישירות מהיבואן, ממש עם הניילונים. אנחנו מניחים שאתם גם יודעים כמה כסף תוציאו על המכונית, פחות או יותר, ולכן גם מודעים איכשהו למגבלות. כל שאתם זקוקים לו הוא כיוון, סדר בבלגאן, יד מייעצת ומכוונת שתנחה אתכם בסבך. יופי, לכן אנחנו כאן. המדריך שלפניכם ינחה אתכם צעד צעד בדרך לבחירה, או לפחות לצמצום האפשרויות למינימום. החל משלבי ההתלבטות הראשונים, דרך הסבר על חשוב-לא-חשוב במפרט הטכני, דרך ביאור הסוגים השונים, הדרכת על סוכנויות הרכב השונות, וכלה באיך לבדוק רכב שזה עתה נמסר לידכם, או ימי הנהיגה הראשונים. וכן, המדריך מיועד גם לרוכשים בליסינג...

 


למכונית שבתמונה אין קשר לכתבה. אבל היא נראית מצוין, נכון?

 

כמה כסף

נתחיל בעובדה כואבת. לא כולנו עשירים ויכולים להרשות לעצמנו מרצדס חדשה ונוצצת. לכן, השלב הראשון והמתבקש ביותר הוא הערכת-תקציב. כשרוכשים רכב חדש, חשוב להציב לעצמנו גבול ברור בכל הנוגע לכסף. מכונית חדשה אמנם מבטיחה מידה מסוימת של שקט נפשי בכל הנוגע לתקלות, אבל זה בכל זאת עסק לא זול כלל.

 

עלויות ביטוח (חובה ומקיף בסביבות 5,000 שקל), הרישוי (עוד 1,500 שקל, פחות-או-יותר), והטיפולים, עשויים להעיק אם רכשתם את המכונית באמצעות האגורות האחרונות בקופת החיסכון. לכן - כמו בכל הוצאה בחיים - חשוב לוודא שהמכונית שאתם רוכשים באמת נמצאת בהישג יד. זה אומר גם שעסקאות אשראי למיניהן, בין אם על-ידי חברות ליסינג ובין אם על-ידי הבנקים, יהיו תמיד יקרות משמעותית מרכישת רכב ב"מזומן".

 

ישראלים רבים נוטים לקפוץ מעל הפופיק, לרכוש מכונית יקרה ומפוארת יותר מכפי שארנקם מאפשר, ושוקעים כך בחובות בכל שגרת החיים. עדיף להתפשר מעט כל מכונית קטנה, או מעט פחות מאובזרת, ולא להשתעבד לבנק. שימו לב.


תעריפי ביטוח חובה - כדאי לקחת בחשבון (אילוסטרציה)

 

חזור למעלה
מה אתם צריכים

גם זו שאלה שישראלים רבים מתקשים לענות עליה בכנות. אבל היא הרבה יותר פשוטה ממה שאתם חושבים. המכונית צריכה להתאים לתנאי נסיעה יומיומיים, אפילו על חשבון אי-התאמה למצבים קיצוניים שעשויים לפקוד אתכם ביום מין הימים.

 

אנחנו מתכוונים לכך שאם אתם חושבים שבעוד זמן מה תיאלצו לעזור לילדים לעבור דירה, למרות שהם עוד לא הגיעו לחטיבת הביניים, מוטב שתוותרו על טנדר גדול. אם אתם נוהגים להשתמש במכונית לבד, אין סיבה לרכוש משפחתית גדולה. אם הנסיעות שלכם עירוניות בעיקר, אין סיבה להחזיק מכונית סלון. מקרי הקיצון הבלתי צפויים, בהם אתם עשויים להצטער על חסרונו של מיניוואן גדול מידות או מכונית ספורט חורכת אספלט, נדירים מכדי שישמשו כבסיס להחלטה.

 

ואיך יודעים מה טוב בשבילכם? חושבים בהיגיון. אם אתם משפחה ממוצעת, זוג הורים ושני ילדים, תסתדרו מצוין עם משפחתית קומפקטית כמו פורד פוקוס, מאזדה 3, רנו מגאן, טויוטה קורולה, פיז'ו 307. אם אתם משפחה ממוצעת שחושבת נכון, תעדיפו גם גרסת חמש דלתות - האצ'בק. אתם עשויים לחשוב שמדובר במכונית קטנה יותר, אך לא כך הדבר. אתם עשויים להניח שתא המטען קטן יותר, אך לא כך הדבר. מעבר לכך, הוא נוח בהרבה לשימוש יומיומי. אגב, הידעתם שמרבית המכוניות במרכב שאינו סדאן (ארבע דלתות) מציעות גם קיפול מושבים אחוריים?

 

חשוב לא פחות, אתם עשויים לגלות כי המכונית החדשה שרכשתם לא ממש מתאימה לסביבת המגורים. זאת אומרת, אם אתם גרים באחד הרחובות הצפופים של מרכז העיר תל אביב, לגודל המכונית יש משמעות מכרעת על איכות חייכם. כמה שיותר קטן-מידות, ככה יותר שעות שינה נטולות דאגה בלילה.

 

חזור למעלה
עדיף להתייעץ

עכשיו, אחרי שהגדרתם תקציב וצרכים, כדאי לנסות ולמקד את החיפוש. אם אתם לא מכירים את היצע הדגמים הקיים בארץ, או לא בטוחים שאתם מבדילים בין ניסאן אלמרה לאופל קורסה, זה זמן מצוין לגלוש לפורום מכוניות. פורומים אלה, שמתרבים כפטריות אחרי הגשם, יציעו לכם את דעתם (הלא תמיד מקצועית או בלתי משוחדת) של מאות ולעיתים אף אלפי חובבי רכב. אנשים שחיים מכוניות, נושמים אדי דלק. לרבים מהם יש ניסיון רב משמעותית מזה של רוכש הרכב הממוצע. הם נהגו ביותר מכוניות, קראו יותר חוות דעת. לעיתים קרובות מציעים פורומים שונים אפילו אנשי מקצוע של ממש, מהידועים בתחום.

 

שתי דוגמאות מייצגות לפניכם:

 

 

מלבד חוות הדעת שתקבלו בפורומים, כדאי תמיד להתייעץ עם אלה שעבודתם היא בחינת רכב חדש. מומלץ לקרוא כמה שיותר מבחני דרכים בכל השפות, אם כי לבחינת הרכב בסביבתו הטבעית (ישראל, במקרה זה), יש כמובן עדיפות ברורה. החדשות הטובות הן שאין כל סיבה להתמקד ב"מדיה ישנה", כמו עיתונים יומיים או מגזינים בתחום. רשת האינטרנט מציעה כיום לא רק כמות גדולה בהרבה של כתבות, שלא להזכיר ארכיון מבחנים עשיר שכלל אינו רלוונטי עבור חומרים מודפסים, היא גם מציעה איכות ומקצועיות ללא תחרות.

 

אתרים המציעים מבחני דרכים:

 

 

וכעת, אחרי שאתם יודעים אילו מכוניות מומלצות יותר ואילו פחות, אפשר להמשיך הלאה. למשל לבדוק איזה ציון קיבלו המכוניות במבחני ריסוק שונים. שימו רק לב להבדל (אם קיים) ברמת האבזור הבטיחותי בין המכוניות הנמכרות בארץ לבין אלה הנבחנות.

 

 

 

חזור למעלה
בדרך לסוכנות

או, איך לקרוא מפרט טכני

 

יש לכם תקציב, הגדרתם צרכים, אתם אפילו יודעים פחות או יותר באיזה סוג מכונית אתם מתעניינים במיוחד. מצוין - החלק הקשה מאחוריכם. עכשיו מגיע שלב ה"שופינג". במילים אחרות, איסוף חומר - כמה שיותר חומר - רלוונטי עבורכם, כזה המציג את מלוא המידע הנחוץ. לא רק מידות והספקים ומשקלות, אלא גם האבזור המדויק עמו מגיע הדגם הספציפי ארצה. קחו רק בחשבון שאתם חשופים שם למידע שיווקי-יח"צני-מטעם, ולא לאינפורמציה חסרת פניות. זאת אומרת, אם כתוב שם "הרכב המרווח ביותר בקטגוריה", זה לא חייב להיות באמת כך.

 

ואיך אתם זוכים לקבל את כל האינפורמציה הזו? כמובן, דרך אתרי היבואנים. נכון להיום אין יצרן רכב אחד שמשווק את תוצרתו בישראל, ואינו מציע אתר אינטרנט. חלקם מפורטים ונוחים יותר, חלקם הרבה פחות. אבל בכולם תקבלו מידע.

 

 

ומה אומרים המספרים

 

קודם כל, ולפני שאנחנו מתחילים לדבר על "מנוע 1.4 ליטר", או "95 כ"ס", או "אוטומטית ארבעה הילוכים", יש לנו סוד קטן לספר לכם. כל המכוניות הנמכרות כיום בארץ, ובוודאי אלה הטובות והמומלצות יותר בכל קטגוריה, לא יתקשו לבצע שום מטלה הגיונית הקשורה בנסיעה. אכן, גם אם מדובר בארבעה נוסעים בוגרים ובעליות הכאילו-תלולות של הקסטל. אתם יודעים מה, גם אם תצרפו לכך מטען, מיכל דלק מלא ומזגן בשיא הקיץ. המכוניות האלה, תתפלאו לשמוע, מצליחות אפילו לטפס במעלות האלפים עם חמישה סטודנטים תפרנים בחופשת הקיץ.

 

ומכאן אתם יכולים להבין שעבור הרוכש הממוצע, החשיבות של "עוד 10 כ"ס" או "פחות חמישה", זניחה במקרה הטוב. נתון ההספק כבודו במקומו מונח, וגם זה של המומנט המרבי. לזמן ההאצה מ-50 קמ"ש ל-80 לצורך ביצוע עקיפה יש משמעות גדולה בכל הנוגע לצד הבטיחותי-דינמי. אבל בינתיים אתם נדרשים לקבל החלטות גדולות יותר. אז עזבו את המספרים בצד בינתיים.

 

ההמלצה היא להתמקד בשלב זה דווקא באבזור הבטיחותי, הן זה הפאסיבי (כריות אוויר, מושבים מתקדמים וכו') והן הדינמי (ABS, בקרת אחיזה ועוד). התמקדו באבזרי נוחות חשובים כמו תפעול חשמלי לחלונות ומראות וכיוון מתקדם להגה (גם לגובה, גם למרחק), מושבים מתקפלים ואחרים. שימו לב לנתון בסיס הגלגלים (המרחק בין הסרן הקדמי לאחורי) המרמז על מרחב הפנים, לנתוני הרוחב והגובה. אך זכרו - שתי מכוניות דומות במידותיהן, עלולות להתגלות כשונות לגמרי במציאות. אבל לכך עוד נגיע.


"עולה את הקסטל?" בקלות, עם מטען

 

חזור למעלה
בסוכנות הרכב

או - על מה להסתכל לעזאזל

 

עצה ידידותית נוספת: הקשיבו לסוכן המכירות באולם התצוגה, שהרי אליו תגיעו בסופו של דבר לפני רכישת הרכב. רק שכמו במקרה של העלונים הצבעוניים, גם כאן אסור לשכוח לרגע במי מדובר. האיש שמספר לכם כי המכונית של מתחרים א' "מאד מסוכנת במקרה של תאונה", והמכונית של מתחרים ב' "זוללת דלק כמו משאית", הוא לא בדיוק שיא האובייקטיביות. תפקידו למכור לכם מכונית, ולהרוויח מכך כסף. לא פחות ולא יותר. אם היה לנו שקל על כל סיפור מצוץ מהאצבע שסופר ללקוחות תמימים, היינו רוכשים לעצמנו לפחות מכונית נוספת.

 

עדיין בסוכנות. מעבר לדברי השבח של איש המכירות, אתם זקוקים להתנסות אישית. אין שום אפשרות לרכוש רכב ללא בדיקה פיזית מוקדמת. כזו שתאפשר לכם לגלות אם המושב נוח מספיק וניתן לכיוון הולם אחורה או לפנים, אם ההגה אינו מסתיר לכם את לוח המחוונים, אם הראש לא פוגע בתקרה. כנסו לרכב, אל תתביישו, וסדרו לעצמכם "סביבת עבודה" נוחה. אם גם בן הזוג ינהג, הגיעו עמו בכל אופן, כדי לוודא שגם עבורו הרכב נוח מספיק. עברו למושב האחורי ובדקו כמה מרווח יש לרגליים, לכתפיים ולראש. שימו לב למבנה הספסל האחורי. האם חלקו האמצעי מוגבה ומונע ישיבה של אדם שלישי?

 

בדקו את סביבת המכונית, לחצו על מתגים, הסיטו את המנופים, הורידו והרימו את השמשות, כוונו את המראות, עשו כל דבר שאתם עשויים לעשות בזמן השימוש ברכב. התחושה שתספגו תאפשר לכם מאוחר יותר להשוות מכוניות אחרות, ולגלות אם זו בה אתם עומדים לבחור איכותית מספיק, למשל. האם היא אינה מרגישה זולה ממתחרותיה, עניין שהופך מטריד במיוחד עם השנים. 

 

מכאן אפשר לעבור לתא המטען. אז נכון שיש נתון יבש המתאר את הנפח. אבל זה לא הכל בחיים. כאשר תגיעו לתא המטען עמוסי קניות, ותגלו כי ניתן לפתוח אותו רק מבפנים וכי שפת ההטענה גבוהה מדי והפתח צר, לא יעזור לכם אם הוא עמוק במיוחד. זכרו שוב - מכוניות האצ'בק (שלוש וחמש דלתות) מאפשרות בדרך כלל להגדיל משמעותית את נפח ההטענה באמצעות קיפול מהיר של המושבים, ולחלקן אפילו מושב הנע לפנים ולאחור כדי להגדיל את תא המטען או את המרווח לרגליים.


בסוכנות הרכב יספרו לכם הכל. רק לא יהיו אובייקטיביים

 

חזור למעלה
נסיעת מבחן

רכב חדש לא קונים בלי לבצע בו נסיעת מבחן. נקודה. אין "אבל", אין "אולי", אין שום סיבה להשקיע במשהו למעלה מ-100 אלף שקל, ולהסתמך על ייעוץ בלבד. אתם חייבים להתנסות בעצמכם, ולא משנה מי המומחה שסיפר לכם שהאוטו הזה הוא "סוף הדרך". וכן, גם אם אתם רוכשים רכב מליסינג, בצעו בו קודם נסיעת מבחן.

 

אם אתם רוכשים רכב מהסוכנות, אתם יכולים (וחייבים) לעמוד על כך. בכל סוכנות רכב המעוניינת למכור מכוניות (יש כאלה שלא, באמת), יספקו לכם מכונית שדומה פחות או יותר לזו בה אתם מעוניינים. וכמובן שעליכם לנסות ולשכנע שמכונית המבחן תהיה זהה לחלוטין. זאת אומרת, לא להיכנע לטריקים המוכרים של סוכני מכירות. אם אתם מחפשים מכונית עם מנוע 1.6 אוטומטי, אין סיבה שתנהגו ב-2.0 ליטר עם תיבה רובוטית מתקדמת שעולה עוד 25 אלף שקל. אם רמת האבזור שהזמנתם נמוכה, אין סיבה שתנהגו במכונית עם כל התוספות.

 

בכל מקרה, נסיעת המבחן מיועדת להבהיר לכם עם מי אתם עומדים לחיות בשנים הקרובות. בדקו כמה היא נוחה לנסיעה, קלה לתמרון וחניה. בדקו אם אתם "מתחברים" אליה, מרגישים בה נוח. אם הדוושות נוחות לתפעול, אם המנופים והמתגים ממוקמים היטב. אולי תגלו אחרי נסיעה של מספר דקות כי המושבים לא נוחים, ההגה "קשה" והמנוע רועש? ולא, העובדה שסוכן המכירות שלצדכם מנסה לשכנע אתכם אחרת אינה קשורה להבנתכם ברכב. היא קשורה - שוב - לכיסו הפרטי.

 

וכמובן, למרות שזה הכי נוח, למרות שזה מה שיעדיף סוכן המכירות, אל תתפתו בשום אופן לנסיעה בכביש מהיר וסלול היטב. קחו את הרכב גם לחלקי עיר פחות מוקפדים, אולי אפילו לקטע כביש מפותל קלות. דאגו לבלום, להעביר הילוכים מעלה ומטה, להאיץ ולשנות כיוון.

 

רשמו לעצמכם את החוויות לאחר הנסיעה, ושמרו לשעת ההכרעה.


בדקו אם המכונית אכן מתאימה לכם, והשוו לאחרות

 

חזור למעלה
טיפים חשובים

השוויתם, בדקתם, דנתם והתווכחתם, והחלטתם מה עדיף שישכון בחניה הביתית בשנים הקרובות. הזמנתם, שילמתם והמכונית מוכנה למסירה. 

 

זכרו. כאשר אתם מקבלים את הרכב החדש, חובה לבדוק אותו באור יום. אז תוכלו להבחין בהבדלי צבע, פגמים שונים, שריטות מיותרות. בישראל לא מחויב היבואן לדווח באופן התנדבותי על תקלות או בעיות שהיו ברכב לפני המסירה. אלא שאם אתם שואלים, הוא כמובן מחויב בדיווח אמת. נסו אותו. מעבר לכך, אם גיליתם תיקון, אפשר ורצוי להצביע עליו בפני היבואן ולדרוש פיצוי.

 

בדקו שכל האבזור המוזמן נמצא ברכב, שפרטיכם נרשמו נכון ברישיון הרכב. בדקו שכל מה שהבטיחו לכם ביום ההזמנה, אכן הגיע ונמסר לידיכם. אל תתביישו לבדוק את מיקום הצמיג החליפי, את משולש האזהרה, האם ערכת הכלים שם וספר הרכב.

 

עכשיו אפשר לצאת לדרך, אבל בזהירות: מכוניות רבות בנות שנה ופחות מעורבות בתאונות בגלל שבעליהן לא הסתגל אליהן. אז אפשר לשמוח, אבל לא לצאת ממתחם היבואן במהירות והתלהבות יתרה. לכל דבר יש זמן. ובכל מקרה, למרות שיהיו "מומחים" שיטענו אחרת, הרצת הרכב אינה מיותרת. כן, גם אנחנו שמענו ש"היצרן כבר הריץ את המכונית ואפשר לנהוג כרגיל". לא נכון. גם בספר הרכב תגלו כי היצרן ממליץ על נהיגה ייעודית בתחילת הדרך, בסל"ד נמוך עד בינוני וללא האצות או עומס מיותר, במגוון מהירויות נסיעה וסיבובי מנוע משתנים. זכרו כי מלבד המנוע יש מכללים נוספים שזקוקים ל"ניסוי כלים", כמו הבלמים ותיבת ההילוכים למשל.

 

אגב, זכרו לבדוק את לחץ האוויר בצמיגים. כדי למנוע נזק אפשרי לצמיגים בזמן הובלה, ממלאים היצרנים לחצים גבוהים מאד. לצערנו, מעטים היבואנים שמקפידים למלא אוויר כנדרש לפני המסירה - וזה פוגע בבטיחות המכונית, באורך חיי הצמיג ובנוחות הנסיעה. בדקו זאת בהזדמנות ראשונה.

 

ולא פחות חשוב, תתחדשו!

 

חזור למעלה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לפני שרצים לאולם התצוגה - כדאי לקרוא
צילום: חיים זיו
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים