שתף קטע נבחר

מאות חרדים מתפרעים במחאה על נתיחת גופה

המשטרה קיבלה את אישור בית-המשפט לבצע נתיחה שלאחר המוות בגופתה של פרידה ויזל, חרדית מקריית-אתא, כדי לחקור את נסיבות מותה. הבשורה נפוצה כאש בשדה קוצים ועוררה גל של מהומות וחסימת כבישים בכיכר השבת בירושלים ובתל-אביב. "כל נגיעה בגופה גורמת לייסורי תופת לנשמת המת", הסבירו האברכים, וקראו "לנקום במכון לרפואה משפטית"

מהומות בעקבות נתיחת גופה: מאות חרדים התפרעו בצהריים (יום ג') בירושלים, בתל-אביב ובקריות, במחאה על נתיחת גופתה של אשה חרדית תושבת קריית-אתא.

 

אמש סמוך לחצות נמצאה גופתה של פרידה ויזל בדירתה, לאחר שככל הנראה נרצחה במהלך שוד. המחלקה המשפטית של זק"א ניסתה לשכנע את משטרת זבולון שלא לנתח את הגופה, אולם מאחר שהיה חשש כי מותה נגרם כתוצאה מעבירה פלילית, ניגשו השוטרים לבית-המשפט להוציא צו מיוחד.

 

הרס באבו כביר (צילום: ערוץ 2)

 

בית-המשפט אכן הורה על נתיחה שלאחר המוות, והמכון לרפואה משפטית ביצע את הנתיחה. לטענת אנשי זק"א, "הם עשו זאת במחטף", מכיוון שלא הותירו להם זמן לפנות לבג"ץ ולנסות למנוע את נתיחת הגופה. הבשורה נפוצה ברחבי הארץ כאש בשדה קוצים - באמצעות רמקולים, הודעות טקסט סלולריות ועוד - והאש התלקחה, "עד שהמנוחה תיקבר".

 

ויזל, ניצולת שואה, עלתה מרומניה אחרי המלחמה. היא התגוררה כל חייה בקריית אתא, שם נולדו שלושת ילדיה, בן ושתי בנות, והותירה אחריה כ-30 נכדים ונינים רבים. בני משפחה סיפרו כי הייתה אישה צדיקה שהקפידה על קיום מצוות "קלה כחמורה".

 

נכדתה אמרה כי הובטח להם שהגופה לא תנותח. לדבריה, "אתמול בלילה כשנמצאה הגופה הובטח לנו שהיא לא תנותח ושיקרו לנו. גם אחרי שהוחלט לנתח משכו את זה במשך כל היום וגרמו לעשרות בני משפחה להמתין לשווא למסע ההלוויה שתוכנן להתקיים כבר בבוקר". 

 

אחד מחתניה מחזיק בתואר נשיא אוהל הרשבי, אחד התארים הבכירים בעדה החרדית, וחתן אחר הוא חסיד סלונים. אחד מנכדיה סיפר בעקבות האירועים החמורים שהתפתחו אחרי נתיחת הגופה כי אילו הייתה סבתו בחיים הייתה נאבקת אף היא עד חורמה בהחלטה לנתח.

 

חתנה של המנוחה ידוע באזור הצפון כמי שמסייע לנזקקים ומחלק אוכל בחינם, ולכן ציבור גדול מאוד נרתם למען ההפגנות. תחילה פרצו המהומות בירושלים. אזור כיכר השבת נחסם לתנועה, לאחר שמאות חרדים שהתאספו במקום החלו להבעיר פחי אשפה. המפגינים אף יידו אבנים לעבר מכוניות.

 


המהומות בכיכר השבת (צילום: יואב גלאי)  

  

במקביל, כמאה חרדים הפגינו מול המכון לרפואה משפטית באבו-כביר. הם ניסו לפרוץ את שערי המכון ולחטוף את הגופה, ושוטרים שהגיעו לשם עצרו תשעה מהם. "הם נכנסו למשרדים, שברו מיקרוסקופים ומכשירים, תלשו מהקיר תמונות ודיפלומות ושברו אותן", אמרה ל-ynet דוברת המכון, נורית נחמיה. "נגרם כאן הרס נוראי".

 

"מסיטים את תשומת הלב מעמונה"

 

החרדים מתנגדים באופן מסורתי לנתיחת גופות, ולכן אומרים שאין כל חריג בהתנגדותם הנוכחית. לדברי כמה גורמים חרדים, "כמה גורמי ימין מחממים את האווירה, כדי להסיט את המשטרה מהנעשה בעמונה".  

 

אברך שהשתתף בעבר בהפגנות דומות הסביר: "כל נגיעה בגופה גורמת לייסורי תופת לנשמת המת. על נגיעה בגופה נאמר 'קשה רימה למת כמחט בבשר החי', כלומר: בדיוק כמו שמנתחים אדם חי שנפצע לצורך חקירה". רב הפוסק הלכות הסביר ל-ynet כי "כבר בתורה נאמר שיש לכבד את גופת המת. אפילו אדם שנתלה בכיכר יש לכבד את גופתו. החרדים מתייחסים לנושא גם באופן רגשי. הבעיה היא שכאשר מנתחים את הגופה מוצאים ממנה חלקים שלא מובאים לקבורה, אולם אם מדובר במקרה מחלה או רצח שיש לחקור, הרבנים מתירים נתיחה". 

 

במשטרה מתקשים להבין על מה כל המהומה. "בית-המשפט אישר את הנתיחה ובזאת מבחינתנו הסתיימה הפרשה המשפטית והגופה הועברה לנתיחה כמקובל", אמר ל-ynet מפקד משטרת זבולון, ניצב-משנה קובי בכר. "גרסת החרדים על ערעור שלא נידון אינה מוכרת לנו", הוסיף. הוא סירב להרחיב על הנסיבות שבגינן חושדת המשטרה כי אפשר ומדובר במוות על רקע פלילי.

 

מדוברות המכון לרפואה משפטית באבו כביר נמסר כי "המכון קיבל צו מבית-המשפט שאישר את הנתיחה, ופעל על פיו".


פורסם לראשונה 31/01/2006 15:29

 

בהכנת הידיעה השתתפו מיטל יסעור בית-אור, אבי כהן, חגי עינב ואפרת וייס
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אש בכיכר השבת
צילום: יואב גלאי
מומלצים