מיקרוסופט חשפה תוכנה לקריאת עיתונים דיגיטליים
התוכנה תשולב במערכת ההפעלה Vista, שתצא בחודש ינואר, ותאפשר למוציאים לאור להפיץ עיתונים ומגזינים דיגיטליים שיותאמו לכל צג - מחשב שולחני או נייד - וישחזרו את חוויית הקריאה בדפוס, על פי ההבטחה
יו"ר מיקרוסופט, ביל גייטס, גילה ביום ו' לעורכי עיתונים בארה"ב כי החברה מפתחת תוכנה לקריאת עיתונים דיגיטליים, שתהפוך קריאה של עיתונים באמצעות מחשב למשימה קלה כמעט כמו דפדוף בדפי נייר.
גייטס דיבר בכנס איגוד עורכי העיתונים האמריקני, שעמד השנה בסימן המאמץ להילחם בירידה במספר המנויים לעיתוני דפוס ולמשוך קוראים חדשים.
במה מדובר?
מגזינים דיגיטליים הם העתקים זהים למגזיני או עיתוני דפוס, הניתנים לצפייה באמצעות מחשב
המחובר לאינטרנט.
הגולשים המעיינים במהדורות דיגיטליות יכולים לדפדף בהן באמצעות העכבר, כאילו היה מדובר במגזין מודפס, אך המוציא לאור יכול לשלב בהם גם קישורים, וידאו וקול, וכן לעדכן את התכנים על פי הצורך. דרך עמוד התוכן של המגזין, ניתן להקליק על הכתבה הרצויה והמגזין ייפתח בעמוד הרלווטי.
גייטס הזמין לבמה את ארתור סלצברגר ג'וניור, המוציא לאור של ניו יורק טיימס, כדי לחשוף כמה פרטים על ניסוי שעורכות שתי החברות בתוכנת הקריאה הדיגיטלית. המוצר, המכונהThe Times Reader, יושק בתחילת השנה הבאה.
"אנחנו מנסים להפוך את חויית קריאת החדשות למושכת יותר עבור קוראינו, כזו שתאפשר להם לקרוא אותנו יותר", אמר סלצברגר. "עלינו לשרת את הקוראים בכל מקום ובכל פלטפורמה".
גייטס אמר כי כתבות ותמונות שיוצגו בתוכנת הקריאה החדשה ובמחשבי לוח ניידים יהיו דומים מאוד לדפי נייר. במקום לגלול לאורך העמוד, המשתמשים יוכלו לדפדף מדף לדף באמצעות עט סטילוס או נקישת אצבע.
התאמה לכל צג
טום בודקין, המעצב הראשי של ניו יורק טיימס, הציג אב טיפוס של המוצר והדגים כיצד התוכנה מתאימה את הטקסט והתמונות בעיתון לכל צג – אם מדובר במחשב שולחני או נייד. הכתבות הוצגו במראה של העיתון המודפס, כאשר בחלק מהדפים שולבו מודעות אינטראקטיביות. "תוכנות כאלה משלבות בין הנוחות של הדפוס לאינטראקטיביות של האינטרנט", אמר בודקין.
מחשבים ניידים עם תוכנות קריאה כאלה לא ידרשו חיבור לאינטרנט לצורך קריאת עיתונים. לאחר שהמשתמשים יורידו את התכנים, הם יוכלו לדפדף בעיתון באופן דיגילי, אמר גייטס. לדבריו, המשתמשים יוכלו גם להדגיש טקסט ואף לרשום הערות בתוך המהדורה. סלצברגר אמר כי מיקרוסופט והטיימס בוחנים אפשרות לדעת מה שיעור הקוראים לכל כתבה במהדורה הדיגיטלית.
גם עיתונים נוספים יוכלו להפיץ מהדורות דיגיטליות
תוכנת הקריאה החדשה תשולב ב-Windows Vista, הגירסה הבאה של מערכת ההפעלה, שתצא בחודש ינואר. גייטס אמר כי גם מי שלא ישתמש ב-Vista יוכל להוריד את התוכנה. לדבריו, מיקרוסופט תשחרר
עד סוף הקיץ את ערכות הפיתוח (API's), שיאפשרו לעיתונים ומגזיני דפוס נוספים ליצור מהדורות דיגיטליות.
תחום המגזינים הדיגיטליים נמצא עדיין בחיתוליו בארץ, אך בארה"ב הטכנולוגיה זמינה כבר כחמש שנים, ומגזינים ועיתונים רבים מפיצים גירסאות דיגיטליות לצד מהדורות הדפוס שלהם.
עיתונים ומגזינים ברחבי העולם מתמודדים עם ירידה נמשכת בתפוצה בשנים האחרונות, אך אנשי Olive מנופפים בנתוני ABC, הגוף המודד את התפוצה של העיתונות בארה"ב, שדיווח על עליה בקרב העיתונים שהפיצו מגזינים דיגיטליים לצד מהדורות הדפוס.
זאת, על אף שהתפוצה של המהדורות הדיגיטליות הייתה נמוכה למדי באופן יחסי, והקיפה חלק קטן מכלל המנויים.
מנוי למהדורה דיגיטלית יעלה יותר
החברות המובילות בתחום תוכנות העיתונים הדיגיטליים הן Zinio ו-Olive, וכניסת מיקרוסופט לשוק אינה מבשרת טובות מבחינתן, בהתחשב בכך שהתוכנה החדשה תשולב ב-Vista. אם להתבסס על ניסיון העבר בתחום הדפדפנים ונגני המדיה, שילוב של תוכנה חינם במערכת ההפעלה מספק למיקרוסופט יתרון גדול על פני המתחרות.
בד בבד, הזמינות של התוכנה במערכת ההפעלה מעוררת תקוות בקרב מוציאים לאור של עיתונים, שמתכוונים להשקיע יותר בשיווק המהדורות הדיגיטליות שלהם.
לדברי סלצברגר, מנוי למהדורה הדיגיטלית יעלה יותר ממנוי למהדורת הדפוס, שמחירו כיום כ-504 דולרים לשנה. משלוח לביתו של גייטס במדינה, ליד סיאטל, יעלה כבר 618.5 דולרים לשנה.