שתף קטע נבחר
צילום: ויז'ואל/פוטוס

תקלה באוטו? אנחנו עוזרים

האם אנחנו חייבים לטפל במוסך מורשה? למה האוטו שלי עושה רעש מוזר? מה עושים אם הממיר הקטליטי הלך לעולמו ומדוע המכונית מדוממת מנוע לקראת עצירה? שאלות, ותשובות מומחי איגוד המוסכים

מערכת ערוץ הרכב מקבלת פניות רבות מצד קוראים, הסובלים מתקלות ברכבם ומעוניינים בייעוץ, או רוצים לשאול שאלות עקרוניות בנושא מוסכים. כדי לסייע לגולשים, החלטנו להעביר את הפניות שהתקבלו במערכת למומחי איגוד המוסכים, כדי שיבחנו אותן ויעניקו תשובות הולמות.

 

התשובות נערכו על-ידי חברי הוועדות הטכניות של אגוד המוסכים, ומבוססות על התאור הבסיסי שניתן מבעלי הרכב. כמובן, ללא בדיקה פיזית. לכן אינן חסינות מטעויות, ולא מהוות תחליף לבדיקה במוסך מורשה מטעם משרד התחבורה וקבלת חוות דעת מקצועית הכוללת בדיקת הרכב.

 

  • יש לכם צרות עם האוטו? תקלה שלא הצלחתם לתקן, אין לכם מושג מי יפתור את הבעיה? ספרו לנו, ונשתדל לעזור

 

 

-----------------------------------------------------------------------------

 

עידן - במאי 2005 רכשתי מאזדה 6. רציתי לדעת האם במסגרת האחריות חובה עלי לבצע טיפולים במוסך מורשה, שכידוע לכם גובה מחיר גבוה בהרבה. ועוד, האם אני חייב לקנות שמן ו"מים ירוקים" מקוריים (180 שקל לארבעה ליטר) שמומלצים על-ידי היצרן? האחראי במוסך המורשה אמר לי כי במידה ולא אקנה, אם בעתיד תתקלקל משאבת המים, לא תהיה לכך כל אחריות. האם זה נכון ומוגדר כך בחוק?

 

תשובת האיגוד - ראשית וחד-משמעית - אינך חייב לתחזק את הרכב במוסך מורשה. אבל חשוב לדעת כי אם היבואן יוכל להוכיח קשר בין תיקון או חלק לקוי למכלול שנפגם במסגרת האחריות, הוא יהיה רשאי להסיר אחריות מאותו מכלול (שים לב, רק אותו מכלול). לדוגמה, שימוש במסנן שמן לא תקני עלול לגרום הרס למנוע הרכב, ואז לא תוכל לתבוע את היצרן על הנזק גם אם הרכב בתקופת האחריות.

 

על כן, חשוב לקבל מידע מלא ונכון על חלקי חילוף ואיכותם, טרם ההתקנה. בנוסף, אם אינך משתמש במוסך שרות של יבואן, דאג לכך שהמטפל ברכב מכיר את הוראות היצרן הייעודיות לטיפול ברכבך. לעיתים מבוצעות פעולות יתר או חסר, פשוט מחוסר ידע. בנוגע ל"מים הירוקים": למי הקירור חשיבות עליונה לשמירה על מערכות הקרור והמנוע של הרכב. השתמש בנוזל שהותר על-ידי היצרן בלבד.

 

-----------------------------------------------------------------------------

 

R - זה מספר חודשים שהסוזוקי באלנו מודל 98 שלי, מרעיש במיוחד. אחד הרעשים מגיע מכיוון האלטרנטור, אך הרצועה נבדקה ומתוחה כמו שצריך. האם זו יכולה להיות בעיה של רצועת תזמון ("טיימינג")? בנוסף, אני אמור לעשות טיפול 10,000 - האם הרעש גדל גם בגלל זה? גם כאשר לוחצים על דוושת המצערת הרעש גובר. האם זה בגלל שצריך לעשות טיפול? ספרו לי מה לעשות, כדי שבמוסך לא יסבנו אותי.

 

תשובת האיגוד - רעשים כאלה יכולים לנבוע ממספר מכלולים נעים, כולל האלטרנטור. גש לבדיקה. זכור כי אם הרכב מתוחזק באופן סדיר, הסמיכות לטיפול אינה קשורה.

 

-----------------------------------------------------------------------------

 

דרור - למיטב ידיעתי ניתנה הוראה לבוחני הרכב לבדוק את הממיר הקטליטי במכונית. מה קורה אם הממיר אינו תקין, ומה לעשות כשעלות החלפתו עומדת על אלפי שקלים. האם ניתן לרכוש אותו בזול?

 

תשובת האיגוד - אכן קיימים ממירים תחליפיים וזולים יותר בשוק. חלקם טובים וחלקם לא. רצוי להתייעץ עם בעל מקצוע המכיר את סוג הרכב ומצאי הממירים וטיבם.

 

----------------------------------------------------------------------------- 

 

יוסי - ברשותי סיטרואן סקסו 97' ידנית. האוטו כובה לקראת עצירה או בסיבובים בהילוך נמוך. מה שעשיתי לא עזר. החלפתי מנוע צעדים, מצתים ("פלאגים"), חוטי הצתה, ניקיתי שסתומים. כלום לא עוזר. אגב, לאחר הכיבוי, המנוע מניע כאילו כלום לא קרה, בעיקר בימים חמים.

 

תשובת האיגוד -  ישנה סבירות גבוהה כי התקלה המתוארת מקורה בשסתום שרוף בראש המנוע, ו-או הצטברות פיח במסלול יניקת האוויר במנוע, ו-או בצנרת הוואקום של המנוע. אם כבר נבדקו נושאים אלה, רצוי לבצע בדיקת "נפילת לחץ" במנוע. מלבד זאת, יתכן ומקור הבעיה בתקלה אלקטרונית - לכן מומלץ להתחבר לממכשיר אבחון ("סקאנר") לשם איתורה.

 

----------------------------------------------------------------------------- 

 

סיגל - ברשותי מאזדה לאנטיס משנת 99'. בדיקה העלתה שאני צריכה להחליף את תושבת הגיר, הגומיה. שאלתי היא כמה צריכה לעלות החלפת גומיה והיכן לתקן - במוסך מיוחד לגירים או במוסך מורשה רגיל?

 

תשובת האיגוד - לא נוכל להשיב בנושאי עלויות תיקונים, זאת מכיוון שהם מוכתבים על-פי תנאי שוק חופשי. מומלץ שתבצעי סקר שוק לפני הטיפול.

 

-----------------------------------------------------------------------------

 

יונתן - יש לי פורד פיאסטה 2002. לפני כמה חודשים נדלקה נורת מנוע ברכב, ובמקביל הרכב סחב פחות טוב וממש קרטע בהילוך שני. במוסך החליפו "ברז חימום" או משהו כזה, וזה דווקא הסתדר. אלא שכעת שוב נוצרה אותה בעיה. מה צריך לעשות?

 

תשובת האיגוד - לשוב למוסך. מומלץ לא להשתמש ברכב שיש לו בעיית קירור מנוע, על-מנת שלא להחמיר את מצבו. דחוף למוסך שטיפל בך.

 

-----------------------------------------------------------------------------

 

רפי - יש לי ניסאן טראנו משנת 99'. לאחרונה כשאני עוצר את הרכב יש תנודות חזקות. האם יתכן שזה בגלל איכות הסולר?

 

תשובת האיגוד - יתכן שזו בעיית סולר לא נקי (פחות סביר), וייתכן כי יש תקלה בחיישן ההצתה במשאבת ההזרקה (סביר יותר). חיבור למחשב אבחון יגלה די מהר את הסיבה לתקלה זו.

 

-----------------------------------------------------------------------------

 

שלומי - יש לי שברולט קוואליר שנת 98', מנוע 2,200. בזמן האחרון בדקתי את המים של הרדיאטור והבחנתי שיש בהם חלודה. מה עליי לעשות, והאם זה מזיק?

 

תשובת האיגוד - החלודה אינה באה מהמים, אלא ממכלולים שהחלידו עם השנים. שימוש במים רגילים במקום מי קירור למנוע, גורם לבלאי גבוה במערכות הקירור. מומלץ להקפיד להשתמש במי קירור על-פי הוראות יצרן. מומלץ להחליף מי קירור בשלב זה, ולעקוב אחר המשך התנהגות הרכב בעתיד.

 

----------------------------------------------------------------------------- 

 

מוריס - ברשותי רנו סניק 2 חדשה. הרכב מתחיל לרעוד בנסיעה, כאשר מאיצים קלות בזמן החלפת ההילוכים. לטענת המוסך והיבואן זה תקין. רציתי לדעת אם אכן כך.

 

תשובת האיגוד - קיימת תופעה של "רעידה תחומית" בכל מנוע. השאלה היא

מה רמת החומרה ובאיזה תחומי סל"ד זה מופיע ועד כמה זה מפריע למשתמש. ניתן באופן עקרוני להפחית רעידות מסוג זה באמצעים שונים. אם הרעידה מופיעה בתחום שאינו בשימוש קבוע (1,400 סל"ד, למשל), עדיף להתעלם מכך.

 

-------------------

 

ניר - יש לי הונדה HR-V משנת יצור 1999. בתקופת האחריות של הרכב נותק המזגן בשילוב להילוך אחורי. פניתי ליבואן אך לא פתרו לי את הבעיה. מה לעשות?

 

תשובת האיגוד - מדובר בתקלה חשמלית. אין לנו מספיק מידע כדי להבין את מקורה. מומלץ להשתמש במומחה לסוג הרכב ומערכותיו, על מנת לפתור תקלה שכזו.

 

-----------------------------------------------------------------------------

 

ניסן - ברושתי דייהטסו טריוס מודל 1998, 1.3 ליטר, עם גיר ידני ו-130,000 ק"מ. הוא שמור ומטופל היטב, ללא תאונות או נזקי מרכב. הבעיה היא שיש איבוד מים (איטי) ממיכל העודפים. בבדיקת הרדיאטור בלחץ התגלתה נזילה קלה מהדופן של בלוק המנוע, מתחת לסעפת הפליטה. במוסך המרכזי טענו - עוד לפני הבדיקה - שאין אחריות. האמנם?

 

תשובת האיגוד - יצרני הרכב אינם מכסים תקלות מעבר לתחום האחריות, גם אם הבעיה נובעת מפגם ייצור. מאידך, יכול להיות כי עקב הטיפול הקבוע שלך במוסך היבואן, יבואו לקראתך על-פי סעיפי ותקציבי "רצון טוב" של היצרן. מומלץ לפנות ליבואן ולבקש סיוע על הבסיס הנ"ל.

 

----------------------------------------------------------------------------- 

 

דרור - בבעלותי מאזדה לאנטיס מודל 99, בצבע זהוב מטאלי. באיזור דפנות הגג החל ציפוי הצבע להתקלף. האם יש דרך להפסיק או לטשטש את הקילוף?

 

תשובת האיגוד - הדרך היחידה היא טיפול יסודי. ניקוי המקום וצביעה מחודשת שתגן על הפח ותפחית את תהליכי הקורוזיה.

 

----------------------------------------------------------------------------- 

 

אבי - בפיאט בראבה שברשותי מתגלה רעידה בזמן הבלימה. החלפתי בלמים מלפנים וחרטתי את התופים מאחור אך הרעידה המשיכה. פניתי למוסך ולאחר בדיקה אמרו כי הכל תקין, כולל מגבר הבלם. מה לעשות?

 

תשובת האיגוד - רעידות כאלה נובעות בדרך כלל מחוסר איזון של הדיסקים הקדמיים. לעיתים יש בעיות במערכות המיסוב ו-או הצמיגים של הרכב. אם הרעידה מורגשת בדוושת הבלם, סבירות גבוהה שמקורה בבלמים. אם הרעידה מורגשת בהגה ובמרכב הרכב, סבירות גבוהה שמקור הבעיה הוא בציר הקדמי, מיסבים, צמיגים, ציריות וכד'.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גטי אימג' בנק ישראל
דוקטור, תציל אותי
צילום: גטי אימג' בנק ישראל
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים