שתף קטע נבחר

לבנת נפרדת: "ממה מיה, כולם רוצים להיות שרי חינוך"

סופו של עידן: לימור לבנת נפרדה מבכירי משרדה וסיכמה את חמש שנות כהונתה כשרת חינוך. "אין ספק שנעשו גם טעויות, אבל בעת הסיכומים - מתבוננים על ההישגים. קיבלתי מערכת עם הישגים נמוכים. אני עשיתי ושילמתי מחיר בהתקפות אישיות, לפעמים חסרות רסן". בין הישגיה מנתה כמובן את רפורמת דוברת, צמצום הנשירה, גידול בזכאות לבגרות ופרויקט ההזנה. ולמה לא עשו את זה לפניה? "אולי השרים העדיפו להיות חביבי הקהל"

סוף עידן לבנת: שרת החינוך היוצאת, לימור לבנת, כינסה היום (א') את בכירי משרדה, בהם מנהלי המחוזות, וסיכמה תקופה של כמעט חמש שנים במשרד. "עברנו שינויים מרחיקי לכת. אף שר חינוך לא הצליח להפוך את נושא החינוך לנושא כל כך חשוב בסדר העדיפויות הציבורי. היום, ממה מייה. כמה שמות. כולם רוצים להיות שרי חינוך". בשיחה עם ynet, קראה לבנת לממשלה הבאה להמשיך ברפורמת דוברת, "כולם הצביעו בעד יישום הרפורמה ולכן אני מקווה ומאמינה שגם השר שיבוא אחרי יהיה מחויב באותה המידה".

 

לבנת ניצלה את הבמה לאחל לראש הממשלה "שאולי יקרה לו איזה נס והוא ייצא מהמצב שהוא נמצא בו". בלטה בהיעדרה המנכ"לית הקודמת, רונית תירוש. השרה היוצאת קיבלה מעובדי משרדה מתנת פרידה - מודל של ירושלים עם הקדשה. היא התבדחה והזכירה את החיקוי של אלי יצפאן "זה בטח בגלל ה'וירושלים'. לכל בית ספר אליו הלכתי, תלמידים ששרו התקווה היו מתפקעים מצחוק ומסתכלים עלי כששרו 'וירושלים'. למעט בתי ספר דתיים, שם עמדו לכבודי ולא הוציאו מילה".


מימין לשמאל: לבנת, המנכ"לית עמירה חיים והסמנכ"ל גד אבקסיס (צילום: גיל יוחנן)

 

שרת החינוך היוצאת סיפרה שקיבלה מערכת במשבר, עם רמת הישגים נמוכה במיוחד. "אין ספק שבחמש השנים האחרונות נעשו גם טעויות, אבל בעת הסיכומים - מתבוננים על ההישגים, על הרפורמה ועל השינויים. קיבלתי מערכת עם הישגים נמוכים. במבחנים הבינלאומיים ב-99', ישראל היתה במקום ה-28 מתוך 38 מדינות במתמטיקה ובמקום ה-26 במדעים. ב-2003 עלינו למקום ה-19 במתמטיקה".

 

לבנת ציינה שעד שהגיעה למשרד החינוך "לא היתה הערכה ולא היתה מדידה. חמש שנים חלפו. החלפנו תוכנית לימודים במתמטיקה. שיטת הבדידים הוחלפה בשבע שיטות אחרות. במקצועות עברית ובקריאה, התוכנית 'שפה כמכלול' יצאה מהמערכת. מיד החלה ביקורת - למה לא משנים עכשיו ומיד. בסופו של דבר, זה נעשה".

 

בתקופתה עברו 2,000 מורים התמקצעות במתמטיקה ובמדעים. "לא היו לנו תחנות ביניים. כשלא עושים שום דבר אין בעיות, אין תקלות ואז אין מה לבקר אין מה לכתוב. אני עשיתי. לא חששתי, ושילמתי על זה במחיר של פופולריות אישית, התקפות אישיות, לפעמים חסרות רסן. יכולתי להיות חביבת המערכת ולדלג הלאה, לעשות מה שחביב על כולם. התעקשתי להיות כאן והתעקשתי להישאר. אמרתי שצריך זמן לבצע את השינויים הללו. ראיתי לנגד עיני מטרות ולא סיסמאות. היו התקפות, היו כעסים, שילמתי מחירים אישיים. ידעתי שיהיה קשה לעכל שינויים לפעמים לא ידעתי עד כמה".

 

"צמצמנו את הנשירה, הובלנו רפורמה"

 

במוקד דבריה של לבנת, עמדה רפורמת דוברת, שאותה קידמה במלוא המרץ. "הממשלה החליטה להוסיף 11 מיליארד שקלים כדי לבצע וליישם את רפורמת דוברת. שבועיים לאחר שהתחלנו ברפורמה ב-34 רשויות, הודיעו כבר שהיא נכשלה, כאילו שלוחצים על כפתור וזה קורה. בכל העולם המערבי יש רפרמה ענקית. שר החינוך הצרפתי נאלץ להתפטר בעקבות הפגנות סוערות. אני לא לבד. אנחנו מדברים על מהפכה של ממש שאני משוכנעת שתקבל ביטוי בהמשך".

 

רפורמת דוברת הובילה את לבנת למסלול התנגשות עם ארגוני המורים. רגע לפני שהיא עוזבת את משרד החינוך, מוצאת לנכון השרה לבנת לומר כמה מילות פיוס, "יש עשרות אלפי מורים מצויינים שנותנים את הנשמה וימשיכו לעשות כן. אני משוכנעת שכשהרפורמה תמשיך להיות מיושמת, כל מערכת החינוך וילדי ישראל ירוויחו ממנה".

 

היא מנתה בין הישגיה את האופרה הישראלית ברמלה ואת העובדה שבשכונת התקווה בתל-אביב, תלמידים אוכלים ארוחה חמה. "הוספנו 100 קציני ביקור סדירים, שיעור הלומדים עלה ב-9.8% והנשירה צומצמה ל-4%. במקביל, עלתה הזכאות לבגרות ב-8%. מדובר בשינוי משמעותי ביותר. 120 אלף תלמידים נמצאים בפרויקט הזנה. פרויקט השאלת ספרי הלימוד הוכפל ל-350 ישובים (1,200 בתי ספר). ב-1,600 בתי ספר לובשים תלבושת אחידה.

 

"עשינו לראשונה מאז קום המדינה תוכנית ליבה בכל מגזרי החינוך כולל החינוך החרדי. כל הדברים לא נעשו קודם. לא חשבו על זה קודם? אולי משום שהשרים העדיפו להיות חביבי הקהל לא להתעמת לא לבדוק לעומק ולא לעשות את השינויים בצורה יסודית ורצינית. אני נפרדת בתחושה של גאווה וסיפוק בידיעה שאני משאירה אחרי הישגים שחותמם כבר הוטבע וחלקם יבוא לידי ביטוי בשנים הקרובות. נחשפתי ללחצים אישיים ולפעמים זה לא היה קל, אבל אני מאוד שלמה עם מה שעשיתי. אני משאירה דור שלם של תלמידים שיקבלו יותר, ישיגו יותר".

 

לבנת זקפה לזכותה את העובדה שהחינוך ניצב כיום בראש סדר העדיפויות הלאומי. "היה קיצוץ גדול מאוד וקשה מאוד, אבל תקציב החינוך קוצץ פחות ממה שקוצצו המשרדים האחרים. היום יש כל כך הרבה קופצים על התפקיד - תענוג".

 

מנכ"לית משרד החינוך הטרייה, עמירה חיים, שנכנסה לתפקידה לאחר שרונית תירוש פרשה והצטרפה לקדימה, נפרדה: "מערכת החינוך שאותה את עוזבת שונה מזו שאליה נכנסת. פעלת ללא ליאות להובלה לשינויים מערכתיים ולרפורמה. באומץ לב ציבורי העמדת את מערכת החינוך בראש סדר היום הציבורי. העמדת בפנינו אתגרים שלא עמדו בפנינו בעבר, כמו בחינת משימות החינוך בישראל מול יעדי המחר. הובלת תוכניות רבות ומאבק עיקש. הרפורמה שעמדה בשנתיים האחרונות במרכז העשייה. בראשית דרכה של רפורמה, מחולליה סופגים טענות קשות. העמדת בפנינו את האתגר ועלינו לבסס ולהטמיע, כי רק המעז מצליח".

 

במופע האומנותי שרו לשרה שלושה תלמידים מבית הספר "בויאר" בירושלים את השיר שאולי מבשר את הבאות לקריירה הפוליטית של לבנת "הנה הם באים, ימים של שקט". ולבנת סיכמה, "אלה היו חמש שנים מרתקות אינטנסיביות לא פשוטות. אני אתגעגע אליהן אבל נמשיך הלאה". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
מסכמת עשייה. לבנת
צילום: גיל יוחנן
צילום: אביגיל עוזי
תירוש נעדרה
צילום: אביגיל עוזי
היללה את רפורמת דוברת
האם התלמידים מקבלים יותר?
צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ
מומלצים