שתף קטע נבחר

ניסוי: הסטודנטים ישלמו פחות באוטובוסים

מאמצע חודש מרס יחל משרד התחבורה בתהליך הדרגתי של הורדת תעריפי הנסיעה לסטודנטים ברחבי הארץ. סטודנטית בעמק יזרעאל שמוציאה 800 שקלים בחודש על תחבורה: "יש ימים שבגלל הקושי להגיע אני מחסירה לימודים"

בשורה משחמת לסטודנטים: החל מה-15 במרס תיהנו מתעריפי נסיעה מוזלים באוטובוס בחלק מהערים. הסטודנטים, שנאבקים מדי שנה על קבלת הטבות שונות מהמדינה, יצטרפו בכך לאוכלוסיות שונות הזוכות להנחה משמעותית בתחבורה הציבורית כגון הגימלאים, בני הנוער והחיילים.

 

הורדת תעריפי הנסיעה עבור הסטודנטים הינה חלק מתהליך נסיוני שעורך משרד התחבורה - תחילה באוטובוסים בחיפה וירושלים, מתוך שאיפה להפוך את ההטבה לכלל ארצית. ההנחה תינתן באמצעות כרטיס 'חופשי חודשי' של חברת התחבורה הציבורית "אגד" לחצי שנה בעלות 594 שקלים, אותו ניתן יהיה לרכוש באוניברסיטאות, במכללות ובדוכני "אגד".

 

היוזמה להענקת ההנחות לסטודנטים הגיעה - איך לא - מהשטח. הסטודנטים חברו לפורום "ראשי התחבורה הציבורית בישראל" וביקשו למצוא פתרון יצירתי שיוזיל עבורם את הנסיעות ובמקביל יעודד שימוש בתחבורה ציבורית במקום בכלי רכב פרטיים.

 

התכנית הנסיונית תוצג הבוקר (ד') בפורום המנכ"לים של התחבורה הציבורית בים המלח. לדברי מנכ"ל משרד התחבורה, אריה בר, "הכרטיס המוזל לסטודנטים הוא אמצעי נוסף שהמשרד מנהיג לעידוד השימוש בתחבורה הציבורית, על חשבון הרכבים הפרטיים".

  

דוגמה לתלאות שעוברים הסטודנטים בדרך הארוכה לקמפוס מספקת אורי סיני, 23, סטודנטית לקרמינולוגיה במכללת עמק יזרעאל. לדבריה, היא משלמת כ-800 שקלים בחודש על מנת להגיע לקמפוס: "אני גרה ביקנעם. כמעט ואין שם אוטובוסים ובכל מקרה זה שני אוטובוסים לכל כיוון. יש ימים שבגלל הקושי להגיע אני מחסירה לימודים".

 

בשל העלויות הגבוהות מצאו הסטודנטים שיטות חלופיות להגעה לקמפוס. מלבד טרמפים אקראיים, השיטה הפופולארית ביותר היא ה'פול'. "כמה חבר'ה נוסעים באוטו של ההורים ומתחלקים בעלות הדלק - בין 10-20 שקלים לכל אחד לשני הכיוונים", מוסיפה אורי. "זה לא הפתרון הכי נוח והוא גם מעיק כי אנחנו תלויים באחרים וצריך להקדים את ההגעה ללימודים או לחכות שעות בסוף היום כדי לחזור יחד. אבל מבחינה כלכלית, זה הרבה יותר משתלם".

 

המגמה: מעבר מתחבורה פרטית לתחבורה ציבורית - בכל התחומים

 

הסטודנטים שיזמו את המהלך מבטיחים כי הוזלת התעריפים הינה הצעד הראשון. בין היתר הם פועלים לתוכנית עתידית להפעלת קווי לילה בגוש דן לסטודנטים, בליינים ואזרחים נוספים והפעלת קווים ייעודיים לאוניברסיטאות.

 

שי גולוב, סמנכ"ל "מגמה ירוקה", ארגון סטודנטים למען הסביבה: "אנחנו מברכים על הצעד. עם זאת מדובר בצעד ראשון בלבד ואנחנו מקווים שהוא יהיה חלק ממערך שלם של קווים ייעודיים ושירות בסופי שבוע. אנחנו מקווים שהצעד יעודד מעבר של

 סטודנטים לשימוש בתחבורה ציבורית כדי להוריד עומס מהכבישים וכך גם לצמצם זיהום אוויר ותאונות דרכים. לדעתנו, ניתן לחנך אוכלוסיה צעירה וצרכנית לעבור לשימוש באוטובוסים במקום רכב פרטי".

 

אלון רוזן, סגן יו"ר ארגון הסטודנטים הארצי, מוסיף: "לאחר שנים של אפס גמישות והבנה כלפי הסטודנטים מצד משרד התחבורה, הסטודנטים מובילים צעד חשוב שעיקרו הטמעת צרכינו במערך התחבורה הציבורית בישראל. הגיע הזמן שישימו לב ויתנו את העזרה לציבור הגדול שלנו שנזקק לתמיכה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ניב קלדרון
הסטודנטים מוחים. ניצחון קטן (ארכיון)
צילום: ניב קלדרון
מומלצים