שתף קטע נבחר

משרד החינוך מקפיא הרפורמה בבגרות

במשך שלוש שנים שקדה ועדה במשרד החינוך על גיבוש המלצות לסף זכאות חדש לתעודת הבגרות. כעת הורתה מנכ"לית המשרד להקפיא את העבודה. "אי אפשר לשנות מלמעלה בלי להסתכל פנימה", הזהירה. "כך ניכשל". מקורות בוועדה מספרים כי בין היתר, הסיבה היא בעיה של כספים: "לאחר שגיבשנו המלצות, גילינו שיש בעיות תקציב"

מנכ"לית משרד החינוך הורתה השבוע להקפיא את ההמלצות לשינוי מבנה תעודת הבגרות, כך נודע הערב (ג') ל-ynet. "אמרתי לוועדה לעצור הכל", מספרת המנכ"לית, עמירה חיים. אך באותה נשימה הסבירה כי רפורמה במבנה תעודת הבגרות חייב לבוא לצד רפורמה כוללת בהתנהלות המערכת.

 

בשלוש השנים האחרונות פעלה במשרד החינוך ועדה בראשותם של מנהל המזכירות הפדגוגית במשרד, פרופ' יעקב כץ וסמנכ"לית המשרד, לאה רוזנברג. הוועדה שמה לה למטרה לקבוע מבנה חדש לתעודת הבגרות, ולמיין מחדש את סף הזכאות לתעודת בגרות - מקצועות החובה והבחירה שתלמיד יחוייב ללמוד בבית הספר העל-יסודי בטרם יהיה זכאי לתעודת הבגרות.

 

החלטות הוועדה היו אמורות לבוא לידי יישום כבר בשנת הלימודים הבאה, אך הם נדחו עד לבדיקה מחודשת של ההמלצות. במקביל הודיע ארגון המנהלים העל-יסודיים כי בימים אלה הוטא מגבש בעצמו סף זכאות אלטרנטיבי להמלצות משרד החינוך.

  

"תעודת זכאות חדשה זו אמירה שיש צורך בתעודת בגרות חדשה, שמציבה רף ערכים אחר", מסבירה המנכ"לית חיים. "אם משנים רף עליון, צריכה להיות חשיבה גם לגבי כל ההתנהלות במערכת, החל מגן הילדים ועד י"ב. אי אפשר לשנות מלמעלה בלי להסתכל פנימה, כי כך ניכשל". לדבריה, "זו ללא כל ספק עת לבחון דברים מחדש. אין התאמה בין מטרות החינוך והשיקוף שלהן בתעודת הבגרות. צריך להוסיף היבט קהילתי-חברתי, ואולי גם לצמצם מקצועות".

 

גורמים בוועדה הסבירו כי סיבה עיקרית להחלטה על הקפאת המלצות הוועדה הם הקיצוצים המתמשכים בתקציב משרד החינוך. "לאחר שגיבשנו המלצות, גילינו שישנן בעיות עם תקציב. חלק מהשינויים לא יכולים להיעשות במסגרת התקציבית הקיימת. המסקנות לא ייושמו בשנת הלימודים הקרובה, כפי שתיכננו. בין היתר, חילופי השרים וחוסר היציבות של המערכת לא מאפשרים זאת. יש שאלות שהעלינו - התייעצויות עם מורים ומנהלים וגם רשתות, צבא, אוניברסיטאות. שאלות לא קשות, אלא נקודתיות שדורשות תשובות במסגרת תקציבית".

 

על פי המלצות הוועדה, מבנה תעודת הבגרות החדשה לכיתות י', י"א ו-י"ב, אמור היה להיראות כך במגזר היהודי: עברית (לשון וספרות), אנגלית, מתמטיקה, מדעים, תנ"ך ומקורות ישראל, היסטוריה, אזרחות, מקצוע בחירה אחד חובה ומקצוע בחירה נוסף כרשות.

 

במגזר הערבי ובמגזר הדרוזי החליטה הוועדה כי ילמדו ערבית (במקום לשון וספרות), אנגלית, מתמטיקה, מדעים, עברית (במקום תנ"ך), היסטוריה, אזרחות, חינוך גופני ומקצוע בחירה (אחד או שניים).

 

המנכ"לית עמירה חיים הסבירה כי סיבה נוספת לדחיית הרפורמה היא הרצון לשמוע את קול המנהלים. ואכן, ארגון המנהלים העל-יסודיים, הודיע ביום ראשון האחרון כי גם הם מגבשים מבנה חדש לתעודת הבגרות במסגרת ועדה שבה חברים מנהלי בתי ספר על-יסודיים. את המלצות הוועדה יגישו למשרד החינוך. ד"ר רמי אמיתי, מנהל בית ספר בכפר סבא וחבר הנהלת הארגון סיפר: "אנחנו דורשים שבמסגרת תעודת הזכאות יגדירו מחדש מהי 'תלמידות'. אנחנו דורשים להבהיר איזה סנקציות ינקטו כלפי תלמידים עם בעיית משמעת וכיצד זה יתבטא בתעודת הבגרות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום : ששון תירם
חיים. "כך ניכשל"
צילום : ששון תירם
צילום: שאול גולן
בגרות במתמטיקה. בלי רפורמה
צילום: שאול גולן
מומלצים