שתף קטע נבחר

ישראייר תפעיל טיסות סדירות לניו יורק

שר התיירות אברהם הירשזון הודיע כי הוא מעניק לחברת ישראייר מעמד של "מוביל נקוב" לתקופה של 24 חודשים במהלכם ייבדקו השלכות ההחלטה. בישראייר מברכים ונערכים להפעלת טיסה יומית לניו יורק, ובאל על אומרים: "זוהי החלטה תמוהה ובלתי תקינה"

שר התיירות אברהם הירשזון הודיע היום (ב') כי הוא מעניק לחברת "ישראייר" מעמד של "מוביל נקוב" בקו הטיסות תל אביב - ניו יורק, המאפשר לחברה לטוס באופן סדיר, ולא בטיסות שכר, כפי שהפעילה עד עתה. "הגעתי למסקנה כי קיים אינטרס ציבורי מובהק וחיוני בהוספת מוביל נקוב שיתחרה באל על", אמר הירשזון. "במצב הנוכחי קיים עודף ביקוש ולצדו מחסור בהיצע המושבים. כתוצאה מכך נגרם נזק רב הן לנוסעים והן לכלכלה. על פי הייעוץ המשפטי שקיבלתי, מינוי מוביל נקוב נוסף עולה בקנה אחד עם החוק ויוביל מחד לתועלת כלכלית וייצור תחרות על כסאו של הנוסע, ומאידך לא יפגע בחוסנה הכלכלי של אל על, בתוכניותיה העתידיות וביציבות ענף התעופה הישראלי".

 

הפעלת טיסות סדירות מישראל ליעדים בעולם כרוכה באישור ממשלתי, ועד היום רק חברת "אל על" קיבלה מעמד זה. החל מהיום, ולמשך שנתיים, תוכל גם חברת "ישראייר" להפעיל טיסות סדירות בקו. במהלך תקופת הרישיון ייבחנו השלכות פעולות חברת ישראייר ובסיום התקופה יוחלט האם להאריך את המינוי או לא. 

 

מישראייר נמסר כי הם נערכים להפעלת טיסה יומית בנתיב לניו יורק וכי הם מעריכים כי השינוי יוביל לירידת מחירים של כ-10 אחוזים. חברת אל על זועמת על ההחלטה, וגורמים שונים צופים כי כחלק ממאבקה נגד הוספת מוביל נקוב, תגיש החברה בג"ץ בנושא.

 

כבר בספטמבר 2004 פנתה חברת ישראייר וביקשה למנותה כמוביל נקוב נוסף בנתיב טיסות זה. לאחר מספר חודשים הועברה סמכות ההחלטה בנושא משר התחבורה מאיר שטרית למשרד התיירות, בשל חשש לניגוד אינטרסים עקב עבודתה של אשתו של שר התחבורה. "בסיוע הדרג המקצועי יצאנו לשימוע מקיף במטרה לאפשר לגורמים הרלוונטים להחלטה להביא את עמדתם בפניי", סיפר שר התיירות. "נערכו פגישות מסודרות עם נציגי אל על, בעלי המניות, ועד העובדים וכן עם נציגי ועובדי ישראייר, התאחדות המלונות, נגיד בנק ישראל, מנהל הרכש במשרד הבטחון וגורמים נוספים".

 

שר התיירות מסר כי כשעובדי ארקיע הופיע בפניו הם הודיעו כי יבקשו את רישיון המוביל הנקוב רק בעוד כשנה וחצי, "ולכן בקשתם לא נשקלה כרגע". 

 

ישראייר: "צעד קטן וראשון"

 

מישראייר נמסר בתגובה כי החלטה זו הינה "צעד קטן וראשון ביישום תחרות בשמי ישראל וכי החלטת השר הירשזון תורמת תרומה חשובה לפיתוח המשק הישראלי, ולקידום תעשייה כחול לבן. ישראייר נערכת מזה חודשים ארוכים להפעלת טיסה יומית בקו זה, בקיבולת של כ-100 אלף מושבים בשנה. בשבועות האחרונים עוסקת ישראייר בגיוס עובדים מואץ, כחלק מהערכותה להפעלת הקו הסדיר". בישראייר מציינים, כי מעבר טיסות החברה לסטטוס של טיסות סדירות, "יוביל לשידרוג משמעותי ברמת המוצר, השרות והתחרות ללקוח הישראלי ולתייר".

 

אל על: "הפרה בוטה של ההתחייבות"

  

יו"ר דירקטוריון חברת אל על, פרופ' ישראל (איזי) בורוביץ, מסר בתגובה להחלטת שר התיירות כי היא "מהווה הפרה בוטה של ההתחייבות המפורשת שנתנה ממשלת ישראל לאל על, לעובדיה ולבעלי מניותיה, ערב הפרטתה בשנת 2003. קבלת ההחלטה כשנה בלבד לאחר העברת השליטה באל על מידי הממשלה, וערב הבחירות לכנסת - תמוהה ובלתי תקינה". עוד ציין יו"ר אל על, כי החברה "בעד תחרות, בעד הדדיות בשמים פתוחים ובעד קיום הבטחות", והוסיף כי "חברת אל על תפעל בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותה כדי שהמדינה תעמוד באופן מלא בהתחייבויותיה כלפי החברה, בעלי מניותיה ועובדיה".

 

ארקיע: "החלטה מפלה ובלתי סבירה"

 

מחברת ארקיע נמסר כי הימנעותו של שר התיירות מלהעניק לה מעמד של מוביל נקוב "הפתיעה את החברה בהיותה החלטה מפלה ובלתי סבירה בעליל שאינה מקובלת על ארקיע כלל ועיקר. החלטה זו מפלה לרעה את ארקיע ללא סיבה עיניינית כלשהי. חברת ארקיע בוחנת את החלטת השר ותשקול את צעדיה במגמה לשנותה".

 

מהתאחדות המלונות נמסר כי "מדובר בהורדת אחד החסמים המשמעותיים להגברת תנועת התיירים לארץ ותנאי הכרחי לצמיחת המשק בכלל ולתיירות בפרט. החלטת השר מבטלת את ההגנה המלאה שהייתה עד כה למוביל יחיד על חשבון טובת כלכלת המדינה ובכך מצטרפת למגמה של ביטול הרגולציה הממשלתית, עידוד תחרות ומניעת מונופולים, כפי שנהוג ביתר ענפי המשק". 

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ישראייר. יטוסו יומית
ישראייר. יטוסו יומית
אל על. יגישו בג"ץ?
אל על. יגישו בג"ץ?
צילום: מיכאל קרמר
ארקיע. שוקלת צעדיה
ארקיע. שוקלת צעדיה
הירשזון. "אינטרס ציבורי מובהק"
הירשזון. "אינטרס ציבורי מובהק"
צילום: ארז ארליכמן
מומלצים