טיפים: כך תעברי בקלות את הימים שאחרי הלידה
הימים שאחרי הלידה כואבים, מתישים ודורשים הסתגלות נפשית ופיזית. בצד האושר הגדול קיימות גם תחושות בלבול וחוסר אונים ולעיתים אף דיכאון. כך תטפלי בעצמך ותקלי על הכאבים

העיקר הוא התינוק הרך שזה עתה נולד, אבל האם צריכה להקדיש את הימים שאחרי לידה גם לטיפול עצמי. חשוב מאוד, אומרים המומחים במחלקה לחינוך וקידום הבריאות בשירותי בריאות כללית, לעשות דברים שישמרו על הבריאות הפיזית והנפשית של האישה היולדת ועל איכות חייה אחרי הלידה.

 

  • תפרים: חוטי התפרים נושרים מאליהם בערך אחרי שבוע. חשוב להקפיד על שטיפה של האזור במים ובסבון לעיתים קרובות, לא למרוח משחות שעלולות לעכב את הריפוי ולהימנע מאמבטיות. השטיפה חיונית אחרי כל יציאה, מלפנים לאחור. אם הכאבים בתפרים מתגברים ואיתם ההפרשות, יש לפנות לייעוץ רפואי.

 

  • כאבים: אחרי הלידה לפעמים יש כאבים בזמן הליכה. כדאי להתגבר עליהם וללכת. כמו כן ייתכנו כאבי בטן והתכווצויות של הרחם, בייחוד בזמני הנקה. ההתכווצויות נחלשות עם הזמן ומסייעות לחזרת הרחם לגודלו הטבעי. אם הכאב חזק מאוד, אפשר לקחת משכך כאבים לפני ההנקה לפי עצת רופא.

 

  • טחורים ועצירות: כדי להקל את היציאות יש להוסיף לתפריט פירות יבשים ושתייה מרובה. הסדרת פעילות המעיים תקל גם את כאבי הטחורים.

 

  • תזונה: חשוב להקפיד על תזונה מאוזנת, שכוללת את כל רכיבי המזון – דגנים, חלבונים, פירות וירקות טריים ומבושלים, שומנים. רצוי להמעיט באכילת ממתקים ולהקפיד על שתיית מים מרובה.

 

  • הפרשות ודימומים: נמשכים בדרך כלל עד שישה שבועות אחרי הלידה.

 

  • תרופות: אם נוטלים תרופות בזמן ההנקה, יש לומר את זה לרופא.

 

  • חשוב להימנע מעישון, ואם הדבר לא אפשרי, יש לנסות לצמצם את מספר הסיגריות ככל האפשר ולעשן אחרי סיום ההנקה, כך שיחלפו לפחות שעתיים עד ההנקה הבאה. כמובן, אין לעשן בסביבת התינוק, בחדרו או במכונית שבה הוא נוסע, כדי למנוע את חשיפתו לעשן הסיגריות.

 

תסמונת הדיכאון שלאחר הלידה

 

שיעור גבוה של נשים סובל ברמה כזו או אחרת מתסמונת הדיכאון שאחרי לידה. דניאלה ויסמן-ביאלי, מטפלת מוסמכת ברפואה סינית ברשת מכבי טבעי, מסבירה

שהתסמינים שאופייניים למצב הזה (שרמתו משתנה) יכולים להיות מתח, דאגה לשלום התינוק עד כדי אובססיה, בלבול, תחושת חוסר אונים, חוסר תיאבון, קושי להירדם, שינה קלה מאוד, פחד להרים את התינוק או לרחוץ אותו, כעס על התינוק או על בן הזוג, עליות וירידות במצב הרוח, עצבנות, תחושות אשמה, חולשה, חוסר ריכוז, אפתיה ותחושת כפייה (ההכרה שזה לתמיד).

 

התסמינים, שלפעמים ישנו ביטוי לכולם ולפעמים רק לחלק מהם, מופיעים לדברי ויסמן-ביאלי בדרך כלל ארבעה ימים עד שבועיים אחרי הלידה ונמשכים בין חודש לשנה וחצי. "חשוב לטפל בהם ולא לתת לזמן לעשות את שלו", היא אומרת, "ולהבין מה גורם להם". בין הגורמים לדיכאון אחרי לידה מונה ויסמן-ביאלי את השינויים ההורמונליים, איבוד הדם, החרדה שקשורה למצב החדש (בלידה ראשונה) והציפיות להיות מאושרת ולתפקד באופן מושלם בלי לתת מקום לעייפות הרגשית, לחולשה ולספק.

 

איך מתמודדים עם המצב?

 

  • מנסים למנוע אנמיה בכל דרך אפשרית – דיקור, צמחי מרפא, תזונה מתאימה, תוספי תזונה וכדומה.
  • מארגנים מראש תמיכה ועזרה, שיאפשרו ליולדת להשתחרר מכל מה שהוא לא הנקה.
  • מדברים ונפגשים עם נשים אחרות שכבר 'היו שם' או שנמצאות באותו שלב. השיתוף והביחד מפיגים את הבדידות ומסייעים בהתמודדות.
  • מבינים שזה נורמלי ונותנים לגיטימציה למצב, גם אם הוא לא תואם את הפנטזיה מימי ההריון. במקביל חשוב לנסות להפחית את רגשות האשמה שגורמים לעריכת השוואות, לתחושת פחיתות ערך ולגישה שיפוטית.
  • במידת הצורך חשוב לפנות לעזרה מקצועית.

 


פרסום ראשון: 10.04.06 , 00:15
לפנייה לכתב/ת
    קישורים ממומנים
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה טיפים: כך תעברי בקלות את הימים שאחרי הלידה
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    עכשיו את
    צילום: סי די בנק
    אל תזניחי את הטיפול בעצמך
    צילום: סי די בנק
    מרגילים את הילדים לשתות מים
    ynet ספיישל
    תמר אלפיה
    נירית צוק
    אלי זוהר ניב
    ליאת קרן
    חיים עמית
    גיל ונטורה
    דני גיל
    דפנה תייר
    ענת לב אדלר
    ערוץ בריאות השן
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים