שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    עניין לחוץ: רכיבה על אופניים ופריון הגבר
    הבשורות הרעות: הטמפרטורה הגבוהה שנוצרת בשק האשכים בעת המאמץ הפיזי של הרכיבה, והלחץ והחבטות שהאשכים סופגים מהכיסא בזמן זה עלולים להשפיע לרעה על ספירת הזרע. הבשורות הטובות: התופעות הללו לא מאפיינות את הרוכב הממוצע

    רבות נרמז על הקשר בין רכיבה ממושכת על אופניים לבין פגיעה ביכולת הרבייה, אך סדרת מחקרים שפורסמה לאחרונה בעיתון רפואי מוביל בתחום (Journal of Sexual Medicine) שופכת מעט אור על הנושא. כתבה זו תנסה להציג את עיקרי הממצאים המצטברים, אשר חלקם מפתיעים וחלקם כלל לא, וכן תיתן טיפים להמשך חיים פוריים.

     

    קודם כל, יש לזכור שלמרות התהיות שהתעוררו לגבי פגיעתה של רכיבה ממושכת על יכולת הפריון, הרי יש יותר הוכחות לכך שרכיבה משפרת את הבריאות הכללית, בייחוד לאור תרומתה לסבולת לב-ריאה. כאשר גבר מרגיש תחושת נימול באזור המפשעה, בעיקר באזור אשר לחוץ לכיסא האופניים, זה לא מצביע בהכרח על פגיעה ביכולת הרבייה. גם במקרה שיכולת זו פוחתת קלות, עדיין לרוב רוכבי האופניים יהיו מספיק זרעונים בתנועה, שיספיקו להפרות את הביצית המצפה להם בכיליון עיניים בסוף המסלול.

     

    הרוכב הממוצע אינו רוכב מרחק אשר צריך לגרום לו דאגה בקשר ליכולת הפריון שלו. לא רק זאת, היתרון של רכיבה על אופניים מבחינת שיפור סבולת

    לב-ריאה מגמד את הפגיעה האפשרית בתפקוד המיני. פוריות בדרך כלל משקפת גם מצב בריאות כללי. אם האדם בריא ומנהל אורח חיים בריא, רוב הסיכויים שגם איכות הזרע שלו תהיה תקינה. הימנעות מהשמנת יתר והפחתת מתח נפשי הן גורמים חשובים בשמירה על פוריות בריאה, ורכיבה על אופניים עשויה להיות מרכיב חשוב בהשגת מטרות אלו.

     

    עם זאת, על פי מחקר אחד, גברים שהשתתפו בתוכנית רכיבה במסלול הררי ממושך על משטח קשה היו חשופים יותר לספירות זרע נמוכות וכן לבעיות רפואיות באשכים, לעומת קבוצת בקרה שכללה גברים שאינם רוכבי אופניים. חשוב לציין, שהגברים שהשתתפו במחקר זה בילו ברכיבה יותר משעתיים ביום, ששה ימים בשבוע, במשך תקופה של שבע עד 28 שנים - הרבה יותר מכל רוכב אופניים ממוצע. באותו מחקר נמצא שספירת הזרע הנמוכה בקרב הרוכבים נבעה קרוב לוודאי מטמפרטורה גבוהה יותר בשק האשכים בעת המאמץ הפיזי, אשר הורסת זרע. הטמפרטורה היא הסיבה שהאשכים אינם באותו גובה ונמצאים בשק בעל יכולת ניידות מחוץ לגוף. כתוצאה מכך, כאשר טמפרטורת הגוף עולה, למשל בעת מחלת חום, האשכים יורדים בתוך השק על מנת להתרחק מחום הגוף, ולהיפך, כאשר לאדם קר שק האשכים מתכווץ והאשכים עולים לכיוון הגוף על מנת להתחמם.

     

    עובדת היות האשכים לחוצים בין הגוף לבין כיסא האופניים בעת הרכיבה אינה מסייעת להם במיוחד. כאשר האשכים נחבטים שוב ושוב בכיסא שמתחתם, החבלות והזעזועים החוזרים ("מיקרו-טראומות") עלולים לגרום להיווצרות משקעי סידן בשק האשכים, ואלה לכשעצמם עלולים לגרום להצטלקות בכלי הדם באשכים ולירידה בתנועתיות הזרעונים. בנוסף, לחץ ממושך עלול לפגוע בעצבים אשר עוברים בחיץ הנקבים (פרינאום - האזור שבין שק האשכים לבין פי הטבעת) וכן באספקת הדם לאיבר המין. הפגיעה באספקת הדם לאחר רכיבה ממושכת עלולה להשפיע גם על איכות הזקפה, בייחוד לאחר הרכיבה עצמה. יכולת הזקפה מתאוששת בדרך כלל לאחר שעה-שעתיים, אם כי לעתים מגיעים לפגיעה בלתי הפיכה. על כך בפירוט, במאמר נפרד.

     

    יצרני האופניים הגדולים בעולם מודעים לבעיה זו ומנסים בסיוע מומחים מתחום הארגונומיה והאנטומיה לבנות מושבים שיגרמו ללחץ מופחת על אזור חיץ הנקבים. בשוק קיימים מגוון פתרונות מבחינת מבנה המושב, כמו חריץ ארוך במרכזו עד לקדמת הכיסא, שינוי בזווית המושב והשטחת הכיסא. העיקרון הוא, כאמור, הפחתת הלחץ באזור למינימום. גם אתרי האינטרנט מלאים בדגמים ושיפורים לכיסא הרכיבה, החל בציפוי ג'ל או סיליקון גמיש למושב בסכום פעוט ועד לדגמים חדישים במאות דולרים. בדגמים אחרים מבוצע שינוי במבנה האופניים כולו, והלחץ מוסר לחלוטין, על ידי שינוי מנח הישיבה. כך, לדוגמה, דגם הקרוי "המחסל" (The Eliminator) מתפקד כאופני ישיבה.

     

    קיימות דרכים נוספות למניעת נזק למערכת הרבייה:

     

    • הפניית החלק הקדמי (ה"אף") כלפי מטה במספר מעלות בעת קביעת גובה המושב.
    • ישיבה זקופה בזווית של 90 מעלות (בניגוד לישיבה כפופה קדימה בזווית חדה).
    • תנוחת הישיבה של רוכב מקצועי היא אווירו-דינמית, תוך ישיבה על קצה המושב. לרוכב חובב מומלץ להימנע מכך תוך ויתור על מהירות מקסימלית.
    • בעת התאמת גובה המושב יש לבדוק שהרגל אינה נמתחת לגמרי בעת יישורה, ושנשאר כיפוף קל בברך, המקל על נשיאת המשקל.
    • עמידה תוך כדי רכיבה כל 10 דקות על מנת לשחרר לחץ למינימום ולחדש את זרימת הדם לאזור חיץ הנקבים.
    • מומלץ להתרומם מעל המושב כאשר חוצים מסילת רכבת או מכשולים למיניהם, על מנת שהרגליים יספגו את הקפיצה ויפחיתו את הזעזועים לאזור הרגיש.
    • יש לשים לב למקרים שבהם מופיעה תחושת נימול באזור.

     

    ללא קשר לרכיבה על אופניים, יש דרכים נוספות להעלות את פוטנציאל הפריון, כגון הימנעות והפחתת צריכת אלכוהול ועישון, אשר ידועים כגורמים הפוגמים באיכות הזרע. גם סמים קלים, כגון מריחואנה וכן סטרואידים אנאבוליים (המשמשים ספורטאים רבים לבניית מסת שריר) פוגעים בבריאות הזרע. תא זרע מתפתח במשך תקופה של כשלושה חודשים, כלומר איכות הזרע בהווה משקפת את אורח החיים שלושה חודשים קודם. שיפור על כן יתרחש שלושה חודשים לאחר השינוי באורחות החיים.

     

    רוכב אופניים שמרגיש כאב חוזר או נימול באזור החלציים בעת רכיבה ממושכת
    או כל מי שמודאג מפוטנציאל הרבייה שלו, מומלץ שיעשה בדיקת זרע פשוטה בהפניה מרופא המשפחה. במקביל, ניתן לערוך את השינויים שהוזכרו בכתבה. עצה נוספת היא לגוון את הרכיבה על האופניים על ידי אימון באופני ישיבה, שבהם אין כלל לחץ על אזור חיץ הנקבים, אלא רק על עצמות האגן. באופן זה גם ממשיכים ליהנות מהתועלת הגופנית באימון אופניים וגם נהנים מהרכיבה באוויר הפתוח ובחברת שותפים לאימון.

     

    ד"ר רפי חרותי - רופא מומחה בשיקום ומנהל המרפאה לשיקום מיני במרכז הרפואי "רעות", יד אליהו, תל-אביב; רופא ספורט, יו"ר הוועדה הרפואית של ההתאחדות הישראלית לספורט נכים וחבר הוועדה הרפואית של הוועד האולימפי; חבר סגל בפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר, באוניברסיטת תל-אביב
    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "עניין לחוץ: רכיבה על אופניים ופריון הגבר"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: שי גיטרמן
    ישיבה זקופה עדיפה על ישיבה כלפי מטה
    צילום: שי גיטרמן
    שלום דוקטור
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים