שתף קטע נבחר

נוהגים נגד הטבע: החקירה נגד ב.מ.וו נסגרה

רשות הטבע והגנים בדקה את תלונות "הירוקים" בעקבות נסיעה לא חוקית לכאורה של רכבי הדגמה של ב.מ.וו בחולות השרון והחליטה כי "עבירה על החוק לא הייתה כאן", אך מבקשת כי נהגי שטח יימנעו מלהגיע לאזור. נציג הירוקים: "רט"ג אוכפת את החוק רק על הקטנים והחלשים, ומתקפלת בפני בעלי הכוח"

בשבוע שעבר נזעקו אנשי מפלגת "הירוקים" כנגד יבואני ב.מ.וו שערכו נסיעת מבחן לרכב 4X4 בשטח המוגדר כגן לאומי מאושר באזור רכס הכורכר באזור הרצליה-ארסוף. בנסיעה השתתפו מוזמנים ולקוחות של החברה, ולטענת "הירוקים" עברו הנהגים על החוק והובילו את הרכבים באזורים שאסורים לנסיעה בשל פגיעה בטבע.

 

רשות הטבע והגנים פתחה בעקבות התלונה בחקירה, ואחרי שאספה עדויות ושוחחה עם אנשי החברה, החליטה לגנוז את תיק החקירה. "עבירה על החוק לא הייתה כאן", אומר גל אריאלי, הממונה

על האכיפה והפיקוח במחוז מרכז של רשות הטבע והגנים, "אבל מדובר בבעיה רחבה וקשה הרבה יותר.

 

"לאזור השרון יש שתי בעיות", מסביר אריאלי, "הוא קרוב לתל אביב מחד, ופגיע מאוד מבחינת ערכי טבע מאידך. מסיבה זו דאגנו לשלט בשלטי 'אין כניסה' את רכסי הכורכר הצפוניים בין ארסוף ונתניה. אבל מהר מאוד הבנו כי שלטים לא עוצרים את הנהג הישראלי ולא נותרה לנו ברירה אלא לגדר את האזור. הגדרות אמנם מכערות מעט את הנוף, אך הן הדבר היחיד המונע מרכבי ארבע על ארבע לפגוע בערכי הטבע המקומיים.

 

"לצערנו", ממשיך אריאלי, "נותרה רצועת חוף בת שני קילומטר המשתרעת מארסוף דרומה, ומסתיימת בגדר מפעל תע"ש שבנוף ים. שטח זה אינו גן לאומי מוכרז כיוון שהוא כולל גם אדמות פרטיות, ומוגדר כגן לאומי מאושר בלבד. עד שלא תיפתרנה הבעיות הבירוקרטיות נותרת ההגדרה הזו בתוקף, ואוסרת עלינו לבצע פעולות גידור. כך נותר השטח פרוץ לרכב ממונע".

 

"המקום נפגע קשות" 

 

"חשוב לציין כי באזור הזה קיימים לא מעט צמחי בר מוגנים. אחד מהם, חומעת האווירון, הוא אנדמי לאזור ומוגן במיוחד, אלא שאת אנשי הארבע על ארבע זה לא תמיד מעניין. ראוי לציין כי באזור נסללו שבילים ושלטים גדולים מורים לנהגים לנסוע רק עליהם, אלא שכאמור, זה לא תמיד זה קורה.

 

"במהלך נסיעת המבחן של רכבי ב.מ.וו נסעו הרכבים על השבילים המסומנים ואחרי שפגשו את הפקח שלנו ויתרו על ביקור בשטח אליו ביקש שלא יגיעו. מסיבה זו נגנז תיק החקירה. אבל אנחנו, כמי שאמונים על שמירת ערכי הטבע בישראל, היינו מבקשים מחובבי ארבע על ארבע שהם גם חובבי טבע, שלא

להגיע כלל לאזור. גם אם החוק היבש מאפשר נסיעה, ראוי לדעת המקום הזה נפגע קשות במהלך השנים, ואנו מבקשים שלא להמשיך לפגוע".

 

גל אריאלי ממליץ לנסוע לדרום הארץ כדי להתנסות בנהיגה בחולות, אך מפנה את המעוניינים לנסוע בשטחי חולות דווקא באזור המרכז לחולות שבין חולון לראשון לציון. "האזור הזה לא מוכרז ולא מאושר, וניתן לנסוע בו תוך הקפדה גדולה שלא לפגוע בעדר הצבאים שחי במקום. זכרו כי יש לנסוע רק על השבילים המסומנים ולא לסטות ימינה ושמאלה, לא לצורך הטיול ואפילו לא לצורך עצירה ומנוחה".

 

"הירוקים": לא עוברים לסדר היום

 

דרור עזרא, נציג מפלגת הירוקים מסר בתגובה כי "כל העניין הזה הוא שערורייה ואני לא מתכוון לעבור עליה לסדר היום. כבר פניתי בבקשת עזרה למפלגת הירוקים בגרמניה, ואנו נדאג להעיר גם את עיני ב.מ.וו. העולמית.

 

"רשות הטבע והגנים יצרה פה שני מחדלים: הראשון הוא העובדה שהיא מאפשרת לג'יפים להיכנס לתוך שמורת טבע. ברור לי שאם הם באמת היו רוצים הם היו יכולים, בעזרת סיכום עם רשות מקומית, לגדר את המקום ולא לאפשר לרכבים מסוג זה להיכנס לתוכו. המחדל השני קשור בסגירת תיק החקירה. הרט"ג אוכפת את החוק רק על הקטנים והחלשים ואילו אל מול בעלי כח, הון ועורכי דין- היא מתקפלת".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נציג ב.מ.וו בשטח
צילום: דרור עזרא הירוקים
מומלצים