שתף קטע נבחר

האם שבב חדש ישנה את פני עולם המשחקים?

חברת AGEIA משווקת את שבב ה-PhysX, המבצע עיבודי פיזיקה במשחקי מחשב, ומפחית מהעומס מהמעבד הראשי

חברת AGEIA החלה לשווק את כרטיס ה-PhysX, המופקד על ביצוע משימות פיזיקליות במשחקי מחשב, ומקווה כי הגיימרים יסתערו על חנויות המחשבים המוכרות את השבב.

 

ה-PhysX הוא המעבד הפיזיקלי הייעודי הראשון המותאם במיוחד לשוק הביתי. המעבד מבצע את כל עיבודי הפיזיקה במשחק (כמו למשל חישובי תנועה של גופים) במחשב שלכם. כתוצאה מכך, המעבד המרכזי אמור להיות חופשי יותר, על מנת לדאוג למשימות הכלליות כמו חישובי AI (בינה מלאכותית) וחלוקת משימות.

 

בהשוואה למעבדים גרפיים (GPUs) מודרניים, ה-PhysX עושה רושם עתיק למדי - עם זיכרון של 128MB בלבד, תהליך ייצור של 130nm, וממשק PCI רגיל. אולם, כל אלה אמורים להספיק כדי להתמודד עם החישובים הפיזיקליים במשחקים עכשוויים כמו Fear, Half Life 2 ומנוע ה-Unreal 3 הממשמש ובא, אשר יתמוך ב-Physics Processing Unit (או בקיצור – PPU) של AGEIA.

 

למה צריך את זה?

 

רוב הגיימרים לא ימצאו תועלת בשבב החדש, מאחר והביצועים הגרפיים של המחשב שלהם מוגבלים על ידי כרטיס המסך ולא על ידי המעבד המרכזי.

 

עם זאת, עבור בעלי כרטיסי מסך חזקים כמו ה-GeForce 7800GTX, המעבד המרכזי מהווה מגבלה ברורה. הסיבה לכך היא שלמרות שעיבודי וידאו מבוצעים על ידי המעבד הגרפי ועיבודי קול נשלחים לכרטיס הקול, המעבד המרכזי מתקשה להתמודד עם עיבודים פיסיקליים מאומצים החשובים בכל משחק חדש.

 

לדוגמה, במשחק המחשב Half Life 2 אתם יכולים ממש להיווכח בירידה ב-FPS (קצב הפריימים בשניה) כאשר אתם מעיפים אגד של חביות. הדבר לא נגרם בשל עומס על כרטיס המסך, אלא בשל המאמץ של חישובים פיסיקליים המבוצעים על ידי המעבד המרכזי.

 

ה-PhysX נכנס לתמונה

 

כאן בדיוק נכנסת לתמונה AGEIA עם כרטיס ה-PhysX שלה. במקרים כאלה, ה-PPU אמור להיכנס לפעולה ולעזור להשגת חוויית משחק נטולת הפרעות ועשירה בתנועות אמיתיות של אלפי אלמנטים שונים.

 

אם אתם עדיין סבורים כי הכרטיס הזה מיותר, אז הרשו לנו להזכיר לכם שדברים דומים נאמרו בזמנו על 3Dfx שהחליטה כי הפתרון לאפקטים תלת-מימדיים הוא כרטיס מסך ייעודי עם מעבד משלו שיטפל בחישובים גרפיים. Creative גם כן זכתה להרמת גבות כאשר היא החליטה כי איכות הקול דורשת מעבד קול אמיתי, ותיכננה כרטיס משלה שנועד להפיק קולות טהורים במשחקים.

 

היצרים כבר הודיעו שישלבו

 

בדומה ל-nVidia ו-ATI בשוק הגרפי, גם AGEIA מתכוונת לעבוד עם יצרנים

אחרים שיספקו את הכרטיסים בעצמם – דבר שיבטיח תחרות בין היצרנים השונים שעשויים להציע תכונות ייחודיות, שיספרו לכרטיס ערך מוסף.

 

עד כה נמסר לנו כי BFG ו-ASUS חתמו על הסכמים לייצור כרטיסים המבוססים על המעבד הפיסיקלי החדש, כאשר המחיר המומלץ לצרכן שלהם עומד על בין 199 ל-249 דולרים.

 

מספר יצרניות מחשבים כמו Dell, Alienware ו-Falcon Northwest כבר הודיעו על שילוב של כרטיסים כאלו במערכות שלהם, מה שבהחלט יכול לרמז על עתידו של המעבד הפיזיקלי. על פי AGEIA, המעבדים כבר מוכנים ומופצים בשוק, כאשר כרטיסים ייעודיים יהיו ניתנים לרכישה החל מחודש מאי.

 

חומרה בלבד אינה מספיקה, וכדי שהשבב החדש באמת יהפוך להיות חלק מהדרישה בכל מחשב גיימרים סטנדרטי נדרשת גם תמיכה של תוכנה. מעל ל-100 כותרים מכ-60 מפתחות משחקים כבר הכריזו כי הם יספקו תמיכה במעבדים פיסיקליים, כאשר מפתחות כמו UbiSoft, Cryptic Studios, NCSoft, Epic Games ו-Sega נמצאות ביניהן.

 

אגב, AGEIA גם הודיעה שב-31 למרץ היא תשחרר ערכת SDK ל-PLAYSTATION 3, המותאמת במיוחד למעבדי ה-Cell של הקונסולה - כך שיש למה לצפות גם בשוק הזה.

 

בינתיים תומך רק ב-PCI הישן

 

נכון לעכשיו הכרטיס מיועד לממשק ה-PCI הישן, אבל בעתיד ניתן לצפות לכרטיסים המיועדים לממשק PCI-e X1 ואולי אפילו PCI-e X4. ולמי שדואג לצריכת החשמל של הכרטיס, אז נוכל לספר כי לפי המפרט שלו הוא צורך כ-20W, כך שיש לחבר אותו גם ישירות לספק הכוח שלכם באמצעות מחבר מולקס.

 

להדגמת וידאו של ביצועי ה-PhysX לחצו כאן.

 

הידיעה פורסמה במקור באתר HWzone.co.il

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים