ככה לא בונים קדם
ההתמקדות בזמרים ולא בשירים גרמה לקדם אירוויזיון, שייערך ביום רביעי, להיות אירוע שולי, מדכא והזוי. אלון אמיר, שועל אירוויזיונים בעצמו, נוזף ברשות השידור וגם מנדב כמה עצות להבא
הנדון: קדם אירוויזיון 2006
חברים יקרים,
אני חוזר 15 שנים אחורה ומתגעגע אל קדם אירוויזיון 1991, הפעם האחרונה שהפגזתם בהפקה מדהימה. שכרתם אולם גדול, הבאתם תזמורת חיה ומנחים טובים. ארגנתם ערב למופת! השירים היו שירים והזמרים היו זמרים. התוצאה: שניים, לא הכי פופולארים באותה תקופה, הצליחו לקחת את המקום הראשון. באותה שנה הדצים אפילו הגיעו אל המקום השלישי בגמר באיטליה. נכון, זה עלה לא מעט כסף, אבל הקהל קיבל תוכנית מעולה ושיר שהפך לנכס צאן ברזל. אם הייתם בוחרים זמרים ולא שירים, לא בטוח שהדצים היו נכנסים אל תוך הקדם. איזה מזל שאז לשירים עוד הייתה משמעות.
ולא רק קדם 1991 היה עילוי. גם ב-1985 הצליחו אמני וכותבי ישראל להביא מספר שירים ראויים לתחרות ("עולה עולה" של יזהר כהן, "כמו צועני" של יגאל בשן ועוזי חיטמן ז"ל ו"עוד נגיע" של ירדנה ארזי), וגם ב-1983 היה כיף (להקת קסם עם "האגדה על בל", אילנה אביטל עם "עוד ועוד", עפרה חזה ז"ל עם "חי" ופנינה רוזנבלום, אחת שהוכיחה שהיא הרבה דברים, אבל זמרת היא לא). בכלל, סוף שנות השבעים ותחילת שנות השמונים היו תור הזהב של הקדמים, שהתבטאו במקומות מעולים בתחרות האירופאית (שני מקומות ראשונים, שני מקומות שניים ופעם אחת מקום חמישי).
תרשו לי, אנשים מקסימים, לעשות הקבלה ביניכם ובין עמיתיכם השבדים בתחנת הטלוויזיה SVT ולפרגן להם בקצרה. עד לפני כעשר שנים הם ניצבו בבעיה דומה לשלכם – אף אחד לא שם קצוץ על תחרות קדם האירוויזיון המקומית. תחנות הרדיו לא שידרו את השיר הזוכה והקהל זלזל בתחרות ולא צפה בה. החיים נמשכו כסדרם, כמובן, אבל בטלוויזיה השבדית השכילו להבין שיש לנצל את התחרות ולמקסם כל דבר שקשור בה, לא רק כי היא שם ואי אפשר להיפטר ממנה, אלא כי היא שם ולמה בכלל להיפטר ממנה, אם אפשר לשדרג את הרייטינג והיוקרה של התחנה?
וזה מחזיר אותנו אל השמש הים תיכונית. מחר תתקיים תחרות הקדם אירוויזיון. לא דבר מובן מאליו, יש לומר. דאגתם לאורך השנים להמציא ולשנות את הסדרי הבחירה של הנציג הישראלי מבלי ליצור הרגלי צפייה והזדהות של הקהל. זאת הטעות הראשונה שלכם.
אמנם זו השנה השנייה ברציפות בה מתקיים הקדם, אך בשלוש השנים שקדמו לה הייתה ועדה שבחרה את הנציג, לפני כן קדם אחד, לפני כן עוד שלוש שנות ועדה וכך הלאה. חוסר העקביות שלכם גרם לכך שהקדם מסרב להפוך לאירוע שנתי מרכזי ומפואר, ויסלחו לי דוד ד'אור וליאור נרקיס, שהקדם שלהם היה הכול חוץ ממפואר. טוב, תלוי מי מסתכל על זה. בחרתם את שניהם בצורה ישירה והיה מוטל עליהם להביא ארבעה שירים טובים. היינו מסתפקים גם באחד, אבל הם לא הצליחו לספק את הסחורה.
כשנינט אמרה לא
מה שמביא אותנו אל הבעיה השנייה והעיקרית, כפי שאני רואה אותה. עד שאתם כבר מחליטים להשקיע בקדם אירוויזיון מגיעה ההחלטה התמוהה והלא הגיונית: להתמקד בזמרים, ולא בעיקר – במוזיקה. בשנתיים האחרונות פניתם לזמרים על מנת שיקחו חלק בקדם. לא ליוצרים, אלא לזמרים. בשנה שעברה המזל שיחק לידיכם והרבה מאוד כישרונות גדולים בחרו לקחת חלק בתחרות. כשיש אמנים פופולאריים יש גם יוצרים טובים שמסכימים לכתוב להם או שאותם זמרים כותבים לעצמם.
בחרתם לחזור על אותו מתכון? יפה לכם, אבל למה להסתפק במרק עוף דלוח במקום צלע עסיסית ומלאת שומן? לא נלחצתם מעט השנה כשנגלתה לעיניכם רשימת המשתתפים הסופית לקדם אירוויזיון? כשנינט אמרה לא, וגם רייכל סירב ואתי אנקרי לא החזירה טלפונים (או שכן, אבל עם תשובה שלילית), לא עצרתם לרגע לנתח את הדברים? מבלי לפגוע באף אמן, לא באלה שפרשו ולא באלה שעדיין לוקחים חלק בתחרות, עבור רוב הציבור מדובר ב-B LIST אנונימית עם תיבול של כמה HAS BEENS שתוקפם פג ביחד עם מסיכות האב"כ והאטרופין של מלחמת המפרץ. הראשונה.
שמיעת השירים איששה את החששות. כמי שהיה מעורב בשבע תחרויות אירוויזיון עד כה, אני חייב להודות שמלבד שני שירים שיתחרו על הכרטיס לאתונה, התחרות בזויה והזויה. כל כך מוזנחת ומדכאת שאפילו צביקה פיק עלול להחליט שלא לקחת בה חלק בשנה הבאה, ואז עם מי תישארו?
אם כבר רשימה שלא אומרת הרבה לקהל, למה לא לתת לכל היוצרים והזמרים בארץ סיכוי להתחרות בקדם? אולי דווקא מיוצר אנונימי וזמרת אלמונית תבוא הישועה? גם ריטה התחילה מאיזה מקום.
הכי קל היה להיכנס ברשימת המשתתפים השנה בקדם, אבל אני בוחר שלא לעשות זאת. הם לא עשו שום דבר רע ורובם גם זמרים לא רעים בכלל. הם רוצים לקדם את הקריירה שלא התחילה או לנסות ולקבל עוד שלוש דקות של מצלמה ופאייטים כמו בימים הטובים ההם עם ההורה ההיא.
ומכיוון שלבקר את רשות השידור זה הדבר הכי קל בעולם ולא חוכמה גדולה, אני מציע גם מספר פתרונות. תרגישו חופשי להשתמש בהם. זו המתנה שלי אליכם:
1. לוקח זמן לארגן קדם ראוי ומפואר ולכותבים לכתוב שיר מנצח. עדיף להתחיל להתארגן על התחרות כבר מאוגוסט או ספטמבר ולא לחכות לינואר.
2. זמרים מפורסמים לא רוצים להגיע לתחרות? מעטים המקרים שאמנים ויוצרים אומרים "לא" לכסף. הפרס למקום הראשון, מלבד כרטיס טיסה במחלקת תיירים, צריך להיות כסף. הרבה כסף. בוכטה. אני יודע שיש לכם תקציב גדול ברשות, שהרי משלם אגרה אנוכי. אולי שווה להשקיע כמה עשרות אלפי שקלים במנצחים?
3. אם כבר הזכרנו כסף, בקדם האירוויזיון הגרמני השנה התארחו בחלק האמנותי זוכי אירוויזיון כמו דנה אינטרנשיונל שלנו, האחים אולסן ואחרים. קצת זוהר אירופאי מאוד מוסיף לעסק ומשדרג אותו. שווה להעתיק את הנוסחה ולא רק להוציא הודעות לעיתונות שהיווניה מגיעה. מישהו בכלל טרח ליידע אותה שהיא אמורה לבקר בישראל?
4. מורן אטיאס לא עושה כבוד לתחרות. מי שעושה סיבוב של 365 מעלות לא יכולה להנחות קדם. סחתין על למידת הלקח. יעל בר זוהר שולתתתת!!!!1
5. השיטה השבדית הוכיחה את עצמה. אולי כדאי להשקיע בכרטיס טיסה לשטוקהולם ללמוד אמנות הקדם מהי.
בהצלחה לכולם, וכמו שזה נראה תכינו כרטיסי טיסה ותשריינו מלון טוב בגרמניה...
אלון אמיר שימש כמפיק בפועל של דנה אינטרנשיונל ולהקת עדן לתחרות האירוויזיון ובשנת 2005 ניהל את קמפיין יחסי הציבור הבינלאומי של נציגת בלרוס.