שתף קטע נבחר

MBA? חבל על הזמן

מחקר שנערך בארה"ב גילה כי מנהלי שיווק בחברות בעלות ביצועים מצוינים הם חסרי MBA. כי כדי להצליח צריך תעוזה, ואת זה לא רוכשים באוניברסיטה

זה אמנם נשמע מוזר או מפתיע, אבל מחקר שנעשה לאחרונה בארה"ב, מוכיח בעליל שתואר MBA איננו סתם בזבוז זמן וכסף, אלא אפילו חסרון ממשי לבעליו. המחקר, שבוצע על-ידי חברת הייעוץ קוגן ושו"ת (כמדווח ב-ADVERTISING AGE), נערך בקרב 32 חברות מוצרי צריכה מובילות, והנתון הבולט ביותר הוא שמנהלי שיווק בחברות בעלות ביצועים מצוינים במונחי הגדלת נתחי שוק, הם חסרי MBA, בעוד שעמיתיהם בחברות שהפסידו נתחי שוק הם כולם בעלי MBA.

 

המחקר מצביע על כך שהחברות המצליחות מגייסות את מנהלי השיווק שלהן מקרב בוגרי תואר ראשון ומתוך משרדי הפרסום והייעוץ האיסטרטגי. בקרב החברות הכושלות, רק כ-5% מהמנהלים גוייסו ממשרדי הפרסום ואף לא אחד מקרב

בעלי תואר ראשון. המחקר ממשיך למנות משתנים שונים ומשונים המדגימים את שיעורי ההצלחה של חסרי MBA לעומת שיעורי הכשלון של בעלי MBA.

 

לאור כל הנתונים הללו, השאלה המתבקשת היא "האם להשקיע בלימודי MBA אם לאו?". התשובה, לצערי, כמו רוב הדברים בחיים, איננה פשוטה. אבל אנסה בכל זאת.

 

אין ספק, שכדי להתקבל לעבודה ו/או לקבל תפקידי ביניים בשיווק (ניהול תחום, ניהול שיווק) צריך MBA. במיוחד בחברות הגדולות ובארגונים המוסדיים. לעומת זאת, מי שרוצה להצליח בתפקיד ( ולא רק להתקבל) עדיף שיוותר על MBA ויעשה אחד משניים: שיעשה תואר שני בפילוסופיה או שיילך לעבוד במשרד פרסום.

 

ההסבר הוא פשוט. רוב המעסיקים המוסדיים - החל ממחלקות משאבי האנוש שלהם וכלה בדירקטוריונים - אוהבים למזער סיכונים ו"ללכת על בטוח", ומכאן גם נובעת הדרישה הכל כך "ממוסדת" לתואר MBA. אלא שכאן בדיוק נזרע גם "זרע הפורענות" המבטיח את הכשלון העתידי. כי כל מי שמבין משהו בשיווק, יודע היטב, שהמתכון להצלחה כולל מרכיבים, כמו תעוזה, יצירתיות, חדשנות, הנכונות להיכשל, הליכה בדרכים לא סלולות וכו'. בקיצור: כל מה שעומד בניגוד גמור ל"הליכה על בטוח".

 

אגב, מסלול לימודי MBA לכשעצמו ומעצם הווייתו, איננו מעודד, ברוב המקרים, "יציאה מהקופסה" ( מה שעמיתי למדור ד"ר דן הרמן כינה פעם "משובטי MBA").

 

לעומת זאת, העבודה במשרדי פרסום היא ההפך הגמור מ"הליכה על בטוח". יצירתיות, תעוזה, חדשנות, מרדנות, פרובוקטיביות, התנסות – הם נשמת אפה של תעשיית הפרסום. ה"פיצוצים" הגדולים קורים בדרך כלל כאשר הפרסומאים הנועזים מתנגשים בלקוחותיהם השמרניים. זהו הקונפליקט הקלאסי בין שני עולמות שונים לחלוטין. בין הנועז לפחדן ובין החדשן לשמרן. האחד רוצה להצליח בגדול והשני רוצה להמנע מכשלון.

 

יתרון נוסף ויקר מפז אותו מציעה העבודה במשרדי פרסום, הוא ההתנסות הרוחבית במגוון תחומים שונים, התמודדות עם אתגרים מגוונים וההיכרות האינטימית עם דרכי ההתנהלות וקבלת ההחלטות בארגונים שונים.

 

אדם אינטיליגנטי שעשה 3-4 שנים במשרדי פרסום מקצועיים, ירכוש יתרונות בולטים על פני עמיתיו, בוגרי MBA, שעשו את המסלול המקובל של ניהול מותג-ניהול תחום- ניהול שיווק וכ"ו. אמנם יהיה לו קצת קשה יותר לקבל את התפקיד

הרצוי אבל לכשיקבל אותו ,סיכוייו להצליח גבוהים בהרבה .

 

ולמעסיקים אני ממליץ לעיין במחקר הנ"ל ולהסיק את המסקנות המתבקשות. לטובתם.

 

הכותב הוא מנכ"ל ADMAN - החברה למשאבי אנוש לענפי הפרסום, השיווק והתקשורת

פורסם לראשונה 27/03/2006 06:55

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים