שתף קטע נבחר

היתה לנו ארץ נהדרת

בדיוק בזמן, ודקה לפני שתתחיל לטבול בביצה חמימה של אהבה-עצמית, נפרדה "ארץ נהדרת" מן הסלון שלכם. שלום ותודה, והנה סיכום זמני של מה שהיה, ומה שלא

מינון יתר של חיקויי פוליטיקאים עשוי שלא לעניין עוד בעונה הבאה. מיצינו, התרגלנו, השתעממנו. פרס מענטז, ביבי מזיע ואולמרט אומר "איי" כבר לא מגלגלים איש מצחוק. אפילו מעמיר פרץ כבר סחטו את כל הדחקות האפשריות, ובפעם הבאה שיופיע עטור מדליות ומלווה בחלי-שלי, קיים חשש רציני שגם המכורים יזפזפו למקום אחר. מאידך, ובהסתמך על הזכרון ההיסטורי, דמויות מחיינו הציבוריים עוד יפלו למלכודות גדולות, עוד יפשלו בענק – ואז בהחלט יהיה להם מקום של כבוד ליד קיציס. בינתיים, אפשר לפנטז על טל פרידמן בתפקיד מרינה סולודקין – קלי קלות בשבילו - ובהעדר משברים גדולים, אפשר לאבק את המדליות ולהתאמן עוד קצת על אולמרט. לא ייתכן שראש הממשלה הוא צנון גמור, בטוח אפשר לסחוט מדמותו איזה חיוך רחב של שמחה לאיד. תנו לו זמן.

 

כשתיכתב ההיסטוריה של ההומור הישראלי בראשית שנות האלפיים, "ארץ נהדרת" תיזכר לא בזכות החיקויים, כותרות העיתונים או קיציס. מה שיוביל אותה לפנתיאון הוא הדמויות המקוריות שנהגו במהלך העונות השונות, והפעם, כמובן, חיזקי. זו הדמות הגברית הכי פסיכוטית שראינו בעונה הנוכחית, וגם אחת שכל מרכיבי הטירוף שלה הם אבני הבניין של ערכי הישראליות השורשית. האם ישוב חיזקי? כדאי שישוב, בתנאי שיתעמקו בו קצת ויוסיפו לו קווי אופי מסביב לשטיקים.

 

האם יצליחו כותבי ארץ נהדרת להיפרד ממרכיבים של הצלחה בטרם יתעפשו? ג'ודי ניר-שלום-מוזס, כריסטיאנה הוכמן ואפילו יודה לוי החדש, כבר מגלים סימנים מובהקים של עייפות החומר. פנסיה מוקדמת עם הבלחות פה ושם – כי כל אחד זכאי לשני קאמבקים לפחות – יועילו לאלה וגם לנו.

 

זו לא היתה רק העונה שסימנה את טל פרידמן כבכיר מצחיקני ישראל (וגם אתם חשבתם ככה). זו גם היתה העונה שבה התברר כי לכשרונה של עלמה ז"ק אין גבולות, למעט מגבלותיהן של הדמויות שנכתבו בשבילה. גם אותה אפשר וצריך להצעיד למחוזות של טירוף, כולל מניירות פיזיות מוקצנות יותר מכפי שראינו הפעם.

 

שלום ותודה גם לרומנים, שגורשו בחסות הקישטה אימפוטנציה (משטרת ההגירה). לא הצלחתי להתלהב, גם אחרי שהלקסיקון המורחב שלהם הפך לפיסת-מייל שכל צופה ראה לעצמו חובה לשלוח לכל רשימת הכתובות שלו. עדיין, למרות ההתאמצות להלעיג דווקא על החברה הישראלית, בעיני היו קטעי "הרומנים" נגועים בגזענות. הנה המלצה לניסוי ביתי קטון: במקום "רומנים", נסו לחשוב שהקטעים הללו היו מוקדשים ל"יהודים". לא מצחיק, נכון? אפילו קצת מקומם, אולי? ובכן, כל פעם שמייחסים צבר של תכונות שליליות לציבור בלתי-מסוים, מדובר בגזענות, אפילו אם זה נורא מדגדג את בלוטות הצחוק. "הרומנים" הם תוצר מאוחר של נטייה בולטת בהומור הישראלי- ההישענות על הבדלים בין עדות כדי ליצור סיטואציות מגוחכות. לו נעשה נסיון להבחין בין הדמויות, אפשר היה להשאיר אותם לעונה נוספת – אם כי גם הם, מן הסתם, עוד יבליחו פה ושם.

 

ביקור חוזר של הקריין הבלתי נלאה, עוד קצת גלקטיקוס, גאידמק והלטאה ואולי גם שועים ורוזנים חדשים, לא מתחומי הפוליטיקה, יתקבלו תמיד בברכה. במיוחד יבורכו מאמצים מרוכזים ליצור עוד דמויות נשיות: "ארץ נהדרת", בדרכה להפוך לפיסת מיתולוגיה מקומית, לא יכולה להישאר רק בתחום האדמירלים, הגנרלים והפסיכים מטעם עצמם. יש בישראל לא מעט מטורללות שמחכות לרגעי ההנצחה הגדולים שלהן. גם אחרי מרינה סולודקין.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
טל פרידמן. הפך העונה לבכיר מצחיקני ישראל
עלמה ז"ק. יש לא מעט מטורללות שמחכות לה
לאתר ההטבות
מומלצים