שתף קטע נבחר

בן ה-14 לא לומד בגלל שאין לו הסעה

מאז ש-י' בן ה-14 זוכר את עצמו הוא נאבק. תחילה בהפרעת הקשב שהקשתה עליו ללמוד, וכעת לממש את זכותו לחבוש את ספסלי בית הספר, שנמצא במרחק 87 קילומטרים מביתו בשומרון. משרד החינוך כבר אישר לו הסעה - אלא שעכשיו מחכים להתכנסותה של "ועדת אשרור". עד אז הוא יושב בבית, מנגן בפסנתר וכותב

מאז תחילת שנת הלימודים, י' בן ה-14 אינו לומד. הבירוקרטיה הארוכה והמייגעת במשרד החינוך מונעת מי', תלמיד לקוי למידה, הסעה לבית ספרו המותאם לצרכיו. בית הספר שבו הוא אמור ללמוד ממוקם במרחק של 87 קילומטרים מביתו בשומרון. משרד החינוך הוא שקבע כי עליו ללמוד בבית הספר הזה, אולם אותו המשרד הוא גם שמונע ממנו בשל "סיבות טכניות" הסעה לבית הספר. זאת, למרות שמנכ"לית משרד החינוך, עמירה חיים, אישרה את ההסעה - ובניגוד לחוק חינוך חובה.

 

מאז שזוכר י' את עצמו, הוא נאבק. תחילה בהפרעת הקשב שהקשתה עליו ללמוד וכעת לממש את זכותו ללמוד. י' אובחן כסובל מהפרעת קשב ADHD. לפני שנה וחצי, בהיותו תלמיד בכיתה ח', קבעה ועדת השמה של משרד החינוך כי עליו ללמוד בבית ספר לחינוך מיוחד. אולם בכדי להגיע לבית הספר על הוריו להסיעו מדי יום מרחק של 65 קילומטרים לעיר סמוכה לבית הספר, שם ישנה הסעה נוספת מקומית לבית הספר הנוסעת 22 קילומטרים. את אותה הדרך עליהם גם לבצע בחזרה.

 

עלות ההסעה, כמו גם מחויבותם של ההורים לעבודתם, מונעת מהם להסיעו לבית הספר. לשם כך פנו למשרד החינוך על מנת שיאשר הסעה. כעת עומד העניין ותלוי בועדת אישרור, שבינתיים אינה מתכנסת. בכל יום שעובר מפסיד י' עוד סיכוי להתגבר על ליקוי הלמידה שלו ולהשתלב בבית ספר רגיל.

 

"אנחנו מיואשים לחלוטין, איבדנו תקווה" אומרת אמו, תמר. "זה מאוד רחוק לנו. אנחנו מאוכזבים ממשרד החינוך. אנחנו משתגעים. אנחנו מנסים כן להסיע אותו מדי פעם כדי שלא יפסיד יותר מדי לימודים. כשהוא בבית אני ובעלי עובדים והוא מנגן על הפסנתר, כותב".

 

על פי החוק, זכאים תלמידי החינוך המיוחד להסעה, החל מכיתת הגן של גילאי 3 ועד 21 (כולל) הלומדים בבתי ספר רשמיים ובבתי ספר מוכרים שאינם רשמיים ולגני ילדים על פי ועדת החלטת השמה.

 

ההורים פנו לכל הגורמים שיכולים לעזור להם, למועצה לשלום הילד ואף לוועדה לביקורת המדינה. שרת החינוך, הפורשת, לימור לבנת כתבה במכתב תשובה בנושא לחברת הכנסת מלי פולישוק-בלוך (שינוי) העומדת בראש הוועדה כי "המנכ"לית אישרה עקרונית את בקשת המועצה האזורית שומרון להסיע את התלמיד. עם זאת, על פי נוהלי העבודה של ועדת ההסעות המרכזית, החלטה זו מחייבת דיון בוועדה לאישרור הבקשה וכך נפעל".

 

"משרד החינוך לא פועל לטובת הילד שלנו, ולא נותנים לו את זכויותיו כתלמיד בחינוך המיוחד. עייפנו מהמלחמות", אמרה האם.

 

משרד החינוך מסר בתגובה כי חלק מהיבטי הטיפול בתלמיד חסויים בשל צנעת הפרט. לדברי המשרד, לתלמיד הוצעו מספר חלופות שהולמות את מצבו, ובימים הקרובים תיבחר אחת מהן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אי פי איי
(אילוסטרציה)
צילום: אי פי איי
מומלצים