שתף קטע נבחר

גברים: 91% מהנהגים בתאונות קטלניות

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ניתחה את נתוני תאונות הדרכים לשנת 2005, וגילתה מסקנות מעניינות. 77% מהנהגים שהיו מעורבים בתאונת דרכים עם נפגעים הם גברים; מספר התאונות הקטלניות ירד ב-11% לעומת 2004 ומספר ההרוגים ב-7%. וגם: אופנועים ומשאיות כבדות מעורבים ביותר תאונות, ומדיניות אכיפת המהירות שוב סופגת חבטה

77% מהנהגים שמעורבים בתאונות עם נפגעים הם גברים, רק 23% נשים. כך עולה מנתונים שמפרסמת היום הלמ"ס, ומתייחסים לתאונות הדרכים שהתרחשו במהלך שנת 2005. מעורבותם הגדולה של גברים בתאונות הדרכים אינה יכולה להיות מוסברת ביחס בין מספר הנהגים לנהגות, שכן אחוז מחזיקות הרישיון בישראל עומד על 40% - גבוה משמעותית מאחוז מעורבותן בתאונות. ויותר מכך: אחוז הנהגות שהיו מעורבות בתאונת דרכים קטלנית עומד על 9% בלבד. כן, 91% מהתאונות הקטלניות נגרמות על-ידי גברים.

 

מניתוח נתוני המשטרה הכלליים, עולה כי במהלך שנת 2005 חלה ירידה מבורכת של 7% במספר ההרוגים בתאונות דרכים לעומת 2004. כמו כן, ישנה ירידה של 4% במספר הנפגעים הכולל ובמספר הפצועים קשה, ירידה של 4% במספר התאונות בכלל והקשות בפרט, וצניחה של 11% במספר התאונות הקטלניות.

 

עוד מגלה הדו"ח, כי משאיות כבדות (15 טון ויותר) מעורבות בהרבה יותר תאונות מכפי שחלקן במצבת כלי הרכב ובנסועה השנתית מלמדים. המשאיות הללו מהוות 0.9% בלבד ממצבת כלי הרכב ו-2.9% מכלל הנסועה השנתית בישראל, אך מעורבות בלא פחות מ-5.7% מהתאונות הקטלניות - כמעט פי שתיים.


שנת 2005: 93,334 פצועים קל, 114,019 מכוניות ניזוקו (צילום: חגי אהרון) 

 

מצב דומה ניתן למצוא גם בקרב רוכבי האופנועים, שמהווים אמנם רק 3.8% ממצבת כלי הרכב ו-1.9% מהנסועה השנתית, אך מעורבים ב-7.7% מהתאונות עם נפגעים ו-7.4% מהתאונות הקטלניות בפרט - מספרים גבוהים ומדאיגים. נקודת אור אחת בנושא זה בנתוני הלמ"ס, ניתן למצוא במעורבות משאיות קלות, עד ארבעה טון, בתאונות דרכים.

 

משאיות קלות מבצעות 22.5% מכלל הנסועה השנתית בישראל, אך היו מעורבות ב-16% מהתאונות הקטלניות בלבד. עם זאת, מספר זה עדיין גבוה במקצת מחלקן בצי הרכב הישראלי, 14.5%.

 

מהירות הורגת? לא לפי נתוני המשטרה

 

דו"ח הלמ"ס, המבוסס על נתוני משטרת ישראל, מעניק מבט מעניין אל נתוני העבירות שבוצעו בזמן שנגרמה תאונה. וכך אנחנו למדים שהעבירה שמעורבת במספר התאונות הגבוה ביותר, היא סטייה מנתיב (18% מהתאונות), לפני אי-ציות לרמזור (15%), אי-שמירת מרחק (10%) ואי-מתן זכות קדימה לרכב (9%).

 

ואיפה המהירות? הרחק מאחור, במקום השמיני מתוך תשעה גורמים עיקריים. מהירות מופרזת התגלתה ב-5% מהתאונות בלבד, אחרי אי-ציות

לתמרור "עצור" או "תן זכות קדימה" (8% כל אחד) ואי-מתן זכות קדימה להולך רגל (7%).

 

אגב, נתוני המשטרה מגלים כי מבין כלל התאונות, ב-48% מהמקרים הנהג המעורב לא ביצע עבירת תנועה כלל. 52% מהנהגים ביצעו אחת מהעברות לפי השכיחות שפורטה קודם.

 

מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נמסר עוד, כי הנתונים עליהם התבססו בניתוח תאונות הדרכים אינם כוללים את התאונות והנפגעים בשטחי יהודה ושומרון. בשטחים אלו נרשמו 522 תאונות דרכים עם 1,448 נפגעים, מהם 28 הרוגים. בשנת 2004 עמד מספר ההרוגים בשטחים על 38 בני אדם.

 

כמו כן, לא כולל הדו"ח את תיקי "כללי עם נפגעים" של משטרת ישראל. תיקים אלה נפתחים לתאונות בהם פצועים קל בלבד. למשטרה 66,788 דיווחים מסוג זה (ירידה של 2% לעומת 2004), בהם נפגעו קל 93,334 בני אדם ו-114,019 כלי רכב ניזוקו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חגי אהרון
תאונת דרכים קטלנית. ב-91% מהמקרים מאחורי ההגה ישב גבר
צילום: חגי אהרון
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים