שתף קטע נבחר

"הממשלה מנסה לבטל את הרכבת הקלה בת"א"

פורום 15 הערים הגדולות בישראל טוען כי כוונת הממשלה להטיל על הרשויות בגוש דן חובה לממן 15% מעלות פרוייקט הרכבת הקלה, בערך של 1.5 מיליארד שקל, יביא למעשה לביטול הפרוייקט שכן הרשויות באזור לא יוכלו לקחת על עצמן מימון שכזה בלי לפגוע קשות בשירותים שהן מספקות לתושביהן

" ממשלת ישראל מנסה לבטל את פרויקט הרכבת הקלה באזור גוש דן, על-ידי גלגול האחריות לכך על כתפי השלטון המקומי", כך טוען פורום 15 הערים הגדולות בישראל, המוחה על כוונת הממשלה להטיל 15% ממימון הפרוייקט על הרשויות בהן תעבור הרכבת הקלה.

 

מדובר בעלות של כ- 1.5 מיליארד שקל שאמורים להתחלק בין חמש ערים בלבד, ביניהן עיריית בני ברק ועיריית בת-ים, שמצבן הכספי קשה בלאו הכי. מנכ"ל פורום 15 הערים, עו"ד איתן אטיה, אמר כי "קשה לדמיין מצב לפיו עיריות אלה, ובמיוחד בני-ברק ובת-ים, יצליחו לגייס מאות מיליוני שקלים כל אחת, למימון פרויקט שאמור להיות פרויקט לאומי, במימון ממשלת ישראל, בשעה שהן נאבקות לשרוד כלכלית. התוצאה הבלתי נמנעת תהייה פגיעה משמעותית בשירותים שעיריות אלה מעניקות או לחלופין ביטול פרוייקט הרכבת הקלה".

 

היום תדון ועדת הכלכלה של הכנסת בנושא הרכבת הקלה ("הקו האדום") בחוק ההסדרים. מטרת אישור חלק זה בחוק  הוא שהעיריות המעורבות בפרויקט יצטרכו לממן 15% מעלות ההקמה של קו הרכבת, לרבות הקמת התחנות, קווי התשתית וכיוב'. כמו כן, מבקש משרד האוצר לפטור לגמרי את כל קווי הרכבת, התחנות, הרציפים והמבנים של הרכבת הקלה ומשרדיה מתשלום ארנונה לרשויות המקומיות.

 

"אגף התקציבים מבקש להמית את הפרוייקט"

 

לדברי עו"ד איתן אטיה, מנכ"ל פורום ה-15, "המדינה ככל הנראה מעוניינת לתת לחברות המתמודדות על המכרז לבניית קו הרכבת הקלה מתנה נוספת בצורת מענק מהעיריות. מדובר על עלות של כ-1.5 מיליארד שקלים, שיתחלקו בין פתח-תקווה (עלות ישירה של כ-200 מיליון שקל), בני-ברק (אחת הערים העניות בארץ – 220 מיליון שקל), רמת-גן (כ-130 מיליון שקל), תל אביב-יפו (כחצי מיליארד שקל) ובת-ים (כ-230 מיליון שקל). על כך יש להוסיף את העלות העקיפה בשל ה"פטור מארנונה" שהממשלה מנסה לסדר עבור הרכבת הקלה ומתקניה".

 

"קשה להשתחרר מהתחושה שהמטרה האמיתית של אגף התקציבים באוצר ביוזמת החקיקה הזאת היא להמית את פרויקט הרכבת הקלה ('הקו האדום') במחוז ת"א, וכן להמית פרויקטים נוספים של רכבות תחתיות ורכבות קלות המתוכננים לעתיד ('הקו הירוק', 'הסגול' ו'הצהוב' בת"א, הארכת קו הכרמלית בחיפה וכד'). הראיה לכך היא העובדה שהמדינה עשתה עד כה הכל כדי להתחמק מהגדרת פרויקט חשוב זה כ"פרויקט לאומי", המחייב הקצאת משאבים מיוחדים מצידה של הממשלה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים