שתף קטע נבחר

 

חדש: "מרמלדה" - ממתק יומי בדואר האלקטרוני

"מרמלדה" הוא מדריך עירוני חדש המשגר מדי יום המלצה לתיבת הדואר האלקטרונית שלכם - בינתיים, לתושבי תל אביב בלבד. הרעיון: המלצות מפה לאוזן, מעדות אישית, על הטרנדים הכי חמים בעיר, במתכונת של מדריכים דומים בעולם

פריחת האינטרנט התרחשה בשני גלים: הראשון, במחצית השנייה של שנות ה-90, התאפיין בסטארט-אפים עתירי כסף אך בוסריים בחלקם, הן בטכנולוגיה ובשירות שהציעו, והן מבחינת מוכנות השוק אליהם. בגל השני, הנוכחי, השוק כבר בשל (כ-3.7 מיליון ישראלים גולשים ברשת), ומציע קרקע נוחה גם למיזמי תוכן קטנים, שלא רוצים להמציא את הגלגל אלא לספק לאנשים חוויית קריאה יומית, ואולי גם לעשות קצת כסף בדרך.

 

כזה הוא "מרמלדה", ניוזלטר מסוגנן ותל אביבי בכל רמ"ח איבריו, שמבקש לגלות מחדש את העיר לכל תושביה וחובביה, ולבשר להם על הטרנדים האחרונים.

 

תל אביב למיטיבי טעם

 

"העיר רוחשת, דברים טובים קורים, פרטים משמחים מתחבאים בין הרחובות והמדפים, צריך רק לדעת למפות את המידע, למיין אותו היטב, להניח בצד את הרע ואת הבינוני ולסדר יפה-יפה את המעולה והמצוין. זה בדיוק מה שמרמלדה שמחה לעשות למענך", כותבים מקימי האתר תחת הכותרת "תל אביב למיטיבי טעם".

 

"'מרמלדה' אוספת בשבילכם את כל מה שעובר בלחש, מפה לאוזן - אופנה, טיולים, עיצוב, קוסמטיקה, וגם ספרות, אמנות, מוסיקה ותרבות בכלל- בעיקר בתל אביב וגם קצת בערים אחרות בארץ ובעולם".

 

השירות, שהושק לפני כשבוע, מוצע ללא תשלום. הנרשמים מקבלים המלצה יומית (החל מחודש פברואר, כיום מדובר במשלוח שלוש פעמים בשבוע) מדי בוקר בדואר האלקטרוני. ההמלצות: נעלי בית בשוק הפשפשים, שכירת אופניים על בסיס יומי או שבועי, תערוכה בביתן הלנה רובינשטיין של מוזיאון תל אביב, משקה שוקולה שו מומלץ, סטודיו לצביעת שיער, בירה מומלצת בבר שכונתי וחנות לבגדי תינוקות. בכל המלצה מצורפים קישורים או כתובות ולעתים גם מחירים.

 

על אף שרוב ההמלצות הן צרכניות, אחד המייסדים של "מרמלדה", רז שוורץ, מצהיר כי הדגש לא יהיה בהכרח שיווקי. "אין שום מניעה שנמליץ על ספסל טוב לצפייה בשקיעה התל אביבית", הוא אומר ל-ynet.

 

שוורץ, 27, מדגיש שההמלצות נכתבות בחופש מוחלט, על פי דעה אישית ועצמאית וללא שיקולים מסחריים, על מנת "לשקף את תל אביב במיטבה".

 

ואם יציעו לכם 2,000 דולרים כדי לכתוב על חנות מסוימת?

 

"גם במקרה כזה נסרב. אנחנו בונים על האמון של הקוראים ולא נרצה להפר אותו".

 

שוורץ, בעל חברה לפתרונות בתחום האינטרנט, אחראי על הצד הטכני והעסקי באתר, ושותפותיו הן מיכל גלר, 26, עורכת התוכן וסטודנטית לבלשנות, וענת בנדורי, 45, המאיירת.

 

ההמלצות הקצרות (עד 200 מילים) נכתבות על ידי חמישה כותבים, חלקם מוכרים, אך גם הם אינם חותמים בשמם, כדי "להימנע מאגו", כהגדרת שוורץ. כולם עובדים בהתנדבות בשלב זה. הכתיבה קלילה ולא מתעמקת, אך תמציתית ועניינית. "אנחנו לא מנסים להיות מדריך עירוני רגיל אלא להמליץ לאנשים על פינות נסתרות בעיר, בכתיבה עם ערך מוסף, שתגרום להם לחייך על הבוקר", הוא מסביר.

 

"בחרנו במודל של ניוזלטר כי הכי כיף לקבל משהו במייל מבלי להיכנס לאתר", לדבריו. מי שיתעקש להיכנס לאתר ימצא שם את ריכוז ההמלצות הקודמות ואפשרות להצטרף לרשימה. באתר אין אפשרות להגיב, בניגוד למסורת שהתפתחה באתרים ישראלים. "אנחנו מעדיפים שההמלצות יהיו מרוחקות ולא פתוחות לדיון", הוא אומר.

 

בשבוע האחרון הצטרפו לרשימת הדיוור של "מרמלדה" 5,000 נרשמים, וכל זאת מפה לאוזן וללא פרסום מוקדם. לשוורץ ברור כי בשלב כלשהו יצטרך לחשוב על מודל עסקי, מן הסתם פרסומות שיוצגו לצד התוכן.

 

"מרמלדה" הוקם בהשראת מדריכים עירוניים המבוססים על המלצות אישיות מפה לאוזן, כמו DailyCandy האמריקני, המציע גירסאות מקומיות בניו יורק, בוסטון, שיקגו, דאלאס, לונדון, לוס אנג'לס, סן פרנסיסקו וושינגטון, ואתרים חדשים יותר כמו Flavorpill המתמחה יותר באירועים לא ממוסחרים ומחתרתיים. 

 

סוד ההצלחה

 

DailyCandy, שהוקם ב-2000, כולל היום מאות אלפי מנויים - מרביתם קוראות בגילאים 18-34. האתר נרכש בסוף 2003 על ידי קרן השקעות בראשות בוב פיטמן, נשיא AOL לשעבר, בעסקת מניות בשווי 3.5 מיליון דולרים. זאת, למרות טענות על טשטוש הגבול בין פרסומות להמלצות (כיום מוצגת לפני הפרסומות כותרת קטנה בנוסח "דוא"ל פרסומי"). פיטמן הכריז על כוונות להפוך את האתר לענק תקשורת שיפרוץ את גבולות האינטרנט. סנונית ראשונה לכך: מיטב מהמלצות האתר יתפרסמו השנה בספר, לאחר שנחתם חוזה עם הוצאת הספרים Hyperion. 

 

מהו גורם לאתרים כמו DailyCandy להצליח ומבדל אותם מהמלצות המתפרסמות בפורומים או בבלוגים? נראה כי סוד העניין הוא בתכנים המוקפדים והערוכים מצד אחד, והתחושה שהם מספקים, כאילו ההמלצה הועברה מפה לאוזן על ידי חבר טוב. אופנת המדריכים העירוניים מגיעה לישראל באיחור לא אופנתי, אך כמו במקרים אחרים, עשויה להתפרץ בבת אחת. גם אתר האינטרנט של טיים אאוט תל אביב משיק שירות המלצות יומי בדואר האלקטרוני.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"מרמלדה". בהשראת אתרים דומים בעולם
המלצות עם גוון אישי
בתל אביב בלבד - בשלב זה
מומלצים