ATI מציגה: המאיץ הגרפי המהיר בעולם
משפחת מוצרי Radeon X1900 החדשה, על פי ATI, שוברת את כל שיאי הביצועים וגם מוכנה היטב ל-Windows Vista ול-HDTV. על הנייר, ל-ATI יש את טכנולוגיית ההאצה הגרפית הטובה בעולם
חברת ATI העולמית תשיק היום (ג') בעולם את השבב הגרפי החדש שלה, R580, שישמש בסיס לדור החדש של המאיצים הגרפיים: Radeon X1900.
למרות שהמוצר הקודם במשפחה, Radeon X1800, הוכרז לפני חודשיים בלבד, השבב החדש מייצג קפיצת דרך משמעותית בטכנולוגיה של ATI, גם בהשוואה אליו.
טכנולוגיית Radeon X1900 מציגה שיפור ביצועים שבין עשרות אחוזים ל-200% ברוב המדדים המקובלים. מלבד היכולת להריץ את המשחקים החדשים בצורה טובה יותר, X1900 מציע כמה יכולות שינוצלו רק בעתיד.
הטכנולוגיה כוללת בין השאר תמיכה ב-Shader 3.0 של DirectX 9.0, תמיכה רחבה בתקני טלוויזיה באבחנה גבוהה (HDTV) ומותאמת להרצה אופטימלית של Windows Vista, כך על פי ATI.
מה כוללת ההכרזה?
כמו השבבים הקודמים בסדרה, R580 יהווה בסיס למאיצים גרפיים חדשים מכל שלושת קווי המוצרים בטכנולוגיית ATI: כרטיסי X1900 רגילים, כרטיסים עם תכונות וידאו מתקדמות (All-in-Wonder), וכרטיסי CrossFire (המקבילה של ATI לטכנולוגיית SLI של Nvidia המאפשרת לחבר שני כרטיסים גרפיים כדי לקבל עוצמה כפולה של האצה).
כרטיסי X1900 יסופקו בשתי גירסאות:
- Radeon X1900 XTX - עם שבב במהירות שעון של 650MHz ומהירות אפיק של 1.55Ghz.
- Radeon X1900 XT - עם שבב מהירות שעון של 625MHz ומהירות אפיק של 1.45Ghz.
שתי הגירסאות יסופקו עם 512MB זיכרון מסוג GDDR3, במחירים של 650 ו-550 דולר, בהתאמה. כל כרטיסי ה-X1900, כמו המוצרים הקודמים במשפחת X1xx, הם "CrossFire Ready", כלומר, יוכלו להתחבר לכרטיס זהה בתצורת CrossFire (מחירם של כרטיסי ה"Master" צפוי לעמוד על כ-600 דולר).
החידושים החשובים ב-X1900
החידוש העיקרי במיקרו ארכיטקטורה של R580 הוא בהגדלת יכולת העיבוד המקבילית (Ultra Threading) של מנוע ההצללה (ה-Pixel Shader Engine, החלק בשבב שאמור להעניק לפיקסלים המרכיבים דמות או עצם תלת מימדי במשחק את המראה הריאליסטי באמצעות שינויי גוון, שתואמים את שינוי המיקום שלו במרחב וביחס למקורות האור).
ב-X1800 היו 16 יחידות עיבוד (Shader Processors) מתאימות. ב-R580 שישולב בכרטיסי X1900 יש 48 יחידות כאלו, שהן למעשה הרבה יותר ממה שדורשים רוב המשחקים החדשים, גם כשמשחקים בהם ברזולוציה ובאיכות הגבוהות ביותר ועם כל האפקטים.
כתוצאה מכך, כרטיסי X1900 יהיו הראשונים שיאפשרו לשלב שימוש בו זמני באפקטים השונים שמאפשרים שיפור של התמונה התלת מימדית (Anti Aliasing וגם HDR או HQ Filtering).
תכונות הווידאו המשופרות של הסדרה, שהחברה מכנה בשם Avivo, יכללו תמיכה משופרת ב-HDTV, לרבות תמיכה ב- H.264 (התקן החדש לווידאו בפורמט MPEG 4 עבור HDTV). השבב החדש יעבד וידאו בטכנולוגיית 40 ביט חדשה.
על השבב ויכולותיו
R580 העומד במרכז הטכנולוגיה החדשה, הוא שבב שכולל 384 מיליון טרנזיסטורים, 20% יותר מ-R520 שמשמש במוצרי X1800. הוא מיוצר בטכנולוגיית 90 ננומטר, ולדברי ATI מסוגל לבצע חישובי נקודה צפה (Floating Foint - חישובים מתמטיים בשברים עשרוניים מורכבים) בקצב גבוה פי 100 לערך לעומת מעבדי פנטיום 4, למשל.
לשאלתנו השיב דיוויד דיידריך, מנהל המוצרים של ATI למיחשוב השולחני, כי החברה שוקדת על שיתופי פעולה עם מפתחי יישומים שיבססו פתרונות תוכנה שונים על היכולות האלו.
לדבריו, מדובר בעיקר ביישומים מדעיים והנדסיים, כמו הרצת יישומים לסימולציה של דינמיקת נוזלים (Fluid Dynamics).
בניגוד ל-Shader Processors (שמספרם גדל בדור הזה פי שלושה), מספרם של מנועי העיבוד לטקסטורות נותר זהה ל-X1800 (ועומד על 16). החברה מאמינה שאין צורך בעוצמה חישובית נוספת ומדגימה את הגידול ביחס שבין פעולות אופייניות שקשורות לטקסטורות (גישות לזיכרון) לבין פעולות אריתמטיות על פיקסלים שמתבצעות ב-Shader Processors:
בדור הקודם של המשחקים דובר על יחס של 1:5 לערך, שגדל ל-1:7 או 1:8 במשחקים כמו Splinter Cell - CT או F.E.A.R.
במצגת שתשמש באירועי ההכרזה על הטכנולוגיה, מדגימה ATI בין השימושים האפשריים לכוח העיבוד ה"מיותר", את השיפור בביצועי אפקטים מסוג Parallax Occlusion Mapping. האפקט הזה משמש להצגת משטחים בעלי טקסטורה כתלת מימדיים.
כך ניתן למשל, להעניק מראה ריאליסטי למרווחים שבין מרצפות אבן. X1900 משפר את הביצועים באפקטים כאלה בסדר גודל של פי שניים לערך בהשוואה לדור הקודם.
מחכים ל-nVidia
במצגת שלה, מרבה ATI להשוות את Radeon X1900 ל-GeForce 7800, המאיץ המתקדם ביותר שיש כרגע למתחרה nVidia. ההשוואה הזו אמנם מחמיאה מאד ל-X1900, אבל היא לא ההשוואה הנכונה. יהיה נכון יותר להשוות את X1900 למוצר הבא של היריבה: המאיץ GeForce 7900, שהכרזתו צפויה לשבוע השני של מרץ בתערוכת CeBIT.
נקודה מעניינת היא שהביצועים של Radeon X1900, שברוב המבחנים הם יוצאי דופן, עדיין מעט פחות טובים מאלו של GeForce 7800 בהרצה של Doom 3 ו-Quake, שני משחקים פופולריים ש-nVidia טרחה להתאים עצמה אליהם.
דיוויד דיידריך אומר שב-ATI מודעים לכך שהמתחרה מקדימה אותם במשחקים האלה, ופועלים בכדי לפתח תשובה. מכל מקום, לפחות למשך החודשיים הקרובים ATI מחזיקה בטכנולוגיה הגרפית המתקדמת ביותר בשטח.