שתף קטע נבחר

כל תלמיד שני תקף את חברו, כל חמישי תקף מורה

יותר מרבע מהתלמידים - ואחד מכל חמישה מורים - חשים חוסר ביטחון בבית-הספר. הילדים שלנו מכים ומוכים, מוטרדים ומציקים - וחלקם אפילו נושאים נשק חם בכיתה. סקר שערך משרד החינוך ידיר שינה מעיני ההורים

תלמידים מפוחדים ומורים מאויימים, בריונות והטרדה מינית, פציעות, אווירה אלימה חוסר ביטחון ואפילו נשק חם - זה מה שחווים ילדי ישראל מדי יום בין כותלי בית-הספר. מחקר מקיף שהזמין משרד החינוך, מציג תמונה קשה של אלימות שוברת שיאים: אחד מכל חמישה תלמידים מדווח כי נפל קורבן לאלימות קשה (סחיטה באיומים, פציעה). כמעט כולם נחשפו לאלימות מילולית בחודש שקדם למחקר. כמחצית מהם נפלו קורבן לאלימות פיזית מתונה (איומים, דחיפות ואגרופים). 

 

המחקר, הנערך זו השנה השלישית ומתייחס לשנת הלימודים החולפת (תשס"ה), מבוסס על מדגם של 526 בתי-ספר, 1,024 כיתות ו-27,316 תלמידים בכיתות ד' עד י"א מכל רחבי הארץ. הוא נערך במגזר היהודי ובלא יהודי, בבתי-ספר המצויים בפיקוח ממלכתי וממלכתי-דתי, ובדק קשת רחבה של התנהגויות אלימות. התמונה כאמור קודרת: יותר מ-15 אחוזים מהמחנכים דיווחו כי בחודש שקדם לעריכת המחקר קילל אותם תלמיד, לעג להם או ניסה להשפיל ולהעליב אותם. אחד מכל חמישה דיווח גם על דאגה - מועטה אמנם - לביטחונו האישי. המגזר הדרוזי היה המגזר שבו דווח על השיעור הנמוך ביותר של מקרי אלימות.

  

מהמחקר עולה כי קרוב למחצית מהתלמידים (47.6 אחוזים) סבורים שיש אווירה אלימה בבית-הספר. יותר מרבע מהם (27.2 אחוזים) חשים חוסר ביטחון בין כותלי מוסד הלימודים. האווירה האלימה הזו מתורגמת בסופו של דבר לנשיאת נשק: 3.7 אחוז מהתלמידים, שהם כ-1,000 ממשתתפי המחקר, דיווחו כי הם נושאים עמם בבית-הספר נשק קר. 1.5 אחוז - כ-410 תלמידים - דיווחו על הבאת נשק חם.

 

גם הממצאים הנוגעים לאלימות של צוות בית-הספר כלפי התלמידים אינם מעודדים. במשך חודש נבדקה האלימות הפיזית שחוו התלמידים. האלימות השכיחה ביותר עליה דיווחו התלמידים היא אלימות מילולית ורגשית (33 אחוזים). אחריה דיווחו 21.5 אחוזים על אלימות פיזית ומעטים דיווחו על הטרדות מיניות. יותר ממחצית מהתלמידים (54.3 אחוזים) דיווחו על אלימות שנקטו כלפי תלמיד אחר. כחמישית מהם דיווחו על אלימות שנקטו כלפי מורה. 10.4 אחוז דיווחו שהופנו למנהל, או שהוריהם זומנו לבית-הספר בחודש שקדם לעריכת המחקר בגלל מעורבותם במעשה אלים.

 

בסקר הוצגו בפני תלמידי חטיבות הביניים והתיכונים שאלות על קורבנות לבריונות - הטרדה והצקה מצד תלמידים אחרים - ועל המידה שבה הם עצמם השתמשו בבריונות כלפי אחרים. כ-5 אחוזים מהתלמידים דיווחו שנפלו קורבן לבריוננות. כ-10 אחוז העידו שהם עצמם נהגו בבריונות לפחות פעם-פעמיים במהלך הלימודים.

 

ביסודי הדתיים אלימים יותר; בחטיבה - להיפך

 

במיגזר הלא-יהודי דיווחו יותר תלמידים על שנפלו קורבן לאלימות פיזית. במגזר היהודי דווח יותר על אלימות מילולית. המיגזר שבו האלימות בולטת במספר התקריות הנמוך הוא דווקא  הדרוזי, שבו נטו פחות תלמידים לדווח על אלימות מכל הסוגים. שיעור הדיווח הגבוה ביותר נרשם במגזר הבדואי. כך למשל דווח שם על שיעורי פגיעה פיזית שפגעו צוות המורים ובית הספר בתלמידים בשיעור של 43%.

 

בבתי הספר היסודיים במגזר הדתי, דיווחו במפתיע יותר תלמידים כי נפלו קורבן לאלימות, מאשר בבתי ספר ממלכתיים. המגמה מתהפכת בחטיבות הביניים. בבתי הספר היסודיים דווח על יותר תלמידים שנפלו קורבן לאלימות מתונה ומילולית מאשר בחטיבות הביניים. במקביל נמצא כי הבנים - ולא הבנות - הם הקורבנות השכיחים ברוב סוגי האלימות.

 

המחקר החדש הוזמן על ידי משרד החינוך ובוצע על ידי חוקר האלימות באוניברסיטה העברית, הפרופסור רמי בנבנישתי. "התמונה המתקבלת מן המחקר היא קשה", אומר בנבנישתי. "בהשוואה לנתונים שהתקבלו לפני שלוש שנים, יש ירידה מובהקת באלימות המילולית והפיזית המתונה, אולם אין ירידה באלימות הקשה ובהטרדה המינית". עורכי המחקר מספרים כי המנהלים שרואיינו האשימו את משרד החינוך והרשויות המקומיות בתמיכה חסרה בכל הנוגע לטיפול במקרי אלימות.

 

ומה אומרים על התופעה במשרד החינוך? אלה אלגריסי, המפקחת על מניעת אלימות ופיתוח כישורי חיים בשירות הפסיכולוגי במשרד החינוך, אומרת כי "הנתון הכי מדאיג הוא שגם אם יש יציבות במשך השנים ברמת האלימות, היא עדיין גבוהה מאד בבתי הספר במדינת ישראל. בין נתוני המחקר הכי מדאיג אותנו הנתון שמדבר על תחושת הביטחון של התלמידים שירדה. הם תופסים את בית הספר כמקום פחות בטוח. זה נתון שמעורר שאלות ודורש מאיתנו להתייחס אליו. התמונה מורכבת, וצריך לבדוק איך זה שמדווחים מצד אחד על ירידה בנשק קר למשל, ומצד שני יש עלייה בתחושת חוסר הביטחון. צריך להגביר תחושת ביטחון של התלמידים". 

 

בעקבות ממצאי המחקר החמורים, דורשים הורים לסגור את בתי-הספר שבהם אין פתרון לבעיה. "אני קוראת להורים לקחת אחריות ולא לשלוח את הילדים למוסדות בהם יש סכנה", אומרת יו"ר ועד ההורים בירושלים, אתי בנימין. "בתי-הספר שאינם מסוגלים להתמודד עם האלימות ומסכנים את ילדינו, יש לסגור אותם לאלתר. אני קוראת לשרים להקים מועצת חירום לאומית לטיפול באלימות ולהבין שלא מדובר בסכנה לביטחון ילדינו, אלא בסכנה ממשית לחייהם".

 

יו"ר מועצת תלמידים ארצית, שי ביאליק, הגיבה גם היא לדו"ח האלימות: "הדו"ח מראה מציאות שאנו חווים בכל יום בבתי הספר, והנוער כמו תמיד מהווה מראה של הציבור. במשך השנים כונסו ועדות רבות למציאת פתרונות, לא צריך עוד ועדות. הגיע הזמן להוציא את המלצות שצוברות אבק, וסוף סוף ליישם אותן בשטח. צריך להפנות יותר משאבים, לצמצם כיתות ולטפח תלמידים בקדם יסודי. בבית הספר היסודי והעל-יסודי יש לקיים שותפות של המורים, התלמידים וההנהלה להתמודדות עם התופעה".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אווירה אלימה
צילום: צביקה ישראלי, לע"מ
צילום: מיכאל קרמר
410 תלמידים הצטיידו בנשק חם
צילום: מיכאל קרמר
צילום: אלכס קולומויסקי
10% מודים ב"בריונות"
צילום: אלכס קולומויסקי
מומלצים