שתף קטע נבחר

מע"צ החדשה מודה: "הסימונים בכביש מקריים"

קיבלתם דו"ח על חציית קו הפרדה לבן ורצוף בכביש סדום-ערד? למשטרה אין נגדכם כל עילה לתביעה. הסיבה: החברה הלאומית לדרכים (מע"צ החדשה) מודה כי הסימון בכביש נעשה ללא כל תכנית או אישור מסודר. כך מפרסם היום המקומון "כל הנגב", המגלה גם כי בחלק ניכר של שאר כבישי הארץ יש בעיית אישור לסימון. כדאי שתדעו

תשובה שקיבל לאחרונה עו"ד איתי יצחק מבאר-שבע מנציגי החברה הלאומית לדרכים (מע"צ החדשה), מגלה תופעה יוצאת דופן: קווי הפרדה רציפים שסומנו על-ידי החברה בכביש ערד-סדום (כביש 31), סומנו שלא על-פי התוכניות ובאופן מקרי בלבד. במילים אחרות, לפחות חלק מסימוני הכביש שם אינם חוקיים, ולכן המשטרה אינה יכולה לאכוף את החוק בהתאם למסומן על הכביש.

 

לא יכולים לאכוף

 

הפרשה החלה לפני מספר חודשים, כאשר עו"ד איתי יצחק מבאר שבע פנה לחברה הלאומית לדרכים. את זה עשה לאחר פניה של תושב העיר, אשר קיבל דו"ח תנועה בעקבות חציית קו לבן רצוף בקטע מסוים של כביש ערד-סדום, כביש המכונה גם "ירידות ים המלח". הקנס שקיבל הנהג היה 500 שקל, בנוסף לשש נקודות חובה בגין "חציית קו הפרדה לבן".

 

  • סיפורו של הכביש: "מעשה סדום", מתוך "בלייזר"

 

עו"ד יצחק פנה לחברה הלאומית לדרכים וביקש אישור על תוכנית תמרור לקטע מסוים בכביש ערד-סדום. זאת לאחר שניסיון העבר מלמד כי קטעי כביש רבים בארץ לא אושרו בתוכניות כדין, ועל-כן סוג התמרור שהוצב במקום, או סומן על הכביש, אינם בעלי מעמד רשמי אלא זמני בלבד. וכפי שתיווכחו מייד, לעיתים אף מקרי.


הסימון מאושר בתוכניות סימון הכבישים? כלל לא בטוח (צלם: מאיר אזולאי)

 

 

תשובת החברה הלאומית לדרכים לפניה הייתה כי אכן, סימון הקטע עליו קיבל הנהג דו"ח, אינו מאושר מבחינת הגוף האחראי על סימון הכבישים. עם תשובה זו פנה עו"ד יצחק ללשכת תביעות תעבורה של משטרת מרחב הנגב. במשטרה לא יכלו להתמודד עם דו"ח תנועה המסתמך על סימון כביש שאינו מאושר בדין, והמירו את העבירה ל"סטייה מנתיב". עבירה הגוררת עמה קנס של 250 שקל.

 

"אנחנו מבצעים חידוש סימון צבע על הסימון הקיים משנת 1964, עם שינויים פה ושם, בשיתוף עם משרד התחבורה. אבל אכן, אין לכך כל תוכנית מוסדרת". כך אמר ל"כל הנגב" אינג' אשר סגל, מהנדס מחוז הדרום של החברה הלאומית לדרכים.

 

האם יש בכלל קטעים מאושרים בכביש מערד לסדום?

 

"הקטעים היחידים המעוגנים בתכנית סימון מסודרת בירידות סדום הם רק בכביש 25, בין קילומטרים 117-107. זאת עקב שינויים שנעשו בסימונים בגלל 'נתיבי זחילה' למשאיות. מדובר בקטע בו ניתן ואפשר לעקוף גם בירידה או בעלייה בצורה בטוחה. על כל יתר הסימונים בכבישים 31 ו-25 משנת 1964, אין לנו תוכניות. הסימונים היחידים המאושרים מבחינתנו בכביש 31 בין דימונה לצומת הערבה הם רק הצמתים".

 

מי בעצם צריך לעשות את התוכניות הללו?

 

"האחראים הם אנחנו, בחברה הלאומית לדרכים. אבל כדי לעשות את כל הדברים הללו צריך לתכנן את הכל מחדש. יכול להיות שתוך כדי התכנון ימצא ויוחלט שהתכנון החדש צריך להיות אחרת מהקיים היום. יש כל מיני הנחיות חדשות על-פיהן יכול להיות שחלק מסימוני הצבע לא יישארו כפי שהם היום. בגלל שאין לנו תוכניות, בקטעים מסוימים צבענו לחומרה. סגרנו יותר קטעים ממה שהנהלים דורשים, וזה בגלל שאין לנו תוכניות. אין לנו את האמצעים להתחיל את כל התכנון מחדש".

 

המומים, אך לא נפסיק לאכוף

 

מפקד השלוחה הדרומית של משטרת התנועה הארצית, סנ"צ זאב גוטמן, הופתע מהממצאים ש"כל הנגב" הציג בפניו. "אנחנו המומים מממצאי התחקיר כפי שהוצגו בפנינו. הדברים הועברו לבחינת הגורמים המוסמכים והמקצועיים במשטרת התנועה הארצית. ראוי לזכור כי מדובר בכביש מסוכן ובעייתי, ואנו נמשיך בו את האכיפה, גם של עבירת חציית קו הפרדה לבן, עד אשר נקבל הנחייה אחרת על-ידי הגורמים הרלוונטים".

 

"זה משהו שמחייב טיפול מיידי כדי לבדוק את המשמעויות וההשלכות, כי זה לא פשוט. האכיפה של השוטרים בירידות סדום היא למנוע מכל המשתוללים על הכביש הזה לאבד שליטה ולהתרסק. אנחנו יוצאים מנקודות הנחה שאם נמצאים באיזה כביש או מקום תמרורים או סימונים על הכבישים - הם מוצבים כדין. אני לא יודע איפה הסימונים בתוכנית ואיפה לא. במצב כזה, אין לנו 'שיניים' לפעול בכבישים האלה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: הרצל יוסף
עו"ד איתי יצחק
צילום: הרצל יוסף
קו הפרדה רצוף? לא בטוח
צילום: מאיר אזולאי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים