מתנה ב-5 מיליון שקל
אפשר לכתוב שהמבצע של בנק הפועלים המאפשר לכולם לבקר בחול המועד פסח בפארקים ובמוזיאונים ללא תשלום הוא מהלך של יחסי ציבור. אבל אפשר גם לפרגן
5 מיליון שקל זה כסף קטן בשביל בנק הפועלים, במיוחד כאשר מסתכלים על הדו"ח הכספי שפירסם השבוע הבנק ממנו התברר כי הרווח הנקי שלו בשנת 2005 הסתכם ב-2.9 מיליארד שקל. חישוב מהיר אף מגלה כי 5 מיליון הם פחות מ-0.2% מ-2.9 מיליארד. הוא שאמרנו: כסף קטן.
עכשיו תשאלו, מאיפה אני נתפס למספר הזה - 5,000,000 שקל. פשוט: במסגרת מבצע מיוחד לכבוד פסח, מזמין בנק הפועלים את כל תושבי ישראל, גם כאלו שאינם לקוחותיו, לבקר ללא תשלום במהלך ארבעה ימים בחופשת חול המועדפסח ב-37 אתרי תיירות שונים ברחבי הארץ. וכמה השקיע הבנק במבצע הזה? ניחשתם נכון: 5 מיליון שקל.
מה אתם אומרים על המהלך הזה? אפשר להיות ציניים ולכתוב שמדובר במהלך של יחסי ציבור, שזה כסף קטן ושהכל בעצם על חשבוננו ועל חשבון העמלות שאנו משלמים לבנק. זה קל, וגם יכול להיות שיש בכך מידה של אמת. אבל מצד שני אפשר גם לפרגן: כי הבנק לא חייב לעשות את זה, ואת העמלות הרי הוא יגבה מלקוחותיו בכל מקרה: עם או בלי כניסות חינם למוזיאונים.
לכן, בחרתי לפרגן. ולא, אין לי חשבון בבנק ואני גם לא מכיר את מנהליו. בחרתי לפרגן לבנק כי הרבה משפחות בארץ לא יכולות להרשות לעצמן להיכנס למוזיאונים, לפארקים עם אטרקציות לילדים ולגנים לאומיים - מהסיבה הפשוטה שזה יקר להן. ומה עושה בנק הפועלים? פותח להן דלת, ומאפשר לילדים ולמשפחות רבות לחוות חוויות שמעולם לא חוו. לטעום קצת תרבות במוזיאונים, להשתעשע בפארקים ולנשום טבע בגנים לאומיים. והכל בחינם, על חשבון הבנק.
אז נכון, הבנק הוא לא פילנטרופ ומן הסתם יש לו אינטרס בכל מהלך שהוא עושה. אבל מצד שני הוא נותן מתנה שהוא לא חייב לתת. רבים גם יעקמו אף ויאמרו שיהיה מאוד צפוף והמוני במקומות שייפתחו בחינם. אבל אני אומר שלפעמים צריך לשים את הציניות והספקנות בצד, וליהנות מהמתנות שמחלקים לנו.
אז אם בא לכם להצטופף קצת עם עמישראל בחול המועד פסח, קומו באחד הבקרים מוקדם, קחו את הילדים, וצאו לבלות על חשבון בנק הפועלים. ואם לא יהיה לכם צפוף מדי, אתם יכולים גם להגיד בלב תודה. על זה, אני מוכן לחתום, הבנק לא יגבה עמלה.